Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Hey,

 

Ik ben nieuw hier. Heb dit hele topic al doorgelezen, maar kwam er niet helemaal uit hoek het moet doen. Misschien kunnen jullie mij verder helpen. Het liefst in jip en Janneke taal, want ik heb nog nooit een tuin gehad.

 

graag wil ik 5 bato aardbeienbakken om aardbeien in te kweken. (Lambada's en misschien ook nog ostara)

 

In de bakken wil ik de volgende grond stoppen.

Witveen 50%

Cocopeat 30 %

Zwartveen 20%

 

Nu las ik dat cocopeat blokken zijn. Moet ik deze eerst in een grote bak stoppen met water erin, zodat het aarde wordt voordat ik het verdeel?

 

Kan ik de aardbeien nu al planten? Hoe moet ik ze dan verzorgen?

Kan ik ze bijvoorbeeld eerst in bakken op de grond neerleggen?. Ik wil het rek om ze in te zetten wat later maken.

Is het erg dat ze nog niet overkapt zijn?

Hoeveel water zouden ze nu nodig hebben?

Hoeveel voeding zou ik ze dan nu moeten geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

 

Ik ben nieuw hier. Heb dit hele topic al doorgelezen, maar kwam er niet helemaal uit hoek het moet doen. Misschien kunnen jullie mij verder helpen. Het liefst in jip en Janneke taal, want ik heb nog nooit een tuin gehad.

 

graag wil ik 5 bato aardbeienbakken om aardbeien in te kweken. (Lambada's en misschien ook nog ostara)

 

In de bakken wil ik de volgende grond stoppen.

Witveen 50%

Cocopeat 30 %

Zwartveen 20%

 

Nu las ik dat cocopeat blokken zijn. Moet ik deze eerst in een grote bak stoppen met water erin, zodat het aarde wordt voordat ik het verdeel?

 

Kan ik de aardbeien nu al planten? Hoe moet ik ze dan verzorgen?

Kan ik ze bijvoorbeeld eerst in bakken op de grond neerleggen?. Ik

 

 

Ik zou pas ergens in maart de plantjes planten.. Want volgens mij ben je nu al te laat

ik heb ze eind juli geplant en heb nu wel aardbeien maar had er beter mee kunnen wachten.

die cocopeat stop je idd in een emmer met water. ik ga volgend jaar ook een rek maken voor de bato bakken

Dit jaar was ook het eerste jaar voor mij maar dat bukken is niks..+ dan kan iemand anders hier ook nog plukken:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

te laat?

het traditionele tijdstip van aardbeien planten is juist in augustus. de bloemaanleg is in het najaar. het is dus goed als de plant dan al op de definitieve plek staat.

 

tegenwoordig heb je ook planten uit de koeling en in potten waardoor ze bijna het hele jaar door geplant kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Het is alweer wat geleden dat er voor het laatst een bericht geplaatst is. Ik ben erg benieuwd hoe het nu met alle bato projecten staat. Staan de stellages er nog steeds zo mooi bij als eerst, hebben de planten de winter overleefd of wordt er gekozen voor niewe plantjes? Zelf ben ik momenteel bezig met stellages en zal dan ook snel wat foto's plaatsen. Wat ik persoonlijk erg lastig vind, is het beschermen van de aardbeien met netten en hier een mooie constructie voor te verzinnen. Later meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me af wie O wie de eerste ging zijn van het seizoen om dit topic weer open te breken

 

Zelf heb ik heb mijn rekken opnieuw gemaakt en geplaatst. De oude ga ik gebruiken in de serre/kas om de vroege soorten (darselect/lambada/kimberley/honeyone/...) te hebben. Ik ga wel nog een paar aanpassingen brengen aan de rekken buiten tegen de bladeren, bewatering, stekken en iets tegen de regen.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit jaar voor de eerste maal aardbeien kweken in BATO bakken. Nu heb ik hier al uren zitten lezen, maar hoe meer ik opschrijf, hoe meer vragen ik heb. Ik zou graag een complete handeiding maken op mijn blog zodat het wat makkelijker wordt voor alle starters. Wie helpt me aanvullen?

 

Samenstelling van de grond

50% witveen (turfstrooisel)

30% cocopeat, die blokken van de Action

20% zwartveen (tuinturf)

 

 

Hoe planten?

4 à 6 planten per BATO bak. Koop je planten met blote wortel, dan mag je de wortels onderaan afknippen wanneer ze te lang zijn.

 

 

Bewatering

Liefst meerdere malen per dag water geven, ofwel een bewateringssysteem voorzien.

 

Voeding

Volgende heb ik gevonden maar het is me niet helemaal duidelijk wanneer en hoe dit moet aangebracht worden:

1 theelepel osmocote of multicote

3 theelepels koe-kip&paardenmest DMC

1 theelepel zeewierkalk

1 theelepel organische fruitmeststof

1 theelepel beendermeel

1 theelepel patentkali

 

Doordragers

Bij doordragen kan je de bakken gewoon op de grond zetten in de winter (of in de serre). Je kan doordragers 2 jaar gebruiken en daarna best vervangen?

 

 

Nog dingen die ik vergeten ben of die ook anders kunnen? Vooral het gedeelte over de voeding en wanneer deze moet aangebracht worden is me niet helemaal duidelijk.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

aantal planten is afhankelijk van de grootte van de bato bak

 

hoe planten:

 

meerdere manieren: om en om _-_- zodat ze meer ruimte hebben .

of recht tegen over elkaar zodat je meer planten in je bak kwijt kunt nadeel minder wortel ruimte en dus ook minder water buffer

Als je praat over de bato bak met vleugels grond tot de rand dan staan ze mooi.

sommige gooien minder grond erin zodat het water dat er opgegoten wordt er niet af kan lopen.

 

staat vermeld tot welke lengte je de wortels mag inkorten 12 cm minimaal overhouden

 

Doordragers en eenmaal dragende aardbeiplanten maximaal 3 jaar gebruiken dan loopt de productie terug en krijg je kleinere aardbeien ook meer last van ziektes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ivm gebruik Kristalon

Jorg vermeld dat hij zijn Kristalon oplost in een ton en van hieruit 1,2,3 maal bedruppeld al naargelang de behoefte.

Maar als je Kristalon oplost bezinkt die na een tijdje. Als ik hem oplos in een fles ligt na een uur de hele bodem vol residu. Hoe los je dit op. Je kan toch niet iedere keer in die ton gaan roeren, wat voor zin heeft automatiseren dan.

 

Alvast dank voor je antwoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk nooit bij dit gegeven stil gestaan. Als ik het praktisch bekijk zit de opgeloste hoeveelheid nooit boven het limiet, waardoor het risico op overbemesting door de bezinking naar mijn idee beperkt is en vergelijkbaar is met een hogere dosis in één keer geven. Wellicht sla ik de plank volledig mis en is dat te simpel gedacht, ik hoor graag jullie. Als ik het mij goed herinner deed borsalino het anders. Die gaf de voeding 2x in de week mee (oplossing werd dus direct gebruikt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja dan kan het best nog wat complexer worden want dan dien je te weten wat dit bezinksel precies is...

Is het een het evenredig overblijfsel ( van alles evenveel ) of is het één component van de meststoffen dat niet oplost ( en de plant dat dus niet krijgt ) of is het louter een bindmedium dat overblijft en alle meststoffen wel degelijk oplossen ...( zoals zeer fijne zaadjes mengen met zand en is dit het "zand" dat overblijft )

ik heb wel gemerkt dat hoe langer het er staat en met regelmatig roeren er steeds meer oplost in de gieter maar toch nooit helemaal, vandaar ik het apart geef. Zo kan ik perfect de hoeveelheden in de gaten houden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ook wij zijn aangestoken met het batobak virus Vorig jaar hebben we een testjaar gehad, maar dat ging niet helemaal goed met de warmte. Dit jaar toch maar aan de slag met een bewateringssysteem (capillair met stekertjes).

 

Wie werkt er allemaal met dit systeem? Hoeveel stekertjes hebben jullie per bak / aantal plantjes? Hoe diep doen jullie de stekers erin?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groeten

Monika

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik heb dit jaar voor het eerst een gedeelte van mijn aardbeien in bakken geplant.

Bato bakken kon ik niet op de kop tikken. Het zijn metselkuipen geworden. (slakken zijn hier spijtig genoeg ook de baas )

Wel veel grond per bak (zijn bakken van 65L) maar dit maakt de voeding en vochthuishouding wel wat makkelijker.

Ik heb 8 planten (2 bakken met 10 planten maar dat is te veel).

IMG2015051020371451691431286077.jpg

Om het knakken van de vruchtstelen tegen te gaan heb ik een breed lint (12cm) naast de bakken gespannen.

IMG2015051020393254501431286221.jpg

Er zitten veel bloemen in en bij de vroege planten (daroyal) beginnen de aardbeien reeds te dikken. (hebben na de winter enkele weken in de koude kas gestaan)

IMG2015051020384523111431286175.jpgIMG2015051020393254501431286221.jpg

Ook de Lambada geeft redelijk veel bloemen.

IMG2015051020373976391431286205.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...