Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Welke houtsoort kan ik het beste nemen voor de stellingen? Ik ben nu aan het rondshoppen voor een partij hout om de stellingen en kasgeraamte van te kunnen maken en wil duurzaam, budget een partij van het juiste hout op de kop proberen te tikken.

Welke schroeven/bouten worden gebruikt? Met name dikte en materiaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ben een tijdje zoet geweest met dit draadje.

Was op zoek naar de samenstelling van de grond om in die bato bakken te doen. Heb iets meer dan 400 liter nodig.

Heb nog driekwart baal turf staan, witveen van Aveve, en compost kan ik genoeg krijgen. Ook wat cocopeat heb ik, twee pakjes.

Zou een mengeling van deze componenten kunnen voldoen?

En hoeveel Multicote moet daar dan in om een goede groei en oogst te verkrijgen?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, Willy, als je de samenstellingen van Borsalino neemt, en de tweede groep is de favoriete, kom je met 20 % van 400 liter grond aan 80 liter, da's zo'n grote zak (of die twee kleine zakjes) toch ?

 

50% witveen

30% cocopeat, die blokken van de Action

20% zwartveen

 

 

30% turf

20% cocopeat

20% potgrond

20% compost

10% vermiculiet

 

Is hier een mooi project, heb net de hele 63 bladzijden doorgenomen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Jokat ,

Borsalino is er ondertussen mee gestopt ,hij had dat aardbei project aardig onder knie zoals ze zeggen

gans dit topic is een echte handleiding voor de amateur die met Bato bakken aan de slag wil gaan

de helft van dit project steunt wel op een goed watergeef systeem ,anders mislukt het volkomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Misschien wil iemand van jullie een "Bato-bakken bestel-topic " openen ? In Vraag en Aanbod dus. Vorig jaar was er ook 1. Misschien een "Bato-bakken bestellen 2014 " ?

 

Bij deze, zie hier.

 

 

@MartinH, ik weet niet wat je PM aan Estemy inhield, maar misschien heb je wel nuttige info voor meerdere forumleden?

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortels kun je heel goed afknippen. Neem er een schone schaar voor. Elke neus vastpakken, en de wortels simpel als bosje afknippen ( alles tegelijk per plant ) zodat er 10-15cm overblijft. Poten en veel water geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit erover om het eens anders te gaan doen dan de modellen die hier op dit topic zijn gepost.

Ik heb het idee opgevat om twee tafels zo dicht naast elkaar te maken dat er nog een rij bakken ietsje lager tussen gehangen kan worden. Ik heb beperkte ruimte in de tuin en wil het probleem zo oplossen. Voor de uitlopers dacht ik om dakgoot met beugels te gebruiken zodat ht stevig hangt en de potjes erin kunnen staan.

 

Zie hier een schets van het idee

idee-aardbeitafels35861393671831.jpg

 

Ik wil ronde heiningpalen gebruiken en daar een gat in boren om de bouten met moeren doorheen te leiden. Gaat dat sterk genoeg worden? Of kan ik mij beter een miskoop besparen en voor vierkante palen gaan?

 

De tafel wordt lang genoeg voor 4 bakken. Zal ik voor 4 of 6 palen per tafel gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die middelste rij gaat (bijna) geen zonlicht krijgen. Ook de aardbeien van de 2 buitenste rijen die richting het midden groeien zullen niet eenvoudig zijn om te plukken. Alle trossen doorhalen naar buiten toe is mogelijk om makkelijker te kunnen plukken. Moet je wel rassen hebben met lange trosstengels.

 

Veel plaats efficiënter dan 2 etages boven elkaar ga je het niet krijgen. Bij de start van het productiejaar staan de juni-dragers bovenaan, als deze afgedragen zijn gaan ze naar beneden en komen de doordragers naar boven. Zodat de aardbeien die in productie zijn altijd maximaal zon krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tafels staan noord-zuid in de lengte, dus de zon staat er de hele dag op vanuit 3 richtingen (oost, zuid, west en alles ertussen). De middelste rij komt ietsje hoger dan dat normaal gesproken de tweede laag zou zijn. Hebben ze dan nog steeds te weinig zon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens je tekening, en de NZ plaatsing krijgen de middelste lage bakken zon ongeveer van 12:30u - 13:30u ZT. Voor die tijd worden ze afgeschermd door de ene buitenste rij, daarna door de andere rij.

Ook (juist) de bladeren moeten zon krijgen, dat zijn de motortjes die de aardbeien maken.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon staat er een groot deel van de dag recht boven. Hm. Ik heb daar vorig jaar groentes in zak gehad en ookal stonden hoge gewassen voor de lagere, het ging goed. Ik denk dat ik het gewoon waag. Ik kan het altijd nog switchen. Ik verspil er geen materiaal voor om het zo te maken en te proberen.

 

Zijn die tafels te maken met ronde ((om)heining)palen en platte planken? Of kan ik beter voor vierkante hardhouten palen gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over wel of niet zon nodig is er volgens mij al definitief uitsluitsel in dit draadje :

aardbeien-hebben-de-vruchten-zon-nodig-t4311-10.html

 

ik zou er mij dus niet te veel zorg over maken maar de opmerking over de middelste rij is wel terecht in de zin dat je daar niet gemakkelijk gaat bij kunnen. Uiteindelijk kan je het wel proberen en indien het niet handig is laat je volgend jaar gewoon de middelste rij eruit...

Alles kan, ikzelf gebruik oude wanden van een hondenren, het ging zelfs zo goed dat ik dit jaar alles heb verdubbeld. Belangrijkste is warmte en afschermen tegen de regen volgens mij ...

 

foto96101393955236.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je opstelling op de tekening ook niet al te logisch Gwen. Tuurlijk moet je niks, en mág je alles. Maar echt logisch komt mij de opstelling niet voor.

De Link die Bee geeft gaat over de vorming van de suikers. Die dus inderdaad niet in de aardbei zelf plaatsvindt, maar wél met behulp van de bladeren.

Je middelste rij hangt inderdaad eigenlijk het grootste deel van de dag in de schaduw van de 2 bakken er schuin boven: dat is toch wel niet echt logisch. Over plukken niet gesproken, vind ik zélf dan weer minder van belang: beetje moeite doen voor een lekkere aardbei is ook wel aardig.

 

Maar probeer het gewoon uit. En meldt dan wel hier of er een verschil in oogst en in smaak te bemerken valt in de rijen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je drie laagjes wil kun je zoiets proberen om te bouwen dat ik heb. De onderste laagje heeft 2 rijen, in totaal 20 bakken dus (op de foto is de rij nog leeg). Ik weet dat de achterste bakken niet zo veel zon krijgen, maar dat is juist goed. Als de andere planten klaar zijn met aardbeien (of in het midden) dan wissel ik de bakken en beetje rond en dan krijg ik nog latere oogst van mijn laatste paar Bato bakken erbij. Rechte kant is richting noorden en ik heb de boom (links) na dit foto best veel gesnoeid. Ze krijgen nu al vanaf ~11.00 zon (ook de onderste). Maar we gaan het dit seizoen pas zien of mijn constructie echt goed werkt of niet.

 

CIMG2453.jpg

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn allemaal hetzelfde soort. Meestal heb ik hele juni heel veel aardbeien en in juli geen meer. Als een van de bovenste bakken klaar is (geen bessen meer rond eind juni) dan wissel ik deze bak met een van de achterste-onderste rij. Zo kan ik langer oogsten en het oogst is meer verspreid. Tenminste, dat is mijn "brilliante" idee, weet niet of het gaat lukken of niet

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie constructie, Estemy. Die ladder op de foto is ook heel informatief: de ladder heb je waarschijlijk nodig om goed bij de bovenste rij te komen. Die schop staat er misschien zelfs om een idee van de maten te geven. Deze foto vertelt een verhaal.

Op je blog tuinplan denk ik te zien (als de windroos klopt) dat de aardbeien naar het oosten gericht zijn, en dat die grote struik/boom de zon vanuit het zuiden wegneemt.

Het aardbeienrek plaatsen daar waar nu de windroos op je plan staat, en gericht op het zuiden (richting huis) is misschien beter?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...