Geplaatst: 14 februari 20187 j Ik had enig resultaat bij het bestrijden van mieren bij mijn rozemarijn met nootmuskaat. Betekent natuurlijk wel dat ze gewoon verhuizen.
Geplaatst: 14 februari 20187 j ..dan geven de mieren (de "herders" van de luizenkudde) het op een gegeven moment op. En dan is de luis zomaar verdwenen.Nu heb ik nog geen bonen gehad, maar had wel een miniboompje appel uit een tuincentrum cadeau gekregen en die kwam bijna z'n eerste jaar niet door vanwege de bladluis die door de mieren daar werden gezet. Munt, citroenmelisse en afrikaantjes hielpen niets. Plakkerige rand tegen de stam aan hield de mieren ook niet tegen. Spuiten met zeewater mengsel helpt ...enigszins, maar was ook niet bij te houden. Maar juist toen ik het opgaf kwam het goed: de munt begon te bloeien, en in no-time kwamen er geïnteresseerde vliegjes, kevers en spinnen op af, van helemaal niets tot opeens een drukte bij en op de miniboom en munt ..En geen mier en bladluisje meer te bekennen. Dit was overigens gewoon in een pot met potgrond. Ik gok dat het neerkomt op uitnodigen van een variëteit aan insecten, samen met de grond wellicht.
Geplaatst: 14 februari 20187 j Ik denk dat laen gelijk heeft hoor. Nou maakt het wel uit of je ook mierenherders hebt of niet, maar luizen an sich zijn wel erg gewild als voedsel door allerlei andere beestjes. Ik heb vorig jaar niks gedaan tegen luizen, en uiteindelijk is er niks opgegeten door luizen, terwijl ze echt rijendik op de braam zaten en ik ook wel wat luizen op andere planten heb zien zitten. Niks gedaan, vanzelf verdwenen. (Ik had afgelopen jaar overigens wel heel veel oorwurmen, ook notoire luizeneters.)
Geplaatst: 18 februari 20187 j Ik merkte dat de luis nog liever in de melde zat dan in de tuinbonen. Toen ik stopte met wieden van de melde waren de tuinbonen snel verlost van de luis
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.