Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Welke groenbemester heeft zo n uitgebreide wortelstelsel dat ze diep en uitgebreid wortelen dat de structuur van de grond zo goed word dat je meteen al kan zaaien.

Geplaatst:

ik spit niet want ik werk met verhoogde bakken. Ik mulch heel veel waardoor de klei grond luchtig blijft. Mulchen doe ik met gras, stro, hooi, afknipsel van smeerwortel, blad en ook phacelia dat ik in zaai in het voorjaar op mijn vruchtgroenten bedden. Dit doe ik expres zodat de bijen en hommels al het pad weten te vinden en mijn vrucht groenten goed bevrucht worden. De phacelia laat goede stofjes achter in de grond en die trek ik er uiteindelijk uit en gebruik dat weer als mulch.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik werk ook met verhoogde bakken voor het eerst..maar waar hoef je de verhoogde bak niet te spitten?

Geplaatst:

Omdat je er niet in loopt, stamp je de grond ook niet aan. Als je genoeg organisch materiaal in je grond hebt is spitten niet noodzakelijk. Je hebt vervent spitters, maar er zijn ook moestuiniers die vinden dat je dan het bodemleven te veel verstoord en elke keer nieuwe onkruidzaden naar boven brengt. Je kunt ook de wormen het zware werk laten doen. Het is maar net welke aanpak je kiest.

Geplaatst:

Een groenbemester gebruik je toch niet om de grond los te maken....

Gele mosterd laat op zich wel een wat lossere bodem achter, maar zorg dat ze geen zaad maakt en is een waardplant voor knolvoet.

Je kunt in principe bijna elke groenbemester of laten bevriezen of afmaaien of uittrekken en er daarna op zaaien of in planten, zonder dat er spitten of freezen nodig is. Je zorgt dan voor een goede bodemstructuur door gedurende meerdere jaren veel organisch materiaal op te brengen. Dat is de echte manier om dit te bereiken. Die organische stof kan eventueel ook van groenbemesters komen, zeker wel, maar werkt dan indirect.

Wat ook kan is dat door het uittrekken zelf van diep- of breedwortelende groenbemesters de bodem wat losser wordt. Even. Maar als standaard manier, een soort in plaats van spitten, vind ik het niet zo praktisch...al is het maar omdat je de bodem meteen ook weer vasttrapt.

Zeker zijn er groenbemesters die op zich ook wat bijdragen aan bodemstructuur. 1. Door de bodem te bedekken met groen en brede wortels beschermen ze tegen erosie en dichtslaan. Granen (wintertarwe, rogge, Japanse haver) werken op deze manier. Maar verwijderen van wortels gaat haast niet zonder spitten of zeer intensief handmatig uittrekken.

2. Er zijn andere die diep wortelen en verdichting dieper in de bodem wat minder kunnen maken, plus eventueel wat voeding mee naar boven brengen die later via composthoop of als mulch weer ten goede komt aan je gewassen. Phacelia en Serradella horen bij deze soort.

Kortom: Mijn advies: Bodem gezond en luchtig maken zodat geen spitten of freezen nodig is, doe je met steeds opbrengen van veel organisch materiaal. Daarnaast prima om groenbemesters te gebruiken, maar eigenlijk met andere doelen: a. Bodem bedekken/beschermen of: Veel organische stof maken of c. Stikstof uit de lucht vangen voor kleine extra bemesting van volgende teelt. Hou ook in de gaten dat groenbemesters moeten passen in wisselteelt omdat je anders juist ziekten kunt krijgen of versterken (knolvoet, schadelijke aaltjes e.d.)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb nu bijna al me verhoogde bakken af. Dus op de teelgrond lopen zal ik niet meer doen. Omdat ik erg lui een heel weinig tijd heb voor de tuin. Hoopte ik op een hele makkelijke oplossing. Maar zal lupine in de najaar zetten. Die wortelt diep.. en hoop dan in de voorjaar dat ik niet veel de grond hoef de bewerken. En meteen de uien een aardappelen kan poten.

Geplaatst:

waarom zou je niet direct groenten kunnen poten?

Geplaatst:
  • Auteur

De grond moet toch luchtig zijn om te planten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic