aseel Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Zijn mijn rode bieten te groot ? Het lukt me nooit om de rode bieten zacht te krijgen.met koken. Ik wil ze eigenlijke in 4 stukken snijden . Maar ben bang dat ze zullen dood bloeden. Wie heeft er een tip om binnen 30 minuten de biet zacht te koken. Quote
Aluapje Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Waarom binnen 30 minuten? Ik koop de rode bieten altijd gewoon op de markt en die zijn niet dikker dan een mini tennisbal. En die koken toch al snel een klein uur. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
aseel Geplaatst: 24 juni 2016 Auteur Geplaatst: 24 juni 2016 Oo. Ik moet ze dus heel lang koken. Liefst een uur. Kan ik ze dan niet beter in kleine stukjes delen. Quote
Aluapje Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Nee, zeker niet! Dan bloeden ze leeg. Ook een klein beetje groen eraan laten. Een paar cm is genoeg. De rest eraf draaien, niet snijden. Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
RenJ Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 (aangepast) - 27 augustus 2023 aangepast door RenJ Quote
aseel Geplaatst: 24 juni 2016 Auteur Geplaatst: 24 juni 2016 Ik had ze eind april gespeent. Ze groeide wel super snel. Hoop dat het niet houterig is geworden. Hoe lang kan ik ze eigenlijke bewaren in de koeling. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Ik heb voornamelijk andere bietjes in de tuin, dus de gele en witte en witte met roze strepen. En die snijd ik in kleine stukken, en laat er even de kook over gaan. Of 5 minuutjes koken. Net wat ik er daarna nog mee doe. Zijn heerlijk, van leegbloeden had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord bij een biet Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 In zilverpapier wikkelen en in de oven poffen. Duurt even maar behoudt de smaak het beste. Quote
Claudia69 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 En je kan ze nadien opleggen in bokaaltjes. Benodigdheden 1 kg rode bieten 3 dl rode wijnazijn of gewone azijn 3 dl water (eventueel deel sinaasappelsap gebruiken) 150 gr suiker (eventueel nog een lepel honing) 1 kl zout 15 peperkorrels (gemengd met koriander) 3 takjes tijm 2 blaadjes laurier 2 à 3 uien (eventueel) 1 kl kaneel (eventueel) 6 kruidnagels (eventueel – 1 in elk bokaaltje leggen) 6 kleine bokalen (of 3 gote – gewassen en gesteriliseerd in de oven) Werkwijze De bietjes wassen, in een ovenschotel leggen en afdekken met zilverpapier. Laten garen in de oven op 180°C. Dit duurt ongeveer 1 uur. De bietjes laten afkoelen, pellen en in schijfjes snijden. Azijn, water, suiker, zout en kruiden – eventueel ook uien - aan de kook brengen en 5 minuten laten koken. De bietjes toevoegen en een paar minuutjes laten meekoken. Bokalen tot aan de rand vullen met bietjes en vocht (eerst bietjes, dan vocht), de randen schoonmaken, de bokalen sluiten en op het deksel laten afkoelen. Vacuum controleren. Twee maanden laten trekken op een donkere plaats. Tot 1 jaar houdbaar. Quote
aseel Geplaatst: 24 juni 2016 Auteur Geplaatst: 24 juni 2016 Poffen lijk me het lekkerst. Dan pof ik mijn olifantenknoflook en meteen ook erbij.. Quote
Claudia69 Geplaatst: 24 juni 2016 Geplaatst: 24 juni 2016 Ik vind ze ook het lekkerst als ze in de oven garen. Nog een receptje om ze op te leggen op azijn (gekregen van de moeder van een kennis en mijn favoriete recept om bietjes op te leggen) Nodig 1,5 kg bietjes 1 dl olie 2 ajuinen of (beter nog) sjalotten 2,5 dl water (1/4 liter) 2,5 dl azijn (1/4 liter) 10 laurierblaadjes een weinig tijm peper en zout 250 g suiker Bereiding 1,5 kg bietjes zorgvuldig onder stromend water wassen. Borstel ze schoon en snijd het loof niet volledig weg, anders gaan ze bloeden tijdens het kookproces. Verwijder ook de lelijke plekken pas na het koken (of stomen). Laat de bietjes in de snelkookpan ongeveer 15 minuten, in het stoomapparaat ongeveer 30 minuten garen. De bietjes laten afkoelen, schillen en in blokjes of schijfjes snijden. 2 ajuinen of (beter nog) sjalotten laten stoven in 1 dl olie. Vervolgens 1/4 liter water, 1/4 liter azijn, 10 laurierblaadjes, een weinig tijm en 250 g suiker toevoegen. Alles samen laten koken, de bietjes erbij voegen en opnieuw laten doorkoken. De bietjes in bokalen doen. De marinade nog eenmaal laten doorkoken, de laurierblaadjes eruit halen, dit over de bietjes in de bokalen gieten en de bokalen dicht draaien. Quote
bloemenkoningin Geplaatst: 25 juni 2016 Geplaatst: 25 juni 2016 bietjes lukken bij mij nooit in 30 minuten. ook al zijn ze vers.Gewoon de tijd er voor nemen. Kan ook een uur of langer zijn. Als ze maar goed zijn.Af en toe in prikken. Ik schil ze en snij ze in plakjes. Met azijn en appeltjes erbij.Heerlijk Quote
Dymph Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Ik heb afgelopen zomer versch. keren bietjes geoogst, en langer dan 25 min. hebben die nooit gegaard, hoor. Perfect gegaard trouwens. Ik leg ze in een metalen vergietje en hang dit in een pot met een bodem water (ca. 4 cm diep). Quote
Claudia69 Geplaatst: 15 oktober 2016 Geplaatst: 15 oktober 2016 Ik pof ze het liefste in de oven. Zijn ze ook makkelijk te pellen achteraf. Quote
bio-fee Geplaatst: 16 oktober 2016 Geplaatst: 16 oktober 2016 Voorjaarsbietjes zijn veel sneller gaar dan de bietjes die je later in het seizoen kookt. Ik heb grotere en wat oudere bietje wel eens ruim 1,5 uur moeten koken!Je kunt ze ook eventjes laten koken en dan verder laten garen in een hooikist. Het is dan wel even experimenteren hoe lang dat moet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.