Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben benieuwd of iemand ze teelt en wat zaad voor mij wil oogsten dit jaar. Ik weet dat het allemaal hybrides zijn maar desalniettemin ben ik benieuwd of het nageslacht ook resistentie heeft. Het F1 zaad is ook verschrikkelijk duur...

Ik kan van alles ruilen, zeg maar wat voor een groente je interesse heeft.

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

Mensen, hier is al een uitgebreid topic over:

https://www.moestuinforum.nl/testers-gezocht-voor-nieuwe-aardappelziekteresistente-tomaten-t19703.html

Het wordt zeer op prijs gesteld als je voordat je een bericht plaatst, even kijkt of er al een topic over jouw onderwerp is. (Ik ben als nieuweling ook wel eens op de vingers getikt in dat kader en terecht, tien topics over hetzelfde onderwerp vervuilen het forum.) Dus eerst even zoeken, en dan posten.

Geplaatst:

ik zoek gewoon iemand met zaad dat is mogelijk in deze rubriek?

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

Dag Detnol,

Onze test-hybriden bieden we gratis aan, dus dat "duur" valt volgens mij nog wel mee.....

Het uitzaaien van deze hybriden met als doel het behoud van de resistentie, dat zal niet meevallen.

Het stapelen van gewenste resistentiegenen is technisch bezien in een hybride nu eenmaal veel gemakkelijker dan in een zaadvast ras.

De hybride erf immers de gewenste resistentiegenen van de beide gebruikte ouderlijnen. Met één kruising (handeling) kun je dus gewenste genen combineren in de hybride. Als je een dergelijke hybride gaat uitzaaien, dan heeft een groot deel van de nakomelingschap niet de gewenste stapeling van verschillende genen (die noodzakelijk zijn voor een toereikende resistentie).

Voorbeeld: een ouderlijn met resistentiegen Ph-2 wordt gekruist met een ouderlijn met resistentiegen Ph-3. De hybride heeft dan dus de gewenste gecombineerde resistentie Ph-2 + Ph-3. In de nakomelingen van de hybride heeft nog slechts een deel van de planten de gewenste combinatie. De planten met de gewenste combinatie zijn natuurlijk nog niet zaadvast, dus in de volgende generatie krijg je weer uitsplitsingen op (en opnieuw enkele planten zonder de gewenste combinatie), enzovoort. Mocht je er na elke nieuwe generatie in slagen om de planten met de juiste combinatie uit te selecteren (je kunt de aanwezigheid van de juiste genen op het oog namelijk niet waarnemen), dan heb je na circa 7 à 8 generaties (dus 7 à 8 jaar) een selectie gekweekt die weer voldoende zaadvast is.

Op zich best een interessant project. Je hebt er wel heel veel ruimte voor nodig, want de nakomelingen splitsen niet alleen uit op de aanwezige resistentiegenen, maar ook op alle andere denkbare kenmerken. Je moet dus niet alleen selecteren op de gewenste resistentiegenen, maar ook op alle andere genen die van belang zijn voor de tuinbouwkundige eigenschappen van een goed tomatenras.

Mocht je hiervoor de ruimte beschikbaar hebben en deze uitdaging aan willen gaan, dan hoor ik dat graag. Ik kan je dan wellicht nog met advies van dienst zijn.

Eén van de redenen waarom hybridezaden normaliter zo duur zijn, is de handeling die telkens opnieuw gedaan moet worden voor het maken van de kruising tussen de ouderlijnen.

Marcel Joosten.

• 4 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...