Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste mede moestuinvrienden,

Dit jaar zijn al mijn courgettes mislukt behalve 1.

De onderkant van mijn courgettes rot elke keer, in het begin dacht ik dat het was doordat de onderkant in de aarde lag.

Opeens dacht ik dat het misschien neusrot is zoals bij tomaten. Zou dit neusrot kunnen zijn en kan ik dat de volgende keer vermijden door kalk te strooien?

hopelijk kunnen jullie mij helpen

Tim

Geplaatst:

Dag Tim,

Als courgettes niet bevrucht worden, gaan ze vanaf de plaats waar de bloem zat rotten in plaats van dat ze gaan groeien.

Waarschijnlijk wordt je plant slecht bestoven. Eerder had ik daar in mijn achtertuin ook last van omdat er waarschijnlijk in de buurt geen andere courgettes staan. Op mijn volkstuin is de opbrengst echt beter.

Alternatief is 2 planten zetten en met een kwastje zelf voor bij spelen.....

Geplaatst:

bedankt

Nu weet ik eindelijk wat het is want ik heb het al 2 jaar.

Het enige probleem is dat ik een kleine moestuin heb en volgend nog extra plaats wil maken voor nog tomaten van Amerika.

Daarom zal het dus niet lukken om nog 1 vierkante meter te gebruiken voor een courgette, helpt het ook om bijenhuisje ofzo, of extra bloemen te zetten?

Tim

Geplaatst:

hier gaat het prima met 1 courgetteplant. misschien eens een ander ras proberen?

ook met 1 plant kan je trouwens zelf een handje helpen. de mannelijke bloem kan je plukken, schijnt dat je deze enkele dagen in de koelkast kan bewaren. voor de bevruchting kan je de bladen eraf halen zodat je alleen de steel met het stuifmeel overhoud. dit is een prima kwastje.

Geplaatst:

Wellicht moet je dan overwegen een zakje zaad van de Courgette partenon F1 te kopen. Deze hoeft niet bevrucht te worden, net zoals komkommers. Ik heb deze vorig jaar geteeld en de opbrengst was meer dan prima.

Succes.

Geplaatst:

Je hebt echt meerdere planten nodig, want met eentje heb je niet gauw een mannelijke en een vrouwelijke tegelijk. Je kan in een emmer nog 2 andere doen, die in feite voor de mannelijke bloemen zijn. Daarbij ga ik ervan uit, dat er wel vrouwelijke bloemen aan de hoofdplant komen.

Geplaatst:

dat is niet helemaal waar kan ik uit eigen ervaring vertellen.

ik heb nog nooit meer dan 1 courgetteplant gezet, niet voor bij gespeeld, geen buren met een groentetuin en toch komen we om in de courgettes

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...