Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wilde/Teller Perzik

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Welke dan? Dit gaat niet over de rassen die ze verkopen, maar die ze zelf in de tuin hebben. Fruitlent zijn meer hobbyisten die ook aan andere hobbyisten verkopen, en dit zijn de rassen die ze zelf in de tuin hebben.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ah ok, ik begreep niet goed je reactie. Ik dacht dat je zei dat ze geen perziken meer gingen verkopen in het algemeen terwijl op hun site nog volop perzikrassen verkocht worden.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
  • Auteur

Fruitlent is een supersite. Het zijn (uit m'n hoofd 2) liefhebbers die een fruittuin hebben met allemaal bijzondere rassen die ze uit heel Europa halen, en ze kopen vaak wat boompjes/stekken teveel zodat ze die kunnen delen met andere liefhebbers. Het zijn allemaal rassen die of te modern zijn voor de handel (pas net uitgevonden) of gewoon minder "normaal" zijn in NL, en dus slecht te verkrijgen. Het is niet een kwekerij dus.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ik zou ze toch zeker een kwekerij noemen hoor, volgens mij zijn ze echt wel commercieel bezig en is hun assortiment heel mooi, en bijzonder het punt alleen is dat online verkoop hun geloof ik niet zo dol op zijn omdat daar haken en ogen aan zitten met bomen maar ze staan op beurzen en na afspraak enzo is het denk ik een heel leerzaam bedrijf

met heel veel kennis over hun produkten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry, maar daar moet ik je wel op verbeteren. De eerste twee regels op de website;

http://fruitlent.nl/

Wat is FruitLent ?

FruitLent is géén boomkwekerij, FruitLent is géén tuinbouwbedrijf. Wat is FruitLent dan wel ?

FruitLent is een door twee hobbyisten professioneel aangelegde exclusieve vruchtentuin, gelegen in het voormalige tuindersdorp Lent in Nijmegen-Noord. De oppervlakte van de vruchtentuin bedraagt circa 1.000 m².

De naam FruitLent wordt op z'n Engels uitgesproken (fonetische uitspraak: froetlent).

De naam verwijst derhalve met een knipoog naar de inhoud én naar de locatie van de tuin.

Doelstelling van FruitLent

Het op een wetenschappelijk verantwoorde wijze beheren van een collectie met diverse veelal minder gangbare zachte grootfruitgewassen en vruchtdragende groentegewassen, en de kennis omtrent deze gewassen verder uit te dragen.

Voorgaande brengt met zich mee dat het verzamelen van oude rassen geen doelstelling is. Het tegendeel is eerder het geval: de collectie van FruitLent bestaat voor een groot gedeelte uit een uiterst modern en deels experimenteel assortiment.

En hun doelstelling halen ze perfect, want ook ik gebruik de site om meer informatie te zoeken over rassen voordat ik ze ga kweken

Geplaatst:

Het zijn een stel super enthoesiaste liefhebbers, het is inderdaad zeker géén boom kwekerij, ook verkopen ze géén boompjes , stekken of ent-materiaal dewelke "ze zelf als exclusief' in hun collectie hebben opgenomen, denk aan bv, Pluots en ander 'moeilijk te verkrijgen cultivars'. Bovendien is dit spul allemaal kwekersrechtelijk beschermt.

Het zijn mensen met een passie, zou ze zelfs pioniers willen noemen in het zoeken en vinden van nieuwe fruit cultivars, want laten we eerlijk zijn hier in NL maar ook BE lopen we wat dit betreft ver achter met onze varieteiten.

Eindelijk waait er nu een frisse wind in in de zoektocht naar het Perfecte fruit, mijn dank aan fruitlent voor het publiceren van al dit moois op hun schitterende informatieve site !

Op de vraag of er iets te kopen valt kun je ze toch ook altijd even mailen? En voor wie op zoek is naar "iets gewoons" kun beter naar een regulier tuincentrum gaan

Geplaatst:
  • Auteur

Vooral het kwekersrecht is een probleem. De eigenaar van de rechten op de variateit Avalon pride loopt er volgens mij over te denken om de verkoop aan particulieren te staken, want ik mag nu alleen nog laagstammen verkopen. Wat een onzin. Ik wil best afdragen aan kwekers, maar waarom mag je nou geen boompjes aan particulieren verkopen? Alsof die 3 boompjes nou echt concurrentie zijn voor de fruittelers die betalen voor patentrassen.

Geplaatst:

Wel AP op laagstam , maar niet op hoogstam? lees ik dat nou goed, Wat is er nou zo speciaal aan die hoogstammen dan, bovendien wie wil er nu in hemelsnaam een AP op hoogstam ? Onbegrijpelijk,... tenzij je dakperziken wilt natuurlijk

Geplaatst:
  • Auteur

Hoogstam had ik toch al niet voor avalon pride, maar halfstam mag niet.

Hoogstam heb ik alleen wat Abrikozen, maar is idd niet echt iets wat ik dagelijks verkoop.

En een dakperzik heb ik nog nooit gedaan.. misschien wel een x leuk om te proberen?

Geplaatst:

Tja dat staat er duidelijk, nuja geen idee waarom dat een punt is eigenlijk, ze verkopen in iedergeval en kweken ook planten op dacht zelfs dat ze rassen ontwikkelde/verbeteren, wat ze willen zijn en hoe je ze kan noemt maakt mij

eigenlijk niet uit, gewoon leuk adres.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dakperziken lijkt me ook wel mooi eigenlijk, en in praktijk niet onmogelijk, goh breng mezelf op een idee haha

Geplaatst:

Mocht er bij mij zo'n boom komen moet het wel de moeite waard zijn, mijn ervaring met Avalon Pride (Struik)is op zich wel aardig, het sterkste punt is natuurlijk zijn resistentie voor de krulziekte, ook een pluspunt is zijn robuuste groei, stevige takken, mooi vruchthout.

Nadelen: bloesems zijn kleinvormig, altijd twins (siamese tweeling vruchtbeginsels) matig smakende vruchten, er zijn betere varieteiten...

Geplaatst:

Ken Flavortop en Suncrest wel maar geen ervaring mee.

Wel 20 j ervaring in m'n achtertuin met SpringCrest, jaar op jaar eind juni altijd rijp, erg vroeg voor perziken in NL

Daarnaast Dixired (ent) uit Z-France ook al 20 j mijn tuin, 1 week van Juli rijp, ook erg goed.

Bigtop (Nectarine) Z-France vroeg eind juli rijp in NL ,... dan nog verschillende eigen geteelde soorten uit pit , ook een paar juweeltjes ,.. hier stop ik maar even want kan nog ff zo doorgaan

Springcrest

25s91lu34461371850290.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Zo jij houdt erg van perziken zeg.. Wat dacht je ervan om eens een pitje te ruilen tegen eh...waar hou je eigenlijk nog meer van? Heb je een moestuin en wat staat erin? Voor zover ik weet heb ik alleen perzik en knoflook berichten van je gezien..maar ik lees niet alles.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja Persica, nu zijn we wel erg benieuwd naar je boompjes. Heb je geen blog of topic met alle soorten je hebt en ervaringen? Ik ben op zoek naar 2 perziken (naast elkaar) die goed afrijpen in ons klimaat. Maximum 4 soorten. Ik dacht aan UFO4+ en Sweet Platicarpa uitgaande van deze site http://www.schreiber-baum.at/tellerpfirsiche.htm zien die er allebei goed uit. Ik heb al 2 witte ronde Champion en Sanguine de Savoie maar wens uit te breiden.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Zo jij houdt erg van perziken zeg.. Wat dacht je ervan om eens een pitje te ruilen tegen eh...waar hou je eigenlijk nog meer van? Heb je een moestuin en wat staat erin? Voor zover ik weet heb ik alleen perzik en knoflook berichten van je gezien..maar ik lees niet alles.

Ik zou ook wel een paar pitjes willen.Port overgoeden????

Geplaatst:

@ Limoncello ,

Met die 2 soortjes zit je wel goed denk ik Ufo+4 en Sweet Platicarpa zijn beide veelbelovende platte perziken.

Aan een Weblog heb ikzelf ook al gedacht, ik ben er vandaag mee gestart maar het kost wel veel werk natuurlijk.

@appelvrouw

Ja, waarom dacht je dat mijn schuilnaam, "Persica" is ? Tuurlijk ben ik gek op deze vruchten, maar ook alle andere Prunus cultivars hebben mijn bijzondere interesse, heb ook abrikozen, nectarines japanse pruimen , gewone pruimen, kersen, Pluots.

Ook een aantal groententuinen, met niet alleen knoflook soortjes maar ook verschillende andere groentes, hier schrijf ik weinig over, ben meer een fruitliefhebber.

dan het het ruilen of verzenden van pitten/zaden, ik heb hier nog een aantal jonge kleine platte perzikboompjes in pot en kom ruimte tekort, die wil ik wel wegdoen, maar met ruilen heb ik weinig, want ik zou niet weten welk soortje ik nog zo bijzonder ga vinden om in mijn collectie op te nemen.

Wat zaden betreft deze liggen nu allemaal in diepe rust in het zand te wachten op het voorjaar, dus dat wordt nu lastig om te sturen, maar mocht er iemand iets speciaals willen,.. ik kan altijd iets op verzoek opkweken, enten of stekken,.. maar voor dit soort vragen , liever via een Personal Message

Geplaatst:

Hey Frank, is jou google kapot ?

Komt ie nou pas in het assortiment? Pff, nee, dit soortje is alweer zo over de top dat niemand hem nog hebben wil. Het komt van Zaiger, patentrecht zal inmiddels nu na 20 j verlopen zijn en kan het overal vrij op de markt komen natuurlijk.

De enige sierwaarde is eigenlijk zijn bloesem, maar dan moet je wel eerst flink spuiten tegen de krul, dus je moet er ook koper bij verkopen of Finesse

Je ziet ik ben niet zo weg van die mini bomen, voor mij te klein, ik ga voor het echte fruit, dikke sappige perziken of nectarines is mij al een uitdaging genoeg, ik begin er niet aan, voor het zelfde geld heb je wel iets beters.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, google is zeker niet kapot, maar wil graag zoveel mogelijk meningen horen. Zo zijn de meeste mensen erg enthousiast over dit ras, dus jou mening is hier zeker van waarde

Overigens weet ik dat het ras heel oud is, mijn vader herkende hem nog van "vroegah" maar had er van toen nog heel leuke ervaringen mee. Maja, hij gaat nu een herintrede maken!

• 7 maanden later ...
Geplaatst:
Zeker een lekkere perzik!
Lekker, ze zijn er weer. Net gekocht bij de plus voor 1,50: bosperziken (Paraguayo) oftewel een benaming die ik nog niet kende voor de platte, wilde of teller perzik. Geteeld in spanje.

1007201273352861341932130.jpg

Geplaatst:

Helaas is mijn boompje overleden In het voorjaar mooi uitgelopen, daarna waarschijnlijk bevroren? En nu al maanden geen teken van leven Veel takjes zijn dood, ik heb de dikkere hoofdtakken nog niet geprobeerd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.