greenchitect Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Een 2.5 meter Japanse roos met veel moeite en een kleine auto in mijn tuin gezet.Dit was ongeveer 2 maanden geleden. De verplanting was net gebeurd toen de bloesemknoppen er al aanzaten. (zoals je kan zien op de foto). Nu is een plant verplaatsen met bloesemknoppen niet heel erg goed, maar de plant moest daar weg. Hij staat nu dus 2 maanden in de tuin en sommige bloesems gaan nu bloeien. Maar de bladeren zien er een beetje belabberd uit. De bladeren gaan van donker groen, naar licht groen, met bruine vlekken. Deze vlekken beginnen meestal in het midden van het blad. Ik heb een paar takken gesnoeid die tegen de muur aanzaten bij de verplanting. De bladeren hangen zielig naar onder. Bij de verplanting heb ik voldoende water gegeven en een beetje paardenmest. Ik vraag me af wat het probleem nu is. Teveel water? Teveel mest? Te veel stress? Of zal de plant zich na verloop van tijd herstellen? Moet ik de bloesemknoppen eraf knippen? Wat kan ik nu het beste doen? Alvast bedankt ^^ Zo zag de plant eruit nadat ik hem net had gepland: Quote
Bit Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 vraagje. Op wat voor grond zit je ?hoe groot was de kluit bij het vervoer / verpoten ? En was de kluit een beetje compact of was hij erg los ? Het verplanten van zo'n maat Camellia is geen sinicure.De plant kun je het best in zure grond poten, zuur zand, met rijkelijke bladcompost als toplaag. Zeker geen paardenmest in het plantgat aan de wortels, of het moet echt hele oude paardenmest zijn ( + 2 jaar ) en dan nog weinig.Ik poot zoiets in een 50% / 50% zure tuinaarde van ter plekke en turf. Is de tuinaarde ter plekke niet zuur, dan een zeer groot plantgat ( doorsnede 80 cm minimaal ) van alleen turf en bladcompost. Verder de standplaats. Waar kwam de struik vandaan ? Lichtconditie en beschutting tegen wind is belangrijk. Zijn oorspronkelijk half bosplanten uit nevelrijke , vochtige gebieden. Nooit heet, liever niet echt op een open plek, waar veel wind staat, al helemaal niet op de tocht. Je foto's : Plant heeft het moeilijk. Niet speciaal een ziekte Ik verwacht geen beste kluit gehad na uitsteken / te kleine kluit in verhouding tot de maat struik. Kan ook zijn dat hij niet in de juiste grond staat nu. Of de standplaats niet goed. Quote
greenchitect Geplaatst: 25 maart 2017 Auteur Geplaatst: 25 maart 2017 (aangepast) De kluit was zeer groot en stevig. Maar de grond was inderdaad niet zuur. De plant stond in een tuin een paar honderd meter verder met enkel een stuk gras rond de plant, niks anders. Met 20 meter verder een paar bomen. De grond was ook gewone grond, ik kon nergens uit concluderen dat de grond zuur was. Ik zag ook geen compost, turf of andere zure materialen. Nu kan het natuurlijk altijd dat die grond net daar toevallig zuur was, maar kan dat zomaar? Hoe dan ook, ik ging er dus van uit dat hij in basisch grond stond. De paarden mest ligt zeker niet bij de wortels gewoon bovenaan. (de mest is 1.5 jaar oud). Stond op open stuk waar de wind af en toe kwam. Ik zal morgen de grond uit graven rond de plant en vullen met zakken turfachtige potgrond. Ik heb ook nog champost maar ik geloof dat de grond meer basis wordt door de kalk? Dat zal ik dan maar niet doen. Ik kan misschien ook een paar knoppen afknippen zodat de plant minder grondstoffen verbruikt? 25 maart 2017 aangepast door Gast Quote
greenchitect Geplaatst: 25 maart 2017 Auteur Geplaatst: 25 maart 2017 Ik heb nog 2x 20 L en 1X 40 L van de volgende zakken: Ik zal dan de aarde rond de plant uitgraven en vullen met deze zakken. Quote
Bit Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Okok, hij is dus verpoot van vlakbij. Eindhoven, dus dikke kans op zuur zand. Moet ook haast wel want een Camellia die het al jaren en jaren op een plek goed gedaan heeft, heeft echt wel zure grond.Dan heb je dat voordeel. Jij zit op zure grond dus. Zand neem ik aan. Potgrond is goed hoor ( is aan de neutrale kant, dat kan ook nog wel ) Sorry, was ik in de vorige post vergeten : uitbreken van de knoppen. Zou ik zelf wel doen ja. Nodeloze energie vreters nu voor de plant. Quote
harms1 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Japanese roos houdt wel van lichtzure grond ja http://plantnu.nl/camellia-japonica Probeer eens wat koffieprut bij de plant te strooien...En geen kraanwater, maar regenwater! Quote
harms1 Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Als u de plant gaat herplanten, doe onderin het plantgat dan wat grof zand...voor afwatering! Quote
greenchitect Geplaatst: 26 maart 2017 Auteur Geplaatst: 26 maart 2017 @Bit, ik had een simpele grondtest gedaan bij me en ik heb zeker geen zure grond. Ik blijf het raar vinden dat zij wel zure grond hadden. @harms1, dacht ik ook aan, maar dan zou je enorme hoeveelheden moeten toevoegen om enige verandering te kunnen merken. De toplaag neutraliseert zure materialen. Een andere mythe is bijvoorbeeld dennennaald takken en materiaal toe te voegen, dit zorgt niet voor een zuurdere bodem om dezelfde reden. Ik heb het geluk een enorm goede afwatering te hebben van de grond. Ongeveer op 1.5 meter diepte ligt een zandlaag, zelfs 3 dagen non stop regen blijft wegstromen alsof het nooit heeft geregend. Ik had 25 bloembollen gepland, ze zijn allemaal nu aan het opkomen ondanks de soms zware regens die we hadden de laatste paar maanden. Regenwater is altijd het beste (behalve om een vijver te vullen), soms moet ik toch bijvullen met kraanwater want ik heb maar 1 regenton ^^ Update: Ik heb de grond uitgegraven en de pot - compost grond toegevoegd, nog heel wat zelfgemaakt compost toegevoegd en veel knoppen afgeknipt. Ik stond wel te kijken van het aantal knoppen, enorm veel paren en zelfs trio's per zijtak. Ik heb er ongeveer 100 afgeknipt van de 400 (ruw geteld en geschat). Hopelijk gaat het komende weken weer beter met de plant ^^ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.