henk124875 Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Ik heb hier een pompoenplant in de tuin, daar zat al redelijk snel een grote pompoen aan, ik dacht toen die is klaartoen heb ik em eraf gehaald en ook gewoon opgegeten, was lekker, gestoomd, en later zijn er nog 2 aan gekomen waarvan ik er een net als die eerste grote gewoon donkergroen geoogst heb, een pompoen hangt nog aan de plant die andere 2 zijn allang opgegeten. Maar in de tussentijd had ik een pompoen van mn broer gekregen die van hetzelfde zaad afkomstig is, op het zakje waren de pompoenen ook oranje van buiten en van binnen ook zwaar oranje, terwijl mijn pompoenen alleen nog maar van lichtgroen naar donkergroen zijn gegaan. die schil van mijn pompoenen kon ik ook gewoon opeten terwijl die bij de rijpe pompoen hard als steen was. Maar de pompoen die ik er nog aan heb liggen gaat nou de vraag over, want de plant zelf is al een heel eind aan het vergaan en die pompoen ligt er echt al tijden donkergroen bij, maar ik heb eerder het idee dat ie nou meer geels begint te vertonen als dat ie nog oranje gaat worden.. kan ik em maar beter opeten? Quote
weknow Geplaatst: 19 oktober 2016 Geplaatst: 19 oktober 2016 Ik denk het wel...verwerk hem maar spoedig. Gele plekken duidt op overrijp en sneller bederf. De bewaarbaarheid van pompoenen kan per ras erg verschillen. Net rijp bewaren ze het langst, sommige soorten wel tot april/mei. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de schil. Of je die mee kunt eten (= zacht en mals blijft) verschilt per ras nogal. Maar als pompoenen langer bewaard worden drogen ze langzaam in en wordt ook de schil harder... Ik proef altijd een klein stukje van een pompoen met schil voordat ik ze bereid. Als de schil mals is in de mond, is ze dat ook na bereiding = je kunt ze mee gebruiken. Is de schil zo hard dat het rauw niet meer lekker is, dan wordt het in de bereiding...zelfs na heel lang...niet echt beter meer en zullen er harde en taaie stukjes in je gerecht zitten......schillen dan beter dus. Hetzelfde verhaal geldt voor pattisons en courgettes en zelfs sommige komkommers (bijv. sikhems) Ook daarbij soorten die je best lang kunt bewaren, mits niet over-rijp, en dan met/zonder schil nog kunt eten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
henk124875 Geplaatst: 19 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2016 Ik ben er 100% zeker van dat deze soort pompoen oranje hoort te worden met een harde schil, je ziet duidelijk het verschil tussen die rijpe en deze, de rijpe heeft een oranje harde schil en deze heeft een schil als een courgette.de rijpe heeft een knal oranje binnenkant, die andere is bleek van binnen.de rijpe heeft slijmerige draden tussen de zaden waar je eigenlijk gewoon in een keer alle zaden eruit laat vallen als je een stuk eruit snijd en bij deze blijft dat gewoon allemaal zitten, niks slijmerigs aan, gewoon onrijpe zaden. Maar ik ga em denk ik gewoon inderdaad oogsten, want ik zie er niet veel meer aan veranderen in positieve zin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.