Geplaatst: 16 oktober 20169 j Allen gegroet. Een aantal van mijn peren zien er raar uit : gebarsten en dikwijls precies een begin van een beet, altijd op dezelfde plaats : juist onder het steeltje (zie foto). Verder zijn er zwarte plekken op de bladeren.Het is een jong boompje - ik heb amper een emmer vruchten ... (Comtesse de Paris ... denk ik..).Weet iemand wat er scheelt ? En mag ik de slechte bewaren met de goede ? Hoe bewaar ik ze trouwens best ? Gewoon in een emmer op de grond in het tuinhuis ? Hartelijk dank op voorhand voor elke reactie.
Geplaatst: 16 oktober 20169 j De plek bovenin de steel komt door vraat van vogels of wespen. De barsten door grote verschillen in droog en nat weer. Als na een lange droge periode er ineens veel regen valt dan krijg je dit soort breuken. Zijn je vruchten ook veel kleiner dan normaal? Verstuurd vanaf mijn HTC One mini 2 met Tapatalk Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 17 oktober 20169 j Hoeft niet perse, mijn Conference peren haden hier ook heel erg last van. Daarnaast bleven de vruchten ook erg klein. Betekent voor mij dat ik aankomend jaar ( bij droogte ) meer water moet gaan geven zodat de grond goed vochtig blijft voor de perenboom. Het aparte is namelijk dat de appelbomen er naast geen last hebben gehad en gewoon normale vruchten hebben gedragen. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Geplaatst: 17 oktober 20169 j Hoi, Ik vermoed dat de oorzaak van de scheuren perenschurft is.Zie ook: http://www.hoogstamboomgaard.be/perenschurft.html De vraat bovenin is hoogstwaarschijnlijk wespenvraat.
Geplaatst: 17 oktober 20169 j Auteur hartelijk dank voor alle reacties.het ziet er inderdaad uit als perenschurft. hoe bewaar ik die peren nu best : ik neem aan alle schurftige verwijderen en de andere gewoon in een emmer op een koele plaats (tuinhuis bvb).Kan dat schurft overgaan op andere peren door contact of doordat ze een tijd in een "besmette" emmer lagen? Nogmaals dank
Geplaatst: 17 oktober 20169 j Inderdaad, zo koel mogelijk bewaren, liefst bij een relatief hoge luchtvochtigheid ivm rimpelen van de peren.Besmetting van de goede peren door de aangetaste exemplaren, denk het niet. Is mij nooit opgevallen. En nu kun je er toch niets meer aan doen.Wel is het handig om ze in een fruitkistje of - doosje te bewaren. Dan is het makkelijker om ze zo nu en dan te controleren op rot. En hoef je niet te 'rommelen' om de rijpste exemplaren uit te zoeken voor gebruik.
Geplaatst: 17 oktober 20169 j Kleine aanvulling i.v.m. bewaren:Inderdaad koel en evt. wat donker en beter niet in een emmer. 1. Stapelen is druk > sneller bederf. 2. Emmer ventileert slecht. Enkel-laags in kistjes, evt. afgedekt met een velletje krantenpapier werkt goed. De aangetaste zou ik apart houden en eerst opgebruiken. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.