Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Bedankt Jorg, voor de uitleg, alvast eentje om in te kaderen.

 

Ik heb de aardbeien in gewone bakken gezet en een beetje overschot isolatie aan de zijkanten gezet, in de hoop dat dit minder rap opwarmt in volle zomer. Verder ingepakt met gronddoek, beetje knipwerk.

IMG188665011396778438.jpg

IMG189235221396643084.jpg

 

Ik ben momenteel bezig aan de volgende opstelling :

- een elektrische kraan voor bevloeiing naar capillairen vb. gedurende 2 keer 3 minuten per dag. Is geïnstalleerd, nog aansluiten op circuit en programma instellen.

IMG189739591396779382.jpg

- een bak die hoog staat (type rioleringsputje), die via kraantje kan aangesloten worden aan datzelfde systeem, om onder hydrostatische druk (bak loopt leeg) de voeding te geven. Ik kan de voeding dan vooreerst mooi mengen in de bak / evt. meten.

IMG189513851396779417.jpg Links de inloop, rechts de uitlopen, een tweede voor bv. bevloeiing in de serre.

- de bruine uitlopen onder de bakken, worden verzameld in een andere bak. Hier kan ik ook evt. meten, en water uitscheppen voor ander gebruik, of later (bij aankoop van) via een dompelpomp een andere circuit voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jokat,

 

ik zou uitkijken om metalen koppelingen/fittingen te gebruiken aan je leiding en druppelslangen.

Meststoffen kunnen gaan reageren met messing, staal koper en gegalvaniseerd staal. Dit houdt oxidatie in, met als gevolg dat materiaal van d efittingen loskomt en verstoppingen kan veroorzaken.

De bedrijven die dit beroepsmatig aanleggen gebruiken altijd pvc, pe of roestvrij staal.

 

Als ik morgen tijd heb, zal ik een foto maken hoe het uit ziet als meststoffen moet gegalvaniseerde plaat in aanraking komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jokat waarom zou je willen dat de bak niet zo snel opwarmt?

Vroeger had men witte bakken tegenwoordig zijn ze zwart ook in de kassen.

Zwart houd denk ik ook iets beter warmte vast.

 

Als je hommels nesten kunt scheppen kun je je melden bij de gemeente of de imkers vereniging als er dan overlast is bellen ze je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, planten in bak die in de zon staan, kunnen verhitten. En ik had die stukken isolatie toch over. Misschien met een dagelijkse watergift is

het probleem minder, maar toch.. Ik wil er eigenlijk zo weinig mogelijk omkijken naar hebben, een wekelijkse checkup behalve tijdens het oogsten. Ik heb het gevoel dat planten beter en rustiger groeien als ze niet té warm staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan aardbeien heel best in een serre hebben de 1e maanden van het jaar. Ergens nu ( april ) wordt het echter inderdaad te warm voor ze. Het zijn eigenlijk toch echt wel buitenplanten. Koelteminnende "bos"- planten van oorsprong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste prof-kwekers hier in mijn vriendenkring hebben het jaar rond aardbeien in serre. gaat perfect.

Je moet zoals voor alle andere planten zorgen dat het niet te heet wordt , maar de meeste serres gaan nu automatisch open als het warm wordt. En in geval van een hittegolf , kan je de vensters witspuiten met kalk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een systemen hebben jullie!

 

Ik heb 10 bakken van marktplaats gehaald en met wat palen en buizen die de buren naar de stort wilde brengen een stelling gemaakt. Het hangt een beetje scheef want de buizen waren wat gebogen maar het staat heel stevig. Op termijn moet er hier ook zo'n plankje langskomen om stekpotjes op te zetten, en water komt gewoon uit een gieter

aardbei_zps59b5903e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad niet, heb vroeg dit voorjaar koelcelplanten geplant, en aan de planten die in de kas staan, zag ik daarstraks de eerste vruchten zitten.

En ook de planten buiten bloeien al, of tenminste de vroege soorten.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voila ,

Mijn bakken staan er ook.Paar dagen later , maar heb op het laatste nog beslist om ze volledig te demonteren en een paar lagen "groen" te geven zodat ze tegen weer en wind kunnen. De onderste 40cm heb ik 2 keer in de carboline gedompeld en goed laten zuigen.

 

Ode aan de Borsa Dit is een deel van zijn stellingen. Misschien kunnen de andere mede-eigenaars ook eens een fototje plaatsen van hoe het bij hen geworden is ?

 

2014-04-12-1689201397313885.35

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...