mariellexxx Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Goedenavond! Ik ben stokslabonen aan het voorzaaien (beetje vroeg misschien maar ik begin net, en ze kunnen straks mijn kas in).Nu staan ze in de vensterbank en groeien de potjes uit!Ze worden lang, en staan al met een houtje en klemmetjes netjes omhoog te groeien. Maar, ze zijn nu pas 2 weken oud en ik vraag me af of ik ze dieper moet planten, in een diepere bak, of gewoon lekker laten groeien en af en toe een langer stokje tot ze naar de kas mogen? Quote
Dirk Dijkstra Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Ik wil niet lullig doen maar je hebt de bonen toch echt te vroeg gezaaid. Die willen maar een ding en dat is naar boven kijken en als je binnen zaait dan lukt dat prima maar ze gaan slierten en dat is niet de bedoeling. Ik zou ze echt kouder zetten maar ook weer niet te koud want dat verdraagt de boon niet. Zet in elk geval maar wat dieper want ze gaan omvallen. Bonen voorzaaien kan heel goed maar echt niet eerder als half april en dan in een koude kas of een kweekbakje buiten. Ze kunnen pas vanaf half mei in de volle grond, verdragen immers beslist geen nachtvorst en ook een koude grond is niet aan te raden. Een warmteminner dus die boon.!!!Ik hoop dat dit allemaal gaat lukken, je moet immers zo'n 8 weken overbruggen!!!!Maar geen nood als het mislukt ga je half april gewoon weer voorzaaien. Groet Dirk. Quote
mariellexxx Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Bedankt Dirk! Ik ben juist blij met dit advies, heel duidelijk en ik kan er echt iets mee Ik zal ze een beetje kouder gaan zetten, waarschijnlijk boven op de slaapkamer in het raamkozijn (zelden tot nooit zon, maar wel daglicht) Hopen dat ze het redden! Nog veel te leren hier! Quote
Mijnunbiet Geplaatst: 21 maart 2016 Geplaatst: 21 maart 2016 Je hebt hier echt een probleem denk ik, want eigenlijk kan je de komende twee maanden nog nergens naar toe met de plantjes. Ik ben ook een beginner en kon het evenmin laten allemaal zaaisels te starten, en ik heb nu bijvoorbeeld ook een paar flinke tomatenplanten staan... Zo veel mogelijk licht, en zo koel mogelijk is het devies (maar vorst is natuurlijk uit den boze). Wat ik inmiddels heb gedaan: voor de zekerheid gewoon nog een tray ingezaaid. In mei hou ik dan van beide setjes de mooiste planten over en bekijk ik hoe ze het in de zomer gaan doen. Met je bonen kan je dat over een maand of zo ook doen; een beetje harteloos maar afscheid nemen van zaailingen hoort er denk ik gewoon bij. Je hebt nog alle tijd hier! Quote Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet
mariellexxx Geplaatst: 21 maart 2016 Auteur Geplaatst: 21 maart 2016 Ja, je hebt gelijk, ik zou ook echt niet weten waar ik ermee heen moet! Ze kunnen de garage in, en dan eventueel in een speciekuip, dan hebben ze meer grond, en kunnen dieper gezet worden. Goed idee om over een maand nog een groepje bonen te zaaien, dan heb ik in ieder geval wat. Wanneer heb jij je tomaten gezaaid? Hoe groot zijn ze nu? Quote
sluipwesp Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Als ik goed reken heb je de bonen rond 7 maart gezaaid en dat is best vroeg. Het beste is denk ik wat hier al beschreven is dat je ze niet te warm houd en per twee in een groter potje zetten. Zelf zaai ik altijd rond 25 maart en plant ze dan 15 april in mijn koude kas. Als je een koud voorjaar hebt staan ze wel even stil in groei wat geen probleem is, en als het voorjaar warmer als normaal is beginnen ze gelijk goed te groeien/klimmen is mijn ervaring. Ik woon wel in het westen van het land. En tomaten zaai ik 15 februari en gaan 1april de grond in van de koude kas. Quote
mariellexxx Geplaatst: 22 maart 2016 Auteur Geplaatst: 22 maart 2016 Ja, ik heb ze echt gewoon veel te vroeg gezaaid, eigenwijs, en kennis te weinig denk ik haha! Vandaag hebben de langste een plek gekregen in een grote zwarte emmer (gaten gemaakt onderin), en ze staan nu op een iets koudere kamer dan de woonkamer, volop in het daglicht dat wel.Hopelijk kan ik de tijd overbruggen, maar als ik zie dat ze het niet redden zaai ik half april nog een paar boontjes, dan heb ik sowieso iets! 15 april al je koude kas in? Dus dan hoef ik niet meer zo heel lang te overbruggen? Ik dacht echt pas na 15 mei?En je tomatenplanten doe je die zo vroeg je kas in? Had de mijne geplant op begin mei? Maar begin april kan dus ook? Ik ben de tomatenplantjes wel al wat aan het afharden, vandaag verpot (in ieder geval de cherry tomaat, en de tomatenmix), en ze staan ietsje kouder nu. Ik hoop dat ik het allemaal goed doe! Ik weet nog niet veel, maar ik lees me een ongeluk. Quote
marijke Geplaatst: 22 maart 2016 Geplaatst: 22 maart 2016 Je zou ook eens kunnen kijken op Diana's mooie moestuin.Zij bespreekt op haar site allerlei groenten en geeft er een praktische zaaikalender bij waarop duidelijk staat aangegeven wanneer je waar (binnen, koude bak of volle grond) kunt zaaien.Ook allerlei tips voor de verzorging van je planten. Een echte aanrader!Verder is het een prachtige site om door te lezen en te genieten van de mooie foto's. Quote
sluipwesp Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Dat je fouten maakt is niet erg, daar leer je van. Het zou saai zijn als alles in een keer goed zou gaan Probeer dus meerdere zaaidatums en kijk hoe dat uitpakt. Het jaar daarop weet je dan wat voor jou de beste zaaidatum is. Om een te grote plant te remmen zou je ook het kopje er uit kunnen breken. De plant vertraagt dan in groei omdat hij een nieuwe kop moet aanmaken. Bij tomaten kan je dit toepassen. Of dit bij stokslabonen ook zo werkt weet ik niet zeker. Quote
mariellexxx Geplaatst: 23 maart 2016 Auteur Geplaatst: 23 maart 2016 @marijke, ik ken haar site! Geweldig inderdaad! Zo vol met informatie, maar ook zo duidelijk.Vooral ook dat je voorgaande jaren kan terugkijken op haar site! Wel onwijs bedankt voor de tip, maar ik ken de site al dus (Net op YouTube, ben ik weg van HerwigGarden, ken je die? @sluipwesp, dat is ook zo, alleen ondanks dat het mijn eigen fout is, gooi ik liever geen planten weg, na al die weken liefde en ze de grond uitkijken hahahahaha! Quote
mw vogel Geplaatst: 24 maart 2016 Geplaatst: 24 maart 2016 Nog een tip voor volgend jaar dan Bonen kun je voorzaaien, maar het hoeft niet.Bij voorzaaien houd ik meestal half april aan, bij direct aan de stok leggen 1 mei.Beetje afhankelijk van de weersvoorspellingen, dat wel.Bonen hoeven echt niet in een kas!Ze doen het prima in de volle grond.En als je volgend jaar nu weer de kriebels krijgt in maart, neem dan pronkbonen: die kunnen beter tegen kou Succes! Quote
mariellexxx Geplaatst: 24 april 2016 Auteur Geplaatst: 24 april 2016 Ik wou toch nog even een update geven over mijn veel te vroeg gezaaide stokslabonen! Ze staan er dus nu zo bij, ik hoop het nog een klein maandje te kunnen rekken nu, en ik zaai morgen toch nog een paar nieuwe denk ik zodat ik toch wat heb.Ik twijfel nog of ik ze in de kas zet of toch gewoon buiten? Ik wil eigenlijk niks in de tuin ... alleen in de kas.... maar ik heb best veel groenteplantjes :/ Quote
sluipwesp Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 @marielle, je stokslabonen staan er mooi bij in hun grote pot. Ik vraag mij wel af hoe groot ze wel niet zullen zijn over een maand Ze zullen zeker al bloeien. Hier staan ze nu 10 dagen in de kas in de grond en de lengte is rond de 1,50mtr. Quote
mariellexxx Geplaatst: 25 april 2016 Auteur Geplaatst: 25 april 2016 Oh wauw sluipwesp! Gaaf om te zien! Kunnen die van mij ook al de kas in? Laat jij ze in de kas? Ik weet namelijk soms niet meer wat ik moet doen, de 1 zegt buiten, en de ander heeft ze dus blijkbaar ook in de kas. Ik ben beginner, dus het is allemaal een beetje uitzoeken met een Chinese manual *edit, laat jij ze allemaal op een eigen stok omhoog klimmen? Ik was van plan een wigwam te maken van bamboe? Quote
sluipwesp Geplaatst: 25 april 2016 Geplaatst: 25 april 2016 Naar buiten is nu zeker geen optie. Ik zou de klimboontjes met pot en al naar de koude kas verhuizen om ze daar ongeveer 5 dagen af te laten harden. Je kan ze nu bij vorst in de kas nog snel in huis halen. Hier heeft het nog nooit na 15 april in de koude kas gevroren, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat in jou omgeving is. Na de 5 dagen in de grond in de kas zetten en binnen 2 maanden kan je boontjes eten De boontjes klimmen hier per twee aan een touwtje omhoog. Die touwtjes zitten weer aan horizontale staaldraden op 2 mtr. hoogte. Een wigwam van lange bamboestokken zou ook goed kunnen, zet dan twee planten per stok. Quote
sluipwesp Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Hoe is het verder vergaan met de boontjes? Quote
mariellexxx Geplaatst: 3 juni 2016 Auteur Geplaatst: 3 juni 2016 Hey! Ja wel goed! Wat leuk dat je daar naar vraagt! Alles is goed gekomen, tot de slakken aankwamen sjokken Alle planten staan er nog maar zijn behoorlijk gehavend! Ik denk dat ze er wel overheen komen, maar ik heb toch nog wat zaadjes gezaaid, deze zijn nu al zo'n 15 cm, en mogen over ik denk een tweetal weken erbij in de volle grond. En ik heb nu dus een aandeel in de slakken koers! Quote
pippi Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Nou, ze staan er beter bij dan die van mij, goed hoor! Ik ga vandaag of morgen ook opnieuw bonen zaaien, dan kunnen ze hopelijk de grond in zodra mijn eerste lading aardappels eruit is. Quote
mariellexxx Geplaatst: 4 juni 2016 Auteur Geplaatst: 4 juni 2016 Jij gaat er dus ook nog meer bijzetten? Of doe je dit zodat je kan blijven oogsten, en niet alles in een korte periode moet oogsten? Quote
pippi Geplaatst: 4 juni 2016 Geplaatst: 4 juni 2016 Mariëlle, mijn bonen maakten deel uit van het 3-zusters-experiment (mais, bonen en meloenen had ik zo bedacht), en dat experiment is niet helemaal positief verlopen. De bonen hebben een heel eigen wil en motten niks hebben van de (nog veel te kleine) mais, en gaan alle kanten op, Ik kan ze elke dag lospeuteren van de tomaten of de aardappels of de hark die daar even stond, en weer handmatig door het hek vlechten of om hun eigen bamboestok draaien, en een halve dag later heeft er weer eentje een wilde uitstap gemaakt en die heeft dan dikke verkering met een korenbloem of bijna een hoog hangende aardbei van zijn steeltje gerukt. De meloentjes ga ik daar ook echt niet bij zetten, die gaan een dezer dagen of in een grote pot of in een rustiger hoek van de tuin. Dus ik wil sowieso ook een rij 'nette' bonen die zich niet gedragen als een stel losgeslagen grijpgrage wurgslangen. En ik bedacht me inderdaad ook dat wij eigenlijk best veel boontjes eten, dus proberen het oogstseizoen wat te verlengen is ook wel een goed plan. Quote
mariellexxx Geplaatst: 6 juni 2016 Auteur Geplaatst: 6 juni 2016 hahahah! Eigenwijze bonen dus! Meloenen in een pot? Kleine variant? Ik heb aan de bonenplaten al welgeteld 4 hele grote bonen hangen, deze moeten er eigenlijj af en gooi ik denk ik van de week door de roerbak erbij, hopelijk gaat het hierna wat harder en kan ik meer tegelijk oogsten. Ik heb nog 8 nieuwe bonenplanten gezaaid laatst en deze zijn rond de 15 á 20 cm hoog nu en nog in potten. Wanneer zou ik deze bij de stokken kunnen zetten en dat ze veilig staan tegen vogels? (De slakken heb ik enkele dagen geleden al de oorlog verklaard, door zo'n grote lading korrels neer te leggen dat ik ze sindsdien niet meer ben tegen gekomen, of hun sporen of aangerichte vreet party's)Leg nog steeds korrels neer want ik vertrouw ze niet. (In 2 weken een doosje opmaken wat bedoeld is voor 80 vierkante meter tuin, en ik heb een moestuintje van 5 bij 2 ) Quote
pippi Geplaatst: 6 juni 2016 Geplaatst: 6 juni 2016 Meloenen in een pot? Kleine variant? Ja, mini-meloentjes en de planten worden niet gigantisch heb ik begrepen, dus misschien is een pot wel de beste optie. Ik heb aan de bonenplaten al welgeteld 4 hele grote bonen hangen, deze moeten er eigenlijj af en gooi ik denk ik van de week door de roerbak erbij, hopelijk gaat het hierna wat harder en kan ik meer tegelijk oogsten. Oh dat herken ik, dat heb ik met de doperwten. Vandaag weer 6 peulen die ongeveer op springen stonden dan maar geoogst, maar de meeste zijn nog veel te klein. Ik heb geen idee hoe groot die bonen moeten zijn om veilig te zijn voor vogels, met drie katten en twee honden in de tuin heb ik geen vogels in de tuin die zich op de grond wagen. Quote
mariellexxx Geplaatst: 9 juni 2016 Auteur Geplaatst: 9 juni 2016 Nou de snel nog bij gezaaide 7 bonen plantjes staan nu ook bij de stokken! Ik ben benieuwd! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.