Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

De vroege buiten aardbeien in bakken beginnen bijna allemaal te bloeien.

De doordrager Ava scheert de kroon.

Geen enkele bloem weggenomen en al een flinke bossige plant en wat een massa bloemen staan eraan.

Dat belooft als ze nog lekker zijn ook, sommige bronnen spreken van rapen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De oogst van vandaag ,de planten beginnen op dreef te komen

img2012053016163988021338400860.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Welk ras Senne?

Bij mij zie je zeer goed het verschil van toen de hommelkast er bijgekomen is.

De aardbeien, nu nog wel groen zien er perfect uit wat vorm betreft.

Dus de werksters doen hun werk.

Al goed anders lag hunne C4 klaar.

Bij mij is de serre lambada al uitgeoogst, morgen de Sonata en deze week ook nog de Elianny, de Elvira zal nog een week meegaan.

Heb die 4 rassen wel uit de serre gezet op de grond naast de druivelaars, moest ruimte hebben voor de tomaten en meloenen enz.....

De buiten aardbeien beginnen nu ook te kleuren, vandaag de eersten geplukt.

Ras onbekend, was de overschot van allerlei koelcelplantjes.

Had die eerst opgepot ter vervanging van een uitvaller.

Daar er geen enkele uitvaller was (goe gerief van Erwin!) deze na een maand uitgeplant in de bakken.

Deze geven wel ruim vroeger oogst.

Geplaatst:

Uw favorieten Korona

Staan inderdaad buiten

Malling pearl en evie zijn al groen, maar kleuren nog niet..

Geplaatst:

Heeft iemand Korona als favoriet? Ik heb vandaag Elianny gegeten en zijn niet zoet genoeg. Heb ze tov Gariguette, Lambada en Darselect geproefd...

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Limoncello, Bors vind de Korona niet zo lekker, daarom zei ik dat van die favorieten

Geplaatst:
Welk ras Senne?

Bij mij zie je zeer goed het verschil van toen de hommelkast er bijgekomen is.

De aardbeien, nu nog wel groen zien er perfect uit wat vorm betreft.

Wa kost zo'n ding en hoe lang gaat da mee?

Geplaatst:
Limoncello, Bors vind de Korona niet zo lekker, daarom zei ik dat van die favorieten

Ja ik heb die ook buitengegooid behalve 1 bak dat ik als souvenir bijhou.

Bij mij zijn er nog redelijk wat groen maar wel dik genoeg. En veel uitlopers.

Welke heb jij allemaal Senne? Ben misschien van plan om volgend jaar een bijenkast te houden voor de bestuiving van alles. Maar alles hangt af van al het werk dat daarbij komt, ik wil ook nog genieten van mijn tuin hé

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
  • Auteur

Limo, ge gaat zekers genieten van Uw bijen in Uwe ligzetel recuperend vol bijensteken

Geplaatst:
  • Auteur

Senne, zo een ding kost voor een Mini Hive 40.30 en gaat iets van 4 à 5 weken mee volgens weer en hoeveel keer ge er raak opslaat of net mis

Een grotere hommelkast met meer werksters en koningin gaat nog langer mee en kost een 10 euro meer.

http://www.biogroei-shop.be/product.php?id_product=34

Geplaatst:
  • Auteur

Limo, laat de Elianny eens een dag langer hangen, dan zijn ze veel zoeter.

Geplaatst:
  • Auteur

De buitenaardbeien.

img0751e.jpg

De laatste aanplant van 300 Lambada's.

img0754gt.jpg

Geplaatst:

Welke heb jij allemaal Senne? Ben misschien van plan om volgend jaar een bijenkast te houden voor de bestuiving van alles. Maar alles hangt af van al het werk dat daarbij komt, ik wil ook nog genieten van mijn tuin hé

Korona, Malling Pearl en Evie2

Nu afwachten welke de beste zijn, ga volgend jaar allemaal dezelfde zetten denk ik..

Geplaatst:

Hoi Borsalino,

Ik volg je topic nu al een tijdje maar ik ben toch maar even lid geworden van dit forum omdat ik me afvroeg of het telen van aardbeien op verschillende hoogtes (boven elkaar) wel efficiënter is. Hebben de onderste aardbeien niet last van het feit dat ze minder licht krijgen? Ik gok dat ze maar de helft aan aardbeien produceren ten opzichte van de bovenste aardbeienplanten. Heb je dit zelf al eens gemeten of getest?

Daarnaast nog een vraagje; ik las ergens terug in het topic dat jij je planten kweekt op substraat met vloeibare voeding. Waarom heb je de aardbeientrays niet gewoon met mest-vrije potaarde gevuld? Is er een meetbaar verschil in de aardbeienproductie van de planten in subtraat of potgrond?

Anyway, het ziet er geweldig uit! Mijn complimenten!

Groetjes

Geplaatst:
  • Auteur

De aardbeien op de onderste trede staan er in afwachting ze naar de bovenste verdieping mogen.

Normaal staan er op de onderste enkel doordragers, en daar zie je verschil in productie.

Vorig jaar had ik Evie2 op beide verdiepingen.

Voor 1maaldragers zal dat minder verschil geven daar de bloemstengels al zijn aangelegd.

De oogst zal dat bevestigen.

Maar omdat mijn kleinzoontje van 2.5 verzot is op Lambada's heb ik er nog 300 bijgezet.

En de enige plaats was op de onderste vandaar.

Het gebruik van substraat mengeling is dat gewone potgrond dichtslibt in de bakken.

Substraat blijft luchtig en is goekoper.

Zelfs enkel turf werkt, enkel heeft dat als nadeel als het eenmaal droog geraakt het moeilijk terug volledig nat te krijgen is in de bakken.

De aardbeikweker waar ik mijn eerste inmiddels verkochte witte bakken gekocht had die kweekte enkel op turf.

Geplaatst:

Maar omdat mijn kleinzoontje van 2.5 verzot is op Lambada's heb ik er nog 300 bijgezet.

En de eerste prijs voor opa van het jaar gaat naar.... BORSALINO!!!

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Geplaatst:

Ze hadden zo bij Borsalino langs kunnen gaan. Leek er best veel op bij een paar foto's.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik denk dat Borsalino misschien juist beter scoort

Borsalino werkt met 2 verdiepingen.. Ok, dat is misschien ook omdat de ruimte beperkter is maar ik vind het wel een plus punt! Ook heeft borsalino goten er naast om p9 bakjes in te zetten om de stekken op te vangen..

Ok , zo'n bedrijf wilt alleen een optimale oogst.. die kijken niet verder naar de productie van nieuwe planten etc.

Geplaatst:
  • Auteur

Hohoho, ben maar een prutser tegen die beroepskwekers hoor.

Nu staan er nog 20 rassen in hun testfase.

Bedoeling is om er 6 van de 16 1maaldragers van over te houden en 1 of 2 doordragers van de 4.

Rumba is tot hiertoe de mooiste aardbei, perfect van vorm zoals de vrouwenmaten 90/60/90

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag een aroma-smaak-grote/vorm test gedaan.

De opbrengst zal pas later de definitieve doorslag geven om te blijven of te vliegen met zeep aan ulder buik.

Serre-aardbeien

Lambada uit de serre, aroma 10, smaak 10, grote 8, opbrengst 7, gemiddeld 8.8/10

Elvira uit de serre = gebuisd, heb er lekkerdere en misvormd, dus zeep enz.......................

Elianny uit de serre = gebuisd, te laat voor in de serre tegenover Lambada

Sonata uit de serre = gebuisd, te laat voor in de serre tegenover Lambada

Buiten-aardbeien

Lambada moet nog in produktie komen, maar zal zoals serre Lambada's zijn

Darselect = aroma 8, smaak 9, grote 9, gemiddeld 8.7/10

Rumba = aroma 10, smaak 8.5, grote 10, gemiddeld 9.5/10

Elvira = aroma 7, smaak 6, grote 7, gemiddeld 6.7/10, zeep enz....................

Kimberly = moet nog in produktie komen

Sonata = moet nog in produktie komen

Elianny = moet nog in produktie komen

Elsanta = moet nog in produktie komen

Symphony = moet nog in produktie komen

Induka = aroma 7, smaak 7, grote 6, gemiddeld 6.6/10, zeep enz........................

Malwina = moet nog in produktie komen

Ava (doordrager) = aroma 6, smaak 7, grote 6, gemiddeld 7/10, zeep enz.....................

Polka = aroma 8, smaak 7, grote 6, gemiddeld 7/10, zeep enz....................

Honeoye = aroma 8, smaak 8, grote 5, gemiddeld 7/10, zeep enz....................

Figaro = aroma 10, smaak 9, grote 10, gemiddeld 9.7/10

Florence = aroma 9, smaak 7, grote 8, gemiddeld 8/10

Mogen al zeker blijven;

Lambada 8.8/10, serre en buiten

Darselect 8.7/10, serre-test en buiten

Rumba 9.5/10, buiten

Figaro 9.7/10, buiten

Twijfelgeval, volgens test nog in produktie te komen rassen.

Florence 8/10, buiten

Bedoeling is 6 rassen over te houden van de 1maaldragers.

Geplaatst:

Het valt me op dat Ostara en Mara des Bois er niet tussen zitten.

Wat waren de redenen daarvoor ?

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:
  • Auteur

Dat ik die niet heb.

Geplaatst:

Helemaal super die smaaktest. Hoewel ik zelf nog maar 6 soortjes heb, ga ik met een week ook zoiets doen.

Misschien een leuk nieuw topic ?

Het is alleen allemaal heel persoonlijk he ? Dan nog de zon, de rijpheid bij plukken, grondje .... maar toch. heel leuk. Ik ga wat soortjes van je pikken ( virtueel dan )

Geplaatst:
  • Auteur

Ja is natuurlijk best persoonlijk.

Op het net vind je ook proeftesten, maar in welke omstandigheden bevinden zich deze, suppermarktkwaliteit?

Dus eigen aardbeien kunnen best anders smaken, ben benieuwd naar mijn Elsanta's dat het verschil gaan geven met de suppermarkt smakeloze rapen.

En dan heb je nog de omschrijving van de aardbeirassen op Vissers en Co, daar moet je ook tussen de regels lezen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic