henkg Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Koken en recepten / wildplukken ...Mooi rustig weer en precies laagwater, vlak na springtij, dus een heel lage waterstand: voor het allereerst heb ik wilde oesters geraapt, vlak bij huis.Dat mag, tot 10 kg bruto, per dag. Toch op de fiets, is iets makkelijker met laarzen aan, en een emmertje bij je:Ze noemen het rapen, maar een fikse schroevendraaier en een hamer bleken onmisbaar.Herkennen van levende oesters bleek ook lastig: heel veel dooie lege schelpen. Maar oefening baart kunst.Ook het openen ging veel lastiger dan bij gekochte oesters, die hebben niet zo'n grillige vorm. Toch gelukt, joekels zijn het, die creuses:Even gebakken, met alleen een beetje peper. En niet teveel oesters, want ik kan (nog) niet goed bepalen of ze goed levendig zijn. De sluitspier zat in ieder geval nog prima vast, en de geur was prima.Rauw of gegratineerd is natuurlijk beter, maar eerst maar eens proberen als ze de 100 graden bereikt hebben. Heel lekker, maar of het naar meer smaakt, dat weet ik pas de komende uren Misschien denk je: had ik dat maar, op 500 meter van mijn huis. Maar elk voordeel hep ze nadeel: mijn dichtstbijzijnde AH is op 15 kilometer, basisschool op 2 km (alleen gereformeerd), openbaar en alle middelbaar onderwijs op 25 km. Even naar de bouwmarkt: 15 km.Voor mij perfect, voor de meesten waarschijnlijk niet. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 25km tot een middelbare school? Laat maar. En ik lust niet eens oesters Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 lekker Henk, ons zeeuwen blijven er wel gezond bij! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 16, 2017 Share Posted January 16, 2017 Ik mag van mijn kinderen niet verhuizen....ben wel helemaal gek van zeevis en zeevruchten....je kan ook niet alles hebben gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jizkaha Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Leuk!Toen ik nog die kant op woonde ging ik wel eens bij de Grevelingendam kokkels zoeken. Ook superlekker.Eigenlijk mis ik de zee best wel..... Quote Zelluf doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 19, 2017 Share Posted January 19, 2017 Aan mij niet besteed, maar toch gaaf, als je die dingen maar zo kan " plukken" ...of in dit geval, losbikken ?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts