Nick1983 Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Beste, Ik ben mijn jonge tomatenplantjes momenteel aan het afharden. Want deze hebben tot nu toe enkel binnen gestaan aan de vensterbank.Topic met foto van de jonge tomatenplantjes https://www.moestuinforum.nl/vraag-over-kweken-tomaten-plantjes-t20098.html Vorige weekend (zat + zon) heb ik mijn tomatenplantjes buiten gezet in mijn kweektunnel. Om zo deze een beetje te harden. Deze stonden een uur of 5-6 buiten in de zon. Dit is ook de eerste keer dat ik iets plant.Zie kweektunnelhttp://eviewer.netmedia-europe.be/cache/server?type=image&origin=pb&source=%2Fpromobutler_be%2Farticles%2F2014%2F04%2F16%2F20326%2F0aldi114n0000034.jpg&storage=2014 Ik kon dit niet elke dag in de week doen, vanwege mijn werk.Met het goede weer dit verlengd weekend, had ik beslist om de planten ook buiten te zetten om verder te verharden. Met dat het vannacht 11-13gr ging zijn, zou ik deze buiten laten staan.Gisteren heb ik deze nog goed voorzien van water. Ik heb de plantjes vanmorgen rond 8.30-9.00 buiten gezet in de tunnel.Als ik nu kijk, zie ik toch dat enkele plantjes gele blaadjes hebben. Is dit bladverbranding? Hebben ze te lang in de zon gestaan? Of mag ik ze morgen ook gerust nog laten staan, en zal dit wel goed komen (gewoon een schrikreactie van de bladeren)? Gewoon erop letten dat ze niet uitdrogen?Zie ook de bijgevoegde foto's. Als ik onderaan de pot voel is deze nu ook nog een beetje vochtig.Ik ben morgen ook van plan om een groter houten hok te timmeren met een plastieken er rond, zodat ik later de planten in grotere potten hierin kan brengen. Momenteel wil ik nog niet spitten, omdat dit het eerste jaar is dat ik dit doe. Misschien volgend jaar... Mvg,Nick Quote
Raquette Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ja, dit is (of lijkt toch) verbranding. Maar de bovenste blaadjes hebben het niet zo te zien? Komt wel goed dan denk ik:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Nick1983 Geplaatst: 5 mei 2016 Auteur Geplaatst: 5 mei 2016 Ja het zijn enkele blaadjes onderaan.Hopelijk komt alles goed Quote
Claudia69 Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Morgen vliesdoek (of een wit laken of zo) erover leggen op het heetste moment van de dag. Het is ineens heel zonnig en warm, zeker voor plantjes die tevoren binnen stonden. Quote
Bit Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Kijk eens in mijn 'Update' , bijna iedereen heeft hier last van , bij tomaten die van binnen naar buiten gaan. No problem ! 3 dagen verder en ze zijn lekker aan de groei en mooie planten. Ze staan inmiddels bij mij dag en nacht buiten en in de volle zon ( 12- 14 uur per dag nu ) Wel een beetje geleidelijk aanpakken best. Niet in 1x van binnen naar buiten in de volle zon. Middagzon nog even vermijden, maar afharden gaat vrij vlot hoor. Je mag ze best een beetje 'harden'. Quote
AnnekeW Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Hmmmm alleen de onderste blaadjes... pas ook op met watergeven, blaadjes mogen niet nat worden. Quote
Toto Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Als je geen vliesdoek hebt, geen probleem. Ik heb gisteren mijn plantes in de serre gezet om af te harden. Om ze niet direct aan de zon bloot te stellen heb ik gewoon een handoek op mijn kleine serre gelegd. (Gaat natuurlijk wel niet als je een grote serre hebt) Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.