Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb eindelijk toestemming om hier een moestuintje te beginnen. daar ben ik nu al een paar maanden mee bezig het stuk zal ongeveer 1x5 meter zijn en tussen 3 en 5 vol in de zon liggen. ik zal nog wel eerst de grond wat moeten bewerken: er ligt nu een onkruid en mos veld met hier en daar wat gras (noemen ze een gazon blijkbaar), en het is zand grond. iemand die tips heeft om dit te verbeteren?

nog iets: ik heb kits om mijn aquarium water te testen werkt dat ook op grond?

zelf was ik van plan om het onkruid, mos en gras weg te halen, en er dan compost of gecomposteerde stalmest op te gooien. (via mijn werk makkelijk verkrijgbaar.)

en dan nog wat planten verzinnen, ik wil het grootste deel vol zetten met groenten/fruit maar ook zeker wat kruiden zaaien. enige aanraders die niet mogen ontbreken?

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Ha,

Eerste waar ik aan denk is square foot gardening. Dan hoef je niet te graven en te spitten. Enige wat je doet is 'raised beds' maken op worteldoek van compost en zaaien wat je wil.

Gwen

Geplaatst:

Wat je zou kunnen doen is kranten neerleggen (karton is beter maar dat verteert langzamer), dikke laag goed verteerde compost erop, en dan gaan planten en zaaien. Voor planten die wat dieper moeten maak je een gat in de kranten en graaf je een gat in de bestaande grond.

In de komende maanden verteert het papier, verdwijnt het onkruid en wordt de grond langzaamaan beter, zonder al te veel werk en zonder het (beperkte) bestaande bodemleven te verstoren.

Geplaatst:

Persoonlijk zou ik niet voor kranten kiezen. Weliswaar wordt de drukinkt tegenwoordig als "nauwelijks giftig" bestempeld, ook nauwelijks betekent dat er sprake is van giftige stoffen. Dit geldt ook voor karton met inktopdruk.

Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl

Geplaatst:

aangezien alles er als plaggen uit komt heb ik besloten om de bovenkant er af te scheppen, ik vind ook niet dat het er als zandgrond uit ziet het is niet heel vast en vochtig maar ook niet droog.

ik denk dat het redelijke grond is voor niet te veeleisende planten.

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

ik heb even wat foto's geupload van hoe het er nu uit ziet en van de grond, wat raden jullie aan om er mee te doen?IMG2017032316433155221490284648.jpg

mijn stukje tuin.

IMG2017032316435960161490284626.jpg

IMG2017032316440898311490284633.jpg

2 foto's van hoe de grond er uit ziet. (eentje is iets omgespit)

IMG2017032316433753521490284655.jpgIMG2017032316434556001490284663.jpg

2 foto's die laten zien hoe het er omheen uitziet

wat kan ik nu het beste doen? gewoon compost er op gooien?

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Het is pure zandgrond hoor. Helemaal goed.

Gewoon lekker beginnen met iets te telen, zaaien, voorzaaien. Ruimte maken voor bedden, aan de slag !

De manier dat je wil gaan tuinieren ( methode ) kun je gaandeweg ontdekken ( kijk eens rond hier op het forum ) , maar voorál gewoon doen. Voor je het weet is het straks diep in het voorjaar en zit je nog te wikken en te wegen, moet ik nou compost opbrengen, had ik nou tóch moeten spitten eerst of heb ik nou wel voldoende gemest ? Tuinieren doe je niet in je hoofd. Gewoon doen ! En ervan genieten.

Met compost doe je niet snel iets fout. De vele topics daarover op ons forum al doorgespit ?

Geplaatst:

ik moet het sowieso opvullen het ligt nu 5cm onder de rest van de tuin. dan doe ik het gewoon met compost en probeer ik gewoon het een en ander te laten groeien.

ik zal eens even kijken of ik ergens goedkoop compost vandaan kan halen.

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Zaterdag 25 maart is het Nationale Compostdag: in de meeste gemeentes kun je gratis compost ophalen.

Kwaliteit is wisselend. Je zult even goed moeten kijken.

Vorig jaar had ik in onze gemeente hele mooie compost: mooi fijn, geen zichtbare verontreiniging, geen onkruid.

Geplaatst:

Het stukje grond is smal en er staat een hoge heg naast. Van 3-5 zon is ook beperkt. Niet heel ideaal vanwege de beperkte hoeveelheid licht. Maar ik zou gewoon proberen om wat groenten te kweken, bijv. wat pootuitjes, bietjes, radijs, misschien tomaten, courgette, wortels, keukenkruiden. Bladgroenten (sla, andijvie etc.) zijn misschien wat lastiger vanwege kans op doorschieten.

Geplaatst:

misschien wat vruichtenstruiken en daarnaast vooral kruiden, daar zijn best wat planten voor te vinden in halfschaduw/schaduw

met vriendelijke groet,

Thijmen

Geplaatst:

Heel eerlijk gezegd lijkt het plan me kansloos en wel om twee redenen. Zonuren zijn echt te weinig en naast de coniferen krijgen de wortels van je planten bijna geen kans. Ik spreek uit ervaring. Mijn stuk bij de coniferen gedijt totaal niet. En die hebben zelfs 12 uur zo'n. Het spijt me voor je.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Geplaatst:

Ha,

Dat het bij conniferen niet wil hangt samen met de zuurte van de grond. Die wordt te zuur. Flink kalken is de oplossing. En raised beds ook.

Gwen

Geplaatst:

vandaag de grond laten testen: zuurtegraad 5.5 en geen voedingsstoffen.

ik zal dus moeten kalken en met compost/mest ophogen. heeft het zin om worteldoek in te graven en dan de grond te verbeteren, of gaan de wortels van de coniferen daar zo doorheen? en hoe diep moet dat voor fruitstruiken?

EDIT: ik heb vanochtend wat beter gekeken naar de zon en het staat er vanaf 9 uur ook op, ik moest helaas weg dus ik weet het niet precies, maar volgens mij blijft het er toch to 1uur op staan. in ieder geval wat meer zon dan eerst gedacht

met vriendelijke groet,

Thijmen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...