kalebas21 Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 Hallo,Ik ben dit jaar begonnen met een kleine moestuin en heb daar al wat leuke dingen kunnen oogsten.Nu heb ik volgend jaar 100 m2 tot mijn beschikking alleen mijn probleem is dat ik heel weinig ruimte heb om alle planten voor te zaaien. Dit jaar heb ik een aantal dingen voorgezaaid zoals: sla, mais, courgette, sierkalebassen. nu wil ik volgend jaar veel meer planten opkweken maar daar heb ik eigenlijk heel weinig ruimte voor. Ik heb helaas ook geen kas. Hoe doen jullie dat? PS ik weet dat je ook veel dingen gewoon in de volle grond kan zaaien maar bij de soorten die ik hierboven genoemd heb vind ik het wel fijn om ze binnenshuis op te kweken. Quote
speets Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 Zoek even op tunnelkas. Van electriciteitsbuis en plastic zeil maak je snel en goedkoop een surrogaatkas als tussenoplossing. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
kalebas21 Geplaatst: 7 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2016 Dat is een goed idee. Kan je hier dan in het vroege voorjaar al je planten inzetten? hebben ze dan geen last van de eventuele nachtvorst of vorst aan de grond? Quote
weknow Geplaatst: 7 oktober 2016 Geplaatst: 7 oktober 2016 hebben ze dan geen last van de eventuele nachtvorst of vorst aan de grond? Ook in een platte bak of zo een tunnelkasje kan het vriezen, als het heel koud is. Maar courgettes, sierkalebassen en mais zaai je normaal toch niet voor half april of rond 1 mei en uitplanten doe je zeker na de ijsheiligen, ik adviseer nog 1 a 2 weken later omdat de grond dan al warmer is en ze beter doorgroeien...maakt in oogsttijd helemaal niets uit. Dan maakt zo een plastic afscherming net het verschil...een nachtvorstje kan nog wel vanaf half april, maar uit de wind en afgeschermd met plastic overleven ze dat normaal gesproken wel. Sla kan best wat vorst hebben. Die kun je ook goed op een plekje buiten van enkele decimeters voorzaaien en vanaf het zaaibedje uitplanten in je tuin. In zo een tunneltje kun je daarmee al wat vroeger, ongeveer in maart, beginnen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henkg Geplaatst: 8 oktober 2016 Geplaatst: 8 oktober 2016 Misschien kun je de vensterbank verbreden?Of de lucht in, dan heb je opeens 3x zoveel ruimte:En zoals Weknow schrijft, b.v. courgette, pompoen en zo pas vrij laat (voor)zaaien, een weekje (eerste week hebben ze nog geen licht nodig) voordat spul als paprika en tomaat naar buiten kan. Als je binnen voorgezaaide courgette en zo als tussenstap niet direct in de volle grond zet, maar eerst buiten in bouwemmers, halen ze het wel weer in. In de volle (klei)grond is het immers eind mei / begin juni een stuk kouder dan in een zwarte (grote) pot. In het algemeen: niet te vroeg voorzaaien (moment is uiteraard wel afhankelijk van de plantsoort). Met weinig ruimte binnen wil je zeker geen grote monsters die nog niet naar buiten kunnen. Tomaten zaai ik pas rondom 1 april, en zelfs dan heb ik rondom 15 mei planten van 30 cm hoog. Komend seizoen probeer ik te wachten tot 2e week april. Toch blijft het schipperen met de ruimte die we hebben, zeker tussen de eerste week april (tomaten zijn gekiemd) en half mei, als al het (nacht)vorst gevoelige spul eindelijk naar buiten kan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.