Ga naar inhoud

Informatie gezocht over (border)vijverplantjes. Wat, hoe, waar?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Toen ik de volledige tuin op de schop deed, heb ik bij het ontwerp ook een vijver geïnstalleerd. Niks speciaal, klein standaard harde plastic (geen idee welk materiaal het precies is) vijvertje (ongeveer 2 vierkante meter, 1 meter max diepte). Ondertussen erg veel informatie gezocht over klimrozen, gewone planten, grond verbetering. Ging allemaal prima, maar nu ik veel gedetailleerde informatie wil over vijverplanten valt mij dit toch erg tegen.

Ter verduidelijking heb ik reeds de eerste 5 pagina's per mogelijke termen op google doorspit. Maar ik vrees dat ik te weinig termen ken van vijverplantjes om betrouwbare en duidelijke informatie te vinden.

Mijn vragen:

1) Bronnen om te bestuderen welke soorten waterplantjes er zijn (verschil overplanten, moerasplanten, zuurstofplanten,enz). Liefst met foto's en welke (niet)woekerend zijn en (niet)winterhard.

2) Bronnen om vijverplanten te kopen. (zoveel websites die niet vermelden of een plant woekert en niet vertellen of een vijverplant winterhard is). Ik ben dus op zoek naar winterharde, niet woekerende zuurstofplanten. Daarna overplanten, moerasplanten die mooi bloeien.

3) Hoe kan de randen van mijn vijver (zie foto) op een natuurlijke manier bedekken met planten? Welke niet woekerende planten kan ik langs de rand in de vijver zette (die groeien naar de buitenkant) of omgekeerd planten die ik kan zetten, net langs de vijver op de rand , die groeien naar het water?

4) Wat is het grote verschil tussen overplanten en moerasplanten en welke soort kan ik gebruiken bij mijn vijver?

Mijn excuses voor de wall of text en vragen, alvast bedankt voor de antwoorden! ^^

PHOTO2017011610450770521484560333.jpg

PHOTO2017011610451666951484560335.jpg

PHOTO2017011610453097791484560336.jpg

Geplaatst:

Waterschappen geven info over al dan niet woekerende waterplanten. Zoek op ‘waterschap woekeren’

Zoeken op ‘inheemse waterplanten’ levert ook nuttige info.

En ach, dat woekeren in zo’n klein bakje, dat zal toch wel te bestrijden zijn?

Deze al gevonden? :

https://www.wetterskipfryslan.nl/documenten/onderhoud/invasieve_waterplanten_veldgids_4005kb.pdf

http://www.zuurstofplanten.net/

https://www.dutchwatertech.net/vijvercenter/vijverplanten/zuurstofplanten/zuurstofplanten-bossen.html

Ik heb nogal wat (droog) zaad over van gele lis. Ook zelf gezaaid afgelopen oktober, nog onbekend of ze gaan kiemen.

Ik kan wel wat zaad opsturen. Als je snel bent, gaat ze misschien dit voorjaar nog kiemen.

PS. Ik weet niks van vijvers, ik wil gewoon een mooi rijtje gele lis in de sloot aan mijn tuin, misschien later ook zwanenbloem.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dank jullie wel voor de informatie, hiermee kom ik al een stuk verder. Mijn doel is om een biotoop te maken voor libellen.

@henkg, is de gele lis niet woekerend? Ik dacht zoiets gelezen te hebben. Zwanenbloemen spraken me ook erg aan. Enkel deze worden behoorlijk hoog voor een kleine vijver. Dank je wel voor het aanbod, maar op het moment weet ik nog niet precies welke planten ik ga planten ^^

Geplaatst:

Een vijvertje van 2 m2 voor libellen? Lijkt me veel te klein, als ik naar de vluchtbewegingen van "mijn" vele libellen kijk.

Maar goed, ik weet ook bijna niks van libellen, alleen dat de blauwe en groene glazenmakers en de lantaarntjes het hier prima naar het zin hebben. "Hier" is wel een sloot van 10 meter breed, met aan beide zijden begroeiing (riet, lisdodden, wilgen).

Kikkers en padden hebben wel wat aan een kleine vijver, mits er ook ondiepe gedeelten zijn.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Grote libelles komen niet zo snel bij een kleine vijver, waterjuffertjes zeker wel.

Persoonlijk zou ik in het voorjaar beginnen met hoornblad, die groeit wel snel, maar is ook heel eenvoudig te verwijderen/uit te dunnen. Overwinterd op de bodem. Ideaal om een goed evenwicht in je vijver te krijgen en is een schuilplaats voor veel diertjes. Is vaak wel bij dierenwinkels/bouwmarkten/tuincentrum te krijgen die ook goudvissen verkopen.

Als dan je vijver goed in evenwicht is kun je de lastigere planten toevoegen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...