Flup Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik heb diverse tomatenrassen gezaaid. Na het kiemen heb ik de zaailingen direct in potgrond gezet en daarna 1x verpot in nieuwe potgrond. Één soort, de Rose de Bern, begint helaas steeds lichter te worden.Bij zonnig weer zet ik ze buiten op het terras omdat daar meer licht is, maar misschien is dat te koud voor de plantjes en worden de blaadjes daardoor te licht? Of is het een carbon dioxide tekort? Of iets anders? Hebben jullie een idee wat er hier misgaat? Het is alleen bij deze tomatensoort aan de gang, de paprika's en andere tomatensoorten hebben er (nog?) geen last van. Quote
RobO Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 nee, CO2 tekort niet, bij deze lage temperaturen is er sowieso weinig stofwisselingmaar te lage temperatuur kan wel Quote
svvoorden Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 CO2 tekort lijkt me niet voor de hand liggen in een tijd dat dit juist steeds hoger wordt in de atmosfeer.Volgens mij hebben ze het gewoon koud. De zon schijnt dan wel maar de temperatuur is niet veel hoger dan 8 a 9 graden. Ik zou ze gewoon binnen houden en zo dicht mogelijk tegen het raam zetten en als je ze buiten zet zou ik ze in een klein broeibakje zetten die gemakkelijk opwarmt door de zon. Quote
Flup Geplaatst: 16 maart 2016 Auteur Geplaatst: 16 maart 2016 Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal ze voorlooig niet meer buitenzetten als de zon schijnt. Ze staan al bij het raam, op de vensterbank en daar laat ik ze voorlopig maar staan. Quote
Flup Geplaatst: 28 maart 2016 Auteur Geplaatst: 28 maart 2016 Even een kleine update. De tomatenplanten heb ik niet meer buiten gezet en staan binnen waar het minimaal 17 graden is aan het raam. Toch blijven de bladeren geler worden.Omdat ik ook last heb van de rouwvarenvlieg, heb ik de tomaten verpot in nieuwe aarde en deze aarde met een zandlaagje bedekt. Water wordt nu alleen van onder toegevoegd, zodat de rouwvarenvlieg niet meer bij de wortels van mijn tomatenplanten kan komen. Toch helpt dit niet (afdoende?). Dit is alleen bij de Rose de Bernetomaten het geval. Bij mijn andere tomatensoorten heb ik er gelukkig (nog?) geen last van. De Rose de Bernetomaten groeien ook het snelst. Als het geen carbon dioxidetekort is, wat zou het dan kunnen zijn? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.