Ga naar inhoud

zandgrond verbeteren, leem gezocht, maar waar?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2 Maanden alweer bezig in mijn allereerste tuin. (pas verhuisd) Ik ga compost vermengen deze maand met mijn zandgrond. (Ik kan gratis championmest met compost krijgen) Daarna mulch als top laag. Maar ik wil de structuur van de zandgrond nog meer beïnvloeden. Ik wil graag leem mengen met mijn zandgrond.

Ondertussen al gezocht maar google laat niet echt duidelijk zien waar ik leem grond kan krijgen / kopen. Weet iemand tips in de buurt van Eindhoven hoe ik aan leem zou kunnen komen?

Alvast bedankt!

P.S. Of misschien iets als klei poeder toevoegen? (ik had zoiets gelezen alles ik weet niet precies wat het is of hoe je eraan komt). Of misschien een heel andere methode of proces met een bepaalde materialen? Alle tips zijn welkom!)

Geplaatst:

Is nogal zinloos.

Compost blijven toevoegen (maar met mate) is voldoende. Zorgt voor de gewenste structuur en bodemkwaliteit.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
Is nogal zinloos.

Compost blijven toevoegen (maar met mate) is voldoende. Zorgt voor de gewenste structuur en bodemkwaliteit.

Kunt u mij uitleggen waarom dit zinloos is? Ik ben altijd geïnteresseerd in de achterliggende theorie (zodat ik er ook weer van kan leren) ^^

Geplaatst:
Zorgt voor de gewenste structuur en bodemkwaliteit.

Wat je in een moestuin wenst is een bodem die voldoende luchtig en vochtvasthoudend is en ook voedingstoffen kan vasthouden, makkelijk te bewerken. Kortom een bodem waar je goed op kunt telen (op een gezonde manier).

Lange tijd is er alleen naar de grootte van de steentjes gekeken waaruit de bodem bestaat. . En voeden van de tuin ging bijna alleen met (kunst-)mest. Gaandeweg werd duidelijk dat opbrengsten op den duur daalden en de kwaliteit van gronden steeds slechter werd. Grove steenkorrels = zand. Fijner gesteente = zilt en zeer fijn gesteente = klei. Elke bodem (althans in Nederland en Belgie, behalve veengronden!) bestaat uit een mengeling van die 3. Elk met voordelen en nadelen.

De uitersten (die bijna niet 100% zuiver voorkomen) zijn:

Zand: Eigenschappen zijn luchtig, zelfs als nat, en klinkt niet in, makkelijk te bewerken, warmt makkelijk op in voorjaar, weinig water vasthouden, weinig voedingstoffen vasthouden.

Klei: Eigenschappen: compact en kan vocht lang opslaan, weinig lucht, klinkt in, scheurt bij droog worden, zwaar om te bewerken, warmt slechter op in voorjaar, maar kan ook voedingstoffen vasthouden en bevat die ook vaak al van nature.

"Leem"(een woord dat vaak verkeerd gebruikt wordt) is een - natuurlijk voorkomende - mengeling van zilt, zand en klei.

De laatste decennia (hoewel veel ook al lang bekend was) zijn er echter nieuwe inzichten verworven, waardoor de gesteentesamenstelling van de grond veel minder belangrijk werd. Naast de fysieke kanten van grond (welk gesteente?) en de chemische (welke stofjes zitten er in?) komt het biologische van grond steeds meer op de voorgrond (komen er voldoende en gevarieerde gewenste micro-organismen in voor?). Ik zal proberen om de inzichten over hoe je aan een goede bodem werkt, die intussen wel algemeen gedeeld worden, kort weergeven:

Het allerbelangrijkste in een tuin gebeurt in de bovenste ca. 30 cm. (Dat geldt zelfs voor bomen, die veel dieper wortelen). Als die laag vruchtbaar en gezond is groeien je planten goed. Door geleidelijk een behoorlijke hoeveelheid organisch materiaal op je grond te brengen, in de moestuin is compost daarbij het gunstigste, wordt die bovenlaag vanzelf goed......door de organische stof wordt de structuur sowieso al veel beter, maar voedt je ook het leven (schimmels, bacteriën, allerlei minuscule beestjes tot regenwormen toe) dat daar thuishoort en dat samen maakt ook de structuur van je bodem ideaal...beter dan je het met allerlei kunstgrepen en met werktuigen ooit kunt krijgen. De grond wordt luchtiger, kan veel meer vocht vasthouden, bodemziekten en aantastingen worden minder en planten worden (deels ook omdat ze met die organismen samenwerken) steeds gevoed met een breed scala aan voedingstoffen waarvan ze naar behoefte kunnen nemen, want die zijn in de bodem opgeslagen en worden met hulp van het bodemleven beschikbaar gemaakt.

Deze "truc" werkt zowel op zandgrond, leem als klei. Nog een gunstig effect op zandgrond, die soms aan de zure kant kan zijn, is dat compost die licht basisch is ook dat vanzelf bijstuurt.

Er is op dit forum enorm veel informatie te vinden....zoek eens met woorden als "compost", "bodemstructuur", "bodemgezondheid" op de zoekfunctie rechtsboven en je vindt zeer veel. Ik laat het hier nu even bij.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord. Ik had al veel gelezen maar de werking van een tuin wordt me nu veel duidelijker. Dank je wel voor de richtlijnen ik ga die is goed onderzoeken ^^

Geplaatst:

Ik zou niet weten waarom je zandgrond zou willen mengen met klei of andere grondsoorten. Het is fijne grond om op te werken hoor, zand. Niet dat ik nou zoveel ervaring heb met verschillende grondsoorten... maar ik ben erg blij met mijn zand. Tenminste.... als je er lekker wat compost opbrengt elk jaar. Maar dat is met elke grondsoort een echt verbetering.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...