Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een vraagje omdat ik zo gauw geen topic kon terugvinden over dit onderwerp. Ik heb behoorlijk wat dor en verdroogd onkruid. Kan dat op de composthoop? Ik heb nauwelijks bloem, laat staan zaad gezien. Er zitten wel nog wortels aan.

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Ik zou het ook op de loop-paden kunnen gooien, het lijkt er op of ander onkruid onder die laag verstikt...?

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

Onkruid dat via wortels nog zou kunnen hergroeien kun je eerst laten verdrogen. Dan kan het zeker geen problemen meer geven via de compost.

Meestal geven wortelonkruiden echter geen probleem in de compost, aangezien ze verteren. Juist aardappels en ook de schillen ervan wil soms overleven en proberen te hergroeien....andere planten nooit via wortels of uitlopers o.i.d. meer teruggezien voor zover ik me kan herinneren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

En valt dat dan onder groen of bruin? De wortels lijken me bruin, de bladeren groen...?

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

Groen, denk ik. En geen zorgen maken, volgens mij maken zorgeloze hopen groen en bruin en wat maakt het uit laat maar liggen uiteindelijk de beste compost. Gewoon net zoals in de natuur. Geduld en wormen.

Geplaatst:

Beide groen.

Hoewel de verhouding koolstof/stikstof van wortels van planten een stuk lager zal liggen (minder "groen") dan van blad.

Het onderscheid "groen" en "bruin" is heel globaal. Groen betekent dan niets anders dan "het geeft meer stikstof af, dan koolstof". En bruin materiaal vooral koolstof. Per materiaal kan die verhouding enorm verschillen.

@ Pippi Vaak zal het zo gaan...vanzelf wel ongeveer goed. Maar door een beetje op te letten (zonder moeilijk te doen) krijg je compost...en dat is toch iets anders dan verteerd plantenafval. De stikstof zal grotendeels vervliegen/uitspoelen en de koolstof maakt geen verbindingen. Door op een verstandige manier "zoals de natuur" te werken (en die is zeker niet alleen perfect en idyllisch) draag je veel meer bij aan duurzaamheid.....en dat is niet eens moeilijk.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank voor de reacties, kan ik mee vooruit!

Als ik buiten ga roken,

Geplaatst:

Dankjewel Jorieke! Die had ik nog niet bedacht. Maar inmiddels is de composthoop een stuk verder gevuld. Nu maar hopen dat daar iets fatsoenlijks uitkomt...

Als ik buiten ga roken,

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...