Jump to content

janterharmsel

Members
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Converted

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Marek kan een groot probleem zijn. 'Vroeger toen ik nog kippen fokte (voor de vogelpest perikelen)' kon ik mijn Barnevelders alleen met inenting groot krijgen. Deed ik dat niet dan ging het overgrote deel de pijp uit. De meeste op het eind van de opfokperiode tegen de leg. Erg typerend was dat het begon met verlamming aan de poten en de vleugels. Daarnaast had ik ook Minorca's die ik er naast kon houden zonder enten en zonder veel sterfte door Marek. Maar goed ik vind het ziektebeeld van het Serama kipje wat vreemd voor Marek. Wel doet de manier van pikken op het filmpje een zenuwaandoening vermoeden, maar laat niet het specifieke Marek beeld zien.
  2. Wij hebben de laatste paar jaar ook dit probleem. Rondom ons landje staan veel eiken. En we zien ook nesten van de eikenprocessierups. Smeerseltjes hebben we nog niet geprobeerd. Wat wel enigszins helpt is grondig spoelen van de huid met heet water. En bij thuiskomst direct kleding wisselen en de gedragen kleding gaat meteen de wasmachine in. En vooral NIET krabben.
  3. Dit jaar vroege soorten: Anaïs, Annabelle en Timao. Voor de wintersopslag: Alouette en Texla. Timao en Texla zijn nieuw voor mij, kww.
  4. Je kan ook spuiten tegen rupsen, als je er op tijd bij bent. Op mijn 'oude'tuin heb ik eigenlijk mooit rupsenplagen. Ik denk dat de omgeving en de tuin zelf gevarieerd genoeg zijn, Zodat de rupsen blijkbaar voldoende worden bestreden door hun natuurlijke vijanden. In individuele gevallen bestrijd ik eventueel met de hand, of haal sterk aangetaste planten weg. Op mijn 'nieuwe' tuin had ik dit jaar de kolen onder een vogelnet geplaatst omdat de houtduiven er zicht aan te goed deden. Later konden de koolwitjes door de mazen heen en in een korte tijd ontwikkelde zich een zodanige plaag dat ik mij genoodzaakt voelde tegen de rupsen te spuiten. Ik heb dit nog 1 keer herhaald en dit bleek afdoende te zijn. Echt noodzakelijk was dit misschien niet, omdat mijn broer in mijn tuin ook een stukje in gebruik heeft, hij had ook enkele koolplanten staan (4 rode kool, 8 spruitkool en 8 boerenkool). Zijn kolen werden ook behoorlijk belaagd. Hij heeft ervoor gekozen om regelmatig de rupsen weg te vangen, en zijn kool heeft zich uiteindelijk nog aardig ontwikkeld.
  5. De herfstrassen zaai je in mei en de boerenkool voor de winterteelt zaait je in een maandje later, als je volgens het boekje werkt. Dan heb je in de herfst en winter boerenkool. Als je eerder zaait heb je al eerder grote planten die al vroeg van onderaf gaan vergelen.
  6. Ja maar dat zou ik dus een jaar eerder hebben geadviseerd. Als je nu de dikke verlenging er uit snoeit krijg je een groei-reactie waar niet iedereen zich raad mee weet. En je stelt de vruchtdracht ook uit. Volgens mij kun je de uitgaande van de dikke tak best wel een spil opbouwen. Ook als dat niet helemaal volgens het boekje is, dat lijkt mij geen issue. Die compostbak is natuurlijk ook geen probleem, die kan gewoon verplaatst worden als dat nodig is. Ik zou me er eerder zorgen over maken dat ie te dicht tegen het aangrenzende perceel staat.
  7. Hoi, duidelijk. Heb je er over gedacht een bakstenen bak te metselen (betonbandjes als fundering) (restantjes via marktplaats), stukken duurzamer. Gaat pas kapot als jij dat wilt. Google zegt over douglas: "Douglashout valt in duurzaamheidklasse 3. Dit betekent dat het een matig-goede duurzame houtsoort is die 10-15 jaar mee kan gaan. Grondcontact dient daarbij wel ten allen tijden vermeden te worden"
  8. Hoi, Ik ben zelf liefhebber van vlakveldsteelt met semipermanente (aangetrapte) paden en bedden waarop je zo min mogelijk loopt. Ik heb zelf met dit soort vragen altijd zoiets van: waarom wil je dit? Het kost een hoop geld en moeite, wat je naar mijn menig nooit kunt terugverdienen.
  9. Die gaan normaal gesproken in mei schieten. Maar je zou ze kunnen gebruiken als lente-uitjes.
  10. Eerst en vooral had ik hem gesnoeid direct na het planten in 2018. Maar goed dat is niet gebeurd. Dan blijven er natuurlijk nog heel veel open vragen over bijvoorbeeld welke onderstam je hebt, hoeveel ruimte er is voor de kroon, hoe hoog de boom uiteindelijk mag worden en of je zo snel mogelijk vruchten wilt hebben of dat je liever een evenwichtig opgebouwde kroon wilt zien, om maar eens een paar dingen te noemen. Mijn voorstel is om het boompje zo snel mogelijk vrucht te laten dragen, en in die fase pas met snoeien te beginnen. De groei is dan vaak beheerster en is het makkelijk om van daaruit de boom te gaan (her)vormen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je nu juist niet snoeien, maar wel zorgen dat de zijtakken horizontaler komen te staan. Met dat aanbinden ben je al begonnen, maar dat moet nog een stuk rigoureuzer gebeuren. (een hoek van 20 a 30 graden met de horizontaal).
  11. Bijvoorbeeld hier een foto van een hoornaar die een wesp op eet. https://nl.terramaris.nl/nieuws-blog-tuin/a/view/wesp-eet-wesp/
  12. Hi. Ik heb 2 kersen op Gisela5, Regina (ca 15 j) en Karina. (ca 8j ) Regina is bijna 3 meter hoog en ongeveer 7 meter lang en 1,5 diep. Karina is wat kleiner, maar deze snoei ik heel hard terug, want de groei is nog enorm. Daarom is de dracht waarschijnlijk ook stukken minder. Ik probeer ze in het najaar (begin september) terug te snoeien tot op ongeveer 2,5m hoogte. Haal overtollig hout weg, en kort de eenjarige scheuten in. En probeer daarbij een soort van leivorm te laten ontstaan. Zonder steun of aanbinden van takken. In najaar 2017 heb ik dat bij de Regina minder gedaan omdat ik het idee krijg dat de groei er een beetje uit gaat. Na de bloei haal ik nog wat eenjarig hout uit de kop omdat ik er anders geen netten meer overheen krijg. Er komt denk ik een moment dat ik een verjongingssnoei moet toepassen, maar ik ben er huiverig voor omdat de meeste stompen bij overjarig hout niet meer uitlopen, in mijn situatie althans.
  13. Dit jaar: Anaïs, Mona Lisa en Michelle.
  14. Voor zowel de methode Bit als die van Arjanmek valt wat te zeggen, denk ik. Ik heb beide wel toegepast. Ik neem aan dat je een spilvorm wilt vormen. Ik vind dan dat een mooie en makkelijk te snoeien spil het snelst te vormen is door de twee concurrenten helemaal weg te nemen. Daarna snoei je van de overblijvende harttak ongeveer een derde weg. De rest laat je ongemoeid. Wanneer je de concurrenten inkort tot ongeveer een derde zul je in de toekomst waarschijnlijk veel moeten corrigeren omdat daar de groeikracht te groot zal blijken, onder meer door de steile stand van deze takken. Meestal is een Alkmene een rustige groeier (maar dit wordt door de onderstam natuurlijk sterk beïnvloed) en door het verplanten heb je ook al flinke wortelsnoei. Dus voor een overdreven reactie op het snoeien zou ik niet bang zijn.
  15. Inderdaad, zo koel mogelijk bewaren, liefst bij een relatief hoge luchtvochtigheid ivm rimpelen van de peren. Besmetting van de goede peren door de aangetaste exemplaren, denk het niet. Is mij nooit opgevallen. En nu kun je er toch niets meer aan doen. Wel is het handig om ze in een fruitkistje of - doosje te bewaren. Dan is het makkelijker om ze zo nu en dan te controleren op rot. En hoef je niet te 'rommelen' om de rijpste exemplaren uit te zoeken voor gebruik.

Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...