marinaaa Posted October 26, 2016 Share Posted October 26, 2016 Daar ik al enkele weken op dit forum aan het 'spieken' ben werd het toch tijd me aan te melden en hier voor te stellen.Ik heet Marlène, 10 jaar geleden ben ik van Hollandse klei- naar Limburgse zandgrond verhuisd! Onze tuin (bij het huis) is voornamelijk een bloemen, struiken, bomen met een stukje gazon en 2 terassen. Aan de zijkant van het huis heb ik 3 jaar geleden een klein kasje gezet waarin we elk jaar heerlijke tomaten kweken. Afgelopen zomer heb ik het stukje grond naast het kasje leeggehaald om daar vanaf volgend jaar wat groenten op te kweken. Schrik niet, het is maar 10m2, en aanvankelijk durfde ik me niet aan te melden op een moestuinforum met deze paar meter grond. Maar goed ik heb het toch gedaan. Op die grond stonden planten die prima gedijen op een arme, zanderige grond, plus nog een stronk van een vorig jaar omgewaaide Amberboom. Nadat dit eruit was gehaald heb ik het stukje grond 2 weken geleden omgespit, dit was de eerste en laatste keer spitten maar ik wilde zoveel mogelijk wortelresten van de planten en de boom uit de grond halen. Tegelijkertijd heb ik er toen een paar flinke handen bentoniet doorheen geschept omdat dit stuk behoorlijk droog is, en afgelopen week is er 5cm compost (keurcompost) opgegaan. En hier komen gelijk mijn eerste vragen: 'Ik heb gelezen...' dat compost op zandgrond het beste in het voorjaar erop gedaan kan worden in verband met wegspoelen van voedingstoffen. Ik heb het nu al gedaan omdat ik hoop dat de grond al wat beter zal zijn in voorjaar doordat de compost de komende maanden in de grond 'trekt'. Is het een idee om in het voorjaar nog een laagje compost erop te doen, of is dat teveel? En zo ja, wanneer, tegelijkertijd met de jonge plantjes of daarvoor?Dan zijn er nog de verschillende groenten die extra mest vragen e.d., hoe werkt dat, moet dat? Kan dat met compost, want ik wil geen kunstmest gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Welkom hier Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Welkom. Aangezien het voor het eerst goed gevoed wordt en jaarlijkse groenten meer vragen dan vaste planten, zou ik er in het voorjaar nog eens compost op doen. Daarna kun je elk jaar opnieuw compost toevoegen in het voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marinaaa Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 Dankjulliewel! Welkom. Aangezien het voor het eerst goed gevoed wordt en jaarlijkse groenten meer vragen dan vaste planten, zou ik er in het voorjaar nog eens compost op doen. Daarna kun je elk jaar opnieuw compost toevoegen in het voorjaar.Aha, ik had al zo'n vermoeden. De compost die er afgelopen week opgegaan is was ook alvast als voorsprongetje en dan ga ik er in het voorjaar (maart of april?) weer een centimeter op 5 op doen. En dus toch het voorjaar voor de jaarlijkse compostgift... Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de vaste plantenborders om het jaar en het gazon elk jaar (wordt ook veel geoogst tenslotte ) ook in het voorjaar van een centimetertje of 2 compost voorzie. Bij een moestuin was ik niet zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted November 1, 2016 Share Posted November 1, 2016 Welkom hier! Ik heb ook slechts een kleine 40m2 in totaal om te moestuinieren + een kasje van 6m2.Maar dat doet niks af aan de hobby Succes alvast Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts