tomvdv Geplaatst: 13 april 2014 Geplaatst: 13 april 2014 Vandaag is verder gewerkt aan mijn aardbeirekken.rek 2 en 3 gezet, enkel de overkapping moet ik er nog opzetten Quote
Bee Geplaatst: 14 april 2014 Geplaatst: 14 april 2014 Vandaag is verder gewerkt aan mijn aardbeirekken. Als ik goed kan tellen 90 bakken ? Daar ga je veel oogst van halen ! Ik had vorig jaar 24 bakken en nu 48 en met 24 kon ik al de ganse familie bevoorraden... Ga je veel plezier aan hebben. Quote
bho Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ik ben volslagen nieuw hier, heb wel het topic al diverse keren doorgelezen, ook de meeste zijpaden via de links bekeken.Wegens een, vorig jaar, dramatisch verlopen aarbeienseizoen (meeldauw en phytophtora) ga ik de Borsalino-methode met Batobakken opstarten.De Batobakken zijn besteld en komen spoedig aan, ik ga dan direct vers plantmateriaal van Erwin aanplanten. Toch een vraag, mogelijk heb ik over het antwoord heengelezen en is het al eens behandeld...Zijn er Batobak gebruikers die onderin de bakken een laagje gebakken kleikorrels/hydrokorrels gebruiken i.v.m. drainage, of is dit onnodig/onwenselijk gebleken?Iemand een idee of Borsalino hier nog wel eens meeleest? Of is de deceptie te groot na het opruimen van zijn meesterwerk.Ik wil hem bij voorbaat danken voor het mooie concept. groet,bho Quote
Bee Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 volgens mijn ervaring niet nodig, ik hou me aan het opgegeven mengsel qua grond en heb geen last van stilstaand water in de bakken. Als je de bakken krijgt zal je wel zien dat ze eigenlijk twee niveau's hebben qua bodem en in de twee diepste delen zit telkens een afvoergat ( vandaar sommigen een goot/buis eronder hebben zitten voor de recuperatie van water/meststoffen ).Wel opletten dat je installatie waterpas staat want anders kan je misschien wel problemen krijgen...Misschien zijn er mensen die het wel doen maar dat lees je dan hier wel snel... Quote
Jorg Geplaatst: 18 april 2014 Geplaatst: 18 april 2014 Ook mijn ervaring is dat de kleikorrels absoluut niet nodig zijn. De ontwatering is zeer goed, zoals bee aangeeft door de vormgeving van de bak en de 2 afvoergaten. Quote
bho Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 @Bee en Jorg,Bedankt, kleikorrels gaan dus maar retour.groet,bho Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 19 april 2014 Geplaatst: 19 april 2014 Ik heb vandaag vloeibare meststoffen bekocht en het is ook voor aardbeienplanten maar mijn vraag is eigenlijk weet er iemand of aardbeienplanten snel,groeiende planten zijn of gevoelige planten zijn ? Quote
bho Geplaatst: 25 april 2014 Geplaatst: 25 april 2014 Als je de bakken krijgt zal je wel zien dat ze eigenlijk twee niveau's hebben qua bodem en in de twee diepste delen zit telkens een afvoergatDe ontwatering is zeer goed, zoals bee aangeeft door de vormgeving van de bak en de 2 afvoergaten.De bakken zijn afgeleverd en inderdaad, ze zijn zo geconstrueerd dat een teveel aan water prima kan worden afgevoerd. Simpel maar zeker doeltreffend.groet,bho Quote
sixkiller Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ik heb wat vragen over aardbeienteelt. Ik heb nav dit topic ook enkele Bato bakken aangeschaft en de aardbeien doen het voor zo ver ik kan zien goed maar ik wil het ook tot een goed einde brengen vandaar wat vragen. - Er zitten erg veel bloemetjes aan de stengels en deze stengels staan kaarsrecht omhoog en buigen niet over de rondingen van de Bato bakken, ik ben dus bang dat dit knakt als de aardbeien groter en zwaarder worden. Is dit normaal en buigt dit vanzelf goed zonder te knakken of moet ik iets doen om ze te ondersteunen om gevaar van knakken te voorkomen? - Moeten er nog bloemetjes geslachtofferd worden om grotere aardbeien te krijgen? Er zitten gemiddeld zon 8-10 bloemetjes per stengel. - Ik gebruik langzaam werkende korrels voor voeding, echter vraag ik me af of dit achteraf nou wel goed gegaan is omdat mijn Daroyals verder zijn (vroegste soort) en nu volop aardbeien ontwikkelen terwijl mijn Korona's en Lambadas nog in de bloemetjes zitten en de Ostara nog aan het blad maken is (bloemetjes gesnoeid). De voedingsstoffen lossen op gedurende 2-3 maanden maar mn Daroyals hebben nu natuurlijk andere/meer voedingstoffen nodig denk ik zo. Is het nog aan te raden om bij te voeden met de in dit topic genoemde vloeibare voeding nu de aardbeien zich ontwikkelen? (voeding met extra Kalium en Magnesium?) of is het risico dat dit teveel voeding wordt? (ik heb al wat bruine randjes gehad aan voornamelijk de Ostara's wat vermoedelijk verbranding door voeding was). - Wat te doen met de uitlopers, stekken is niet de bedoeling dus ik wil deze snoeien zodat de energie in de aardbeien gestoken wordt is dit juist? Quote
spike Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 stengels buigen straks langzaam naar beneden onder het steeds groter worden de gewicht van de aardbeien.Dan komen ze op de vleugels te liggen.Als je de bakken tot de juiste hoogte gevuld hebt valt het knakken van de stengels wel mee. Volgens mij hoef je geen bloemetjes te verwijderen.Is ook afhankelijk van het aantal stengels per plant met bloemetjes! Maar wil je alleen hele grote aardbeien hebben zou je er kunnen verwijderen.Kunt het aantal aardbeien per stengel na tellen. Wat bemesting betreft durf ik niks te zeggen omdat ik niet weet hoeveel je al bemest hebt en je al sporen van wortel verbranding gezien hebt!uitlopers kun je gewoon verwijderen (weg knippen) Quote
sixkiller Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Ok bedankt voor de info. Aantal stengels varieert inderdaad, meerdere stengels heeft inderdaad ook minder bloemetjes per stengel enige is dat ik liever minder grote aardbeien heb dan meer maar met veel kleintjes. Hieronder een foto van een een stengel met 16 bloemetjes/aardbeitjes. Als dat normaal is en gemiddeld 3cm+ grote aardbeien kan geven zou dat erg mooi zijn. Ze hebben +/- 13 gram gecombineerde meststof gehad (NPK: 18-8-12+8Mgo + Sporenelementen) na 3/4 weken van poten. Dit zou dan in 4 maanden vrij komen maar achteraf twijfel ik of dit nou wel een handige voeding is omdat de Daroyals veel eerder aardbeien geven en ik hier heb gelezen dat tijdens vruchtontwikkeling kalium belangrijk is. Ik ben alleen bang dat als ik nu Kristalon geef (6N-12P-36K+3MgO) het teveel wordt en alles verbrandt. Misschien is het ook helemaal niet nodig, ik heb echter geen voedingsmeter en dan nog zou ik niet weten welke stof er voldoende aanwezig is en wat ik zou kunnen bijvoeden. Daar zou ik graag nog wat advies over willen mocht iemand dat weten. Quote
spike Geplaatst: 5 mei 2014 Geplaatst: 5 mei 2014 Het aantal bloemetjes per stengel moet zou je zeggen ook in verhouding staan met de grote van de plant. Mij lijkt 16 bloemetjes per stengel erg veel maar hoeveel bloemstengels heeft die plant.Kijk naar de foto's normaal heb je niet van die grote trossen. je zou het extra mesten voorzichtig kunnen uitproberen.Als de plant te weinig mest heeft smaken de aardbeien ook niet. Misschien dat iemand iets kan zeggen over het maximaal aantal bloemetjes Quote
Rob Ster Geplaatst: 6 mei 2014 Geplaatst: 6 mei 2014 Ik weet niet of je ze op een druppelinstallatie hebt staan of handmatig water geeft, anders is het vrij simpel. Geef de soorten die reeds vrucht dragen een half oplossing Kristalon en je doordragers niet. In je slow release meststof zit ook reeds 12% Kalium en je kan echt 10 x beter te weinig geven dan te veel. Mocht je dus handmatig water geven dan zou je ook kunnen proberen om 1 bak wel de volle oplosssing te geven en kijken hoe de planten zich gedragen. Beter 1 bak vermoorden dan de hele oogst.Ik zou zeker niet iedere dag gaan bij mesten met die Kristalon als je reeds een actieve meststof in je bak hebt zitten. Ik denk dat 2 x in de week ( half oplossing) wel voldoende zal zijn. Tussen de mestbeurten door ruim spoelen met alleen water om restzouten uit te spoelen. Quote
sixkiller Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Ik geef water met de hand nog steeds. Ik kan inderdaad wel iets uitproberen en het was ook niet de bedoeling om dagelijks voeding bij te geven maar meer om in de vruchtfase wat extra toe te dienen omdat deze per soort verschilt. Hiervoor gewoon kristalon (6N-12P-36K+3MgO) gebruiken of zijn er nog andere middeltjes specifiek op vruchtontwikkeling gericht? Quote
Rob Ster Geplaatst: 7 mei 2014 Geplaatst: 7 mei 2014 Kalium wordt gebruikt voor vruchtzetting , met jouw slow release van K 12% en kristalon van K 36% is er echt geen behoefte aan nog een booster erbij, eerder eentje minder. Vandaar dat ik je ook adviseer die Kristalon als halfoplossing te gebruiken. Slow release meststoffen laten ook verreweg het meest los tijdens warme dagen, (de coating is temperatuur gevoelig) hier kan je dus op inspelen. Quote
powerlite Geplaatst: 28 mei 2014 Geplaatst: 28 mei 2014 Dank u bato bakken voor de lekkere beitjes , en daarmee ook dank u Borsalino (zo een beetje de godfather van de bato's hier ) Quote
bho Geplaatst: 2 juni 2014 Geplaatst: 2 juni 2014 Mijn oude Korona's doen het aardig goed dit jaar. Toch zitten er ook slechte vruchten aan. Lijkt me te maken hebben met de grote hoeveelheid regen van vorige week. Op de vruchten zijn eerst bruine vlekken te zien die daarna week worden. Is dit vruchtrot of één of andere "waterschade" door te lang nat gebleven vruchten? Mijn tijdelijke stelling is namelijk niet overkapt. Wie herkend het? Quote
Ruben Kimpe Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ik vrees dat je nu niet veel meer kunt doen.Dit is vruchtrot bij aardbeien. Het gewas zo droog mogelijk houden, zorgen voor een open gewas dat snel opdroogt, geen groei van andere planten of onkruid tussen de aardbeien, aardbeien op stro leggen, geen sterke stikstofbemesting, voldoende kalium enz …kan al wat helpen. Dus wijd uiteen planten en zorgen voor een niet al te weelderig gewas.Is het inderdaad zo? Staan de aarbeien met dicht gebladerte? Kunnen ze goed opdrogen?Je hebt altijd wel wat rot bij aardbeien. Maar het mag natuurlijk niet te veel zijn.vriendelijke groeten Van Ruben Quote
bho Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 @Ruben,Bedankt, dat dacht ik al. Aardbeien zie foto. Voeding: 6-12-36-3 (N-P-K-Mg)Opdrogen kunnen ze wel, maar we hebben heel veel regen gehad gevolgd door enkele vochtige dagen.Op dit moment weer bakken met water, maar ik zit binnen lekkere Frau Mieze en Korona te eten....groet,Bho Quote
Terra nullius Geplaatst: 22 juni 2014 Geplaatst: 22 juni 2014 Twee vraagjes i.v.m. de grond voor aardbeien in bakken: 1) Ik heb dit topic al vaak doorgelezen en ik zie dat de meesten een samenstelling van wit veen, zwart veen en/of coco-peat gebruiken, maar wat is nu dé beste en de meest ideale mix van grond voor aardbeien volgens jullie? Ik heb immers de indruk dat de grond en de raskeuze de meest bepalende factoren zijn voor een goede oogst (en het weer ook, maar dat hebben we niet in de hand). 2) In hoeverre kan het echt kwaad wanneer je universele potgrond gebruikt om aardbeienplantjes in te planten? (Dit wordt afgeraden omdat gewone potgrond bemest is en dus risico op wortelverbranding inhoudt, maar is dit in de praktijk ook effectief zo?) Quote
spike Geplaatst: 22 juni 2014 Geplaatst: 22 juni 2014 1 beste substraat : staat vermeld. het weer: staat onder een overkapping 2 Alles is een advies als je het beter weet: schrijf het op en laat ons foto's zien dat je ook gelijk hebt ook! Als je aardbeiplanten met grond om de wortels hebt valt het wel mee volgens mij maar als je frigo(gekoelde) planten hebt dan heb je schone wortels. Quote
Vierkantemoestuin Geplaatst: 19 juli 2014 Geplaatst: 19 juli 2014 Vandaag mijn rek afgemaakt voor mijn Bato aardbeienbakken. Ik had al frigo aardbeien besteld dus dit jaar nog een 2e rondje aardbeien. Ik heb hiervoor het inmiddels bekende ontwerp gebruikt. Heel simpel en snel te maken. Volgend jaar wil ik er nog wat meer zetten maar ik heb nu alvast 1 stelling gezet zodat ik wat rassen kan testen. De Korona, Florence, Mara des Bois en de Frau Mieze Schindler had ik in april al besteld. Nu heb ik de volgende soorten in de Bato's gezet: Elsanta, Elianny, Lambada, Induka, Polka, Rumba, Tago, Selva, Ostara, Ananasaardbei. Ik had ook graag de Gorella geprobeerd maar die kan ik nergens vinden. Quote Volg de vierkantemoestuin op: https://www.facebook.com/4kantemoestuin
Vierkantemoestuin Geplaatst: 20 juli 2014 Geplaatst: 20 juli 2014 Dat heb je aardig gedaan ,knap werk . Dank je, ben er ook erg blij mee en de aardbeiplantjes beginnen al lekker te groeien. Quote Volg de vierkantemoestuin op: https://www.facebook.com/4kantemoestuin
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.