Geplaatst: 17 juni 20169 j In het voorjaar stond de boom vol in bloei. Ik dacht dat wordt een rijke oogst dit jaar. Niets is minder waar. Geen kers te bekennen op en enkele groene na. Een beschrijving van de situatie maken is wat lastig. Ik zal een aantal foto' s bijvoegen. Misschien dat het adh daarvan mogelijk is om wat zinnigs te adviseren. Ik heb zelf de indruk dat de boom ziek is maar of dit ok inderdaad het geval is weet ik niet. Net zo min als wanneer het zo is wat ik zou kunnen doen. Ik heb weer drie foto’ s toegevoegd. Ik ben een leek maar de stam lijkt me goed eruit te zien. In de opgerolde bladeren zie ik bij enkele zwarte beestjes. Er zitten ook lieveheersbeestjes. Ik zie geen bruine gom maar wel andere geel achtige plekjes op de takken. Er zitten inderdaad wat dode takken in de boom.Mijn plan is om de dode takken af te zagen en de boom te toppen ter hoogte van de berging. Ik weet alleen niet of ik daar goed aan doe. Misschien zou ik veel beter wat anders kunnen doen om de boom weer in een goede conditie te krijgen. De boom is circa 11 jaar oud. 19 juni 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 18 juni 20169 j Kan het niet zijn dat de bloemen niet bestoven worden en dat daardoor alles er uit valt? Ik had dit jaar hetzelfde met mijn kers. Deze zat ook helemaal vol met bloemen om aan het einde net 10 kersen over te houden. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 18 juni 20169 j Onderwerp mbt bestuiving van kersen is recenteljk nog aan de orde geweest in ander topic....ff terugkijken.....kersenboom-al-2-jaar-vruchtvorming-t9919.html
Geplaatst: 18 juni 20169 j Ik zie opgekrulde bladeren, als je zo'n blad open vouwt zie je dan ongedierte? Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 18 juni 20169 j Die op gekrulde bladeren komt waarschijnlijk zeker door zwarte kersen luis, is vrij normaal bij de meeste kersen rassen.Verder valt op de slechte algehele blad stand, althans wat ik zie.Wat is de ouderdom en onderstam van de boom? En zie je soms ingezonken plekken op de stam?Ik zie het in mijn omgeving ook wel eens gebeuren. Dit jaar bij de buren. Jaren lang kunnen de bomen dan een zieltogend bestaan lijden.Zelf had ik 5 jaar geleden ook een boom met deze verschijnselen, na 3 jaar ontdekte ik dat een deel van het cambium onder de bast dood was.Daar gaat dan je boom van 20 jaar oud. Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Geplaatst: 18 juni 20169 j Ik ga mee in hetgeen windindewilgen schrijft, boom ziet er niet goed uit, conditioneel gezien loopt het ergens mank, kijkend naar een gezonde kersenboom zou je als het ware alleen maar volop blad moeten zien, wanneer ik naar de eerste foto kijk zie ik zelfs een aantal dode takken... Loop de boom eens goed na en kijk ook of er ergens bruinachtige gom (gestold sap) op stam of takken zit.
Geplaatst: 21 juni 20169 j Krijgt de boom wel voldoende water? Mogen wel een paar emmertjes op hoor! Sent from my MotoG3 using Tapatalk 21 juni 20169 j aangepast door Gast
Geplaatst: 21 juni 20169 j Tevens zou ik je aanraden bonenkruid onder je kers aan te planten, om bladluis af te weren...of oostindische kers in het geval van een zure kers (kriek) http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm Sent from my MotoG3 using Tapatalk
Geplaatst: 21 juni 20169 j Kersenbomen zijn aangetast door de zwarte bladluis gekrulde bladeren.De verdroogde bladeren en afsterven van twijgen en takken is bloesem monilia, om dit te voorkomen spuiten bij begin en volle bloei.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.