Erny Geplaatst: 20 mei 2016 Geplaatst: 20 mei 2016 (aangepast) Cayenne Knoflook Tomaten Hotsauce "Bonne Mamám" Ingrediënten in de keuken gesprokkeld en uit de losse pols in de pan gemikt. - ongeveer 300 gram Cayenne pepers, de hete soort. 1/3 rood en 2/3 groen.- paar uien- wat suiker- zout en peper- blik tomatenstukjes- stuk verse gember- olie- sjalotjes- water- azijn- Djoeroek Poeroet of Lime leaves- veel knoflook (3 á 4 kleinere bollen) Ik begon met scheutje olie en daarin de in grove stukken gesneden pepers, met zaad, aangebakken.Daaraan toegevoegd de gesneden uien, de sjalotjes (waren klein dus ik heb ze heel gelaten met nog een velletje eromheen) en weer beetje bakken.Gember in plakjes en daarna in reepjes oid snijden en erbij doen.Ondertussen de knoflook schoongemaakt (platslaan en velletjes weghalen) en die er heel bij gedaan.Weer sudderen... Tomaten erbij samen met wat meer water... en weer sudderen.Suiker, zout, peper erbij en mengen en sudderen.Djoeroek Poeroet leaves erbij en... jawel... nog meer sudderen.Tot de knoflook helemaal zacht is.Djoeroek Poeroet leaves verwijderen. Alles in de blender en fijngemalen terug in de pan, opnieuw verwarmen en proeven.Azijn toevoegen naar smaak en eventueel ook nog wat suiker/zout etc indien nodig. Roeren en de hete saus in de potjes gieten, afsluiten en op de kop zetten. Bij mij was dit goed voor 4 potjes van 350 gram (en een half potje).Het waren de Bonne Mamám jampotjes dus vandaar de naam van de saus. Ik heb 'm niet te heet gemaakt (al zullen diverse mensen daar anders over denken), voor mijn doen redelijk mild, all purpose. En vind 'm erg geslaagd. Dus 50 cent aan pepers, 1 blik tomaten en de rest uit eigen oogst of voorraad. 21 mei 2016 aangepast door Gast Quote
Toto Geplaatst: 21 mei 2016 Geplaatst: 21 mei 2016 Voor mij kunnen sauzen niet pikant genoeg zijn. Ziet er echt lekker uit! Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Indy Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Dank je, ik ga m proberen ! Ik heb ook massa's Bonmamam jampotjes , Moest wel ff googlen wat djeroek poeroet was Maar denk dat met wat limoensap het ook wel werkt. Dat heb ik dan weer wel. Quote
Erny Geplaatst: 23 mei 2016 Auteur Geplaatst: 23 mei 2016 Leuk, dan kunnen we op de NMM een potje ruilen. En inderdaad, limoensap is een goede vervanger maar had ik dus nét weer niet in huis. Was hier natuurlijk weer geheel onvoorbereid aan begonnen dus moest het hebben van wat er aanwezig was. Denk dat wat citroengras ook goed kan werken (is net als de Djoeroek Poeroet in de vriezer te bewaren). En ben ook zeker blij met de grote hoeveelheid knoflook die erin zit... Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2022 Auteur Geplaatst: 6 april 2022 Ook afgelopen week deze weer gemaakt van alle rode vriezerpepers. Hier zaten aardig wat Habanero's bij. Vanwege de hoeveelheid en de scherpte van de pepers heb ik twee blikjes tomatenstukjes gebruikt. Quote
Lia56 Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Dank je wel voor t recept. Ook deze ga ik proberen... heb net de Sambal Badjak ( Jet) gemaakt... pitjes van de pepers er in laten zitten... lekker heet! Heerlijk.. 1 Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2022 Auteur Geplaatst: 6 april 2022 Oh, bedenk me net dat ik er ook een half blik perzikken bij heb gedaan dit jaar. Zoete tegenhanger voor het scherpe. 1 Quote
Erny Geplaatst: 6 april 2022 Auteur Geplaatst: 6 april 2022 Eh, de helft van zo'n literblik inderdaad. Maar het hangt af van hoeveel pepers je gebruikt en hoe scherp ze zijn. Dus begin met 1 blik tomaten en een half blik perziken en kijk dan of er nog wat bij kan. Alles op gevoel, smaak en reuk. En heb er vast ook limoen (of limetten) sap doorheen gedaan want daar heb ik toevallig veel van liggen (i.t.t. 1e keer dat ik het maakte). 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 25 april 2022 Geplaatst: 25 april 2022 Gemaakt... veeeeeel pepers gebruikt dus ook super heet. 1/3 deel daarvan met perzik en 1/3 deel met ananas gemaakt Zeer gewaardeerd door manlief en de kids 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.