Geplaatst: 5 maart 20169 j Tijdje geleden heb ik meloen gezaaid in p9 potjes op de vensterbank,in no time zijn ontkiemt en aan het groeien.Inmiddels zijn ze 10 cm hoog, en ze zijn slap.Hoe moet het verder met deze plantjes, voor buiten in een kasje is het nog te koud.
Geplaatst: 5 maart 20169 j Later nog een keer zaaien Dit is wel heel erg vroeg voor het zaaien van meloen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 maart 20169 j Auteur Het is de bedoeling om zo vroeg te zaaien, anders loop je de kans dat later de meloenen niet rijp worden.Zo heb ik het gelezen op internet.
Geplaatst: 6 maart 20169 j Het is de bedoeling om zo vroeg te zaaien, anders loop je de kans dat later de meloenen niet rijp worden.Zo heb ik het gelezen op internet. Tip. Geloof alsjeblieft niet automatisch alles wat je op internet leest (Dit ook niet, zonder zelf ook kritisch na te denken) Als je te vroeg zaait kunnen planten zich niet gezond en evenwichtig ontwikkelen...wordt het sowieso niets. Als je ze niet de perfecte omstandigheden kunt geven voor opkweek: goede verhouding van licht, warmte, luchtvochtigheid, voeding enz. krijg je geen vroegere, gezonde planten maar alleen ziektes en slungelige planten die geen voorsprong hebben t.o.v. beter op tijd gezaaide. Rond half april is de beste tijd om als alles meezit net een oogst te kunnen halen.Klopt dat meloenen heel veel licht en warmte nodig hebben om dan in ons klimaat te kunnen rijpen. Goede tijd zaaien, goede raskeuze ( = vroege soorten die bovendien iets beter in ons klimaat kunnen) en goede kweekomstandigheden maken dan een succesvolle kweek net mogelijk. Dan nog moet ook het weer meewerken. Is een moeilijke teelt....een kasje en misschien ook een koude bak of warme beschutte plek en wat kennis en ook nog wat geluk (weer!) geven kans op succes. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 13 maart 20169 j Dit is een goed topic over meloenen telen: https://www.moestuinforum.nl/meloen-t8158.html Succes! “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.