Geplaatst: 6 juni 20178 j interessant om te zien, ook duidelijk te zien dat het vet van de veldkip veel geler is dan dat van de "plofkip". Toevallig ook nog de kip gewogen voor dat die geslacht werd?
Geplaatst: 6 juni 20178 j Auteur Nee, we hebben de kip niet gewogen voor het slachten. Ná het slachten had nog wel gekund, dat lijkt me makkelijker dan het wegen van een levende kip. Zal ik een volgende keer doen. Al gaat het mij niet om dat gewicht, want er zit een heleboel aan wat wij niet eten en dus geen (directe) opbrengst is. Gwen: voor 15 broedeieren heb ik 10 euro betaald, maar daar kreeg ik ook een geslachte kip bij En er zijn 10 kuikens uitgekomen, de kleindiervereniging wou 15 maal 40 cent hebben voor het broeden. Daarna hebben ze wat stroom gekost voor warmtelampen, en samen met de veldkippen (+/- 16 stuks) en later de krielkipjes (+/- 16 stuks) hebben ze 1 zak kuikenvoer van de welkoop (zo'n 10 euro) leeggegeten. Daarna waren er weinig tot geen kosten voor voer, ze krijgen alles wat we over hebben en hier en daar krijgen en zelf verbouwen. Een volgende keer leggen we de eieren onder een broedse kip, dat scheelt geld voor de broedmachine en voor de warmtelampen. Maar dan kan er ook wat eerder wat mis gaan. Dus dat hebben we deze keer niet gedaan, omdat de test wel echt goed moest verlopen. En ik niet zomaar nieuwe eieren kan opsparen als de broedse kip ineens geen zin meer heeft in broeden. Of te snel met 1 kuiken aan de wandel gaat terwijl de rest weer ligt af te koelen, en meer van dat soort dingen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 juni 20178 j Ha, Dus naar boven afgerond zo'n 3 euro per kip aan kosten. Dat is heel netjes voor de opbrengst en de moeite waard om zelf te kweken. In de stad en zonder eigen voer zal het qua kosten echt een ander verhaal worden en wordt het een veel duurdere kippenbout. Die verschillen in kostprijs zijn enorm. Gwen
Geplaatst: 6 juni 20178 j Auteur Tja, kijk eens wat een echt goeie kippenbout kost in de winkel. Als je al zo'n goeie kan krijgen natuurlijk Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 juni 20178 j Dat vooral ja. En heb je wel eens een biokip gekocht? Ik betaalde wel eens 30 euro voor een kip bij de bioslager en dat is al ff geleden. En ik weet niet of die kippen lekker rustig met bv 20 kip in een weitje zaten, meer met 2000 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 juni 20178 j Het gewicht en de grote van het vlees valt mij eigenlijk tegen, of mee hoe je het maar wilt noemen. Mijn vraag is bij de filets, kwam er ook veel vocht uit de filets? Indien je de filets in stukjes gesneden hebt, hoe was de structuur? Bij de kip uit de supermarkt heb ik al gauw het idee dat die structuur verdwijnt en je met een plakkerige brei bezig bent. Als je het in de pan bakt dan is er al snel een hoop vocht uit gelopen en krimpt die kip al erg gauw.
Geplaatst: 7 juni 20178 j Auteur Tja, nou kan ik me de laatste keer dat ik supermarkt-kipfilet sneed niet eens herinneren. Dus ik kan niet goed vergelijken. Ze snijden en bakken net zo als filet van onze Veldkippen (die dan al ouder zijn, voordat ze zo'n formaat filet 'leveren'). Mooi stevig, aardig wat structuur in het vlees. En heel weinig vocht wat er uit komt. Gewoon zoals ik gewend ben van het vlees van onze dieren. Ik heb er geen zout of peper bij gedaan, en de smaak was van zichzelf al goed. De kippenbout gaat vanavond in de pan. Met nieuwe aardappeltjes! (weerspiegeling van licht, geen vocht dus) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 juni 20178 j Als je beiden een cijfer had moeten geven, zouden ze dan hetzelfde cijfer krijgen? Eigenlijk is deze vleeskip dus beter als je hem gewoon rustig groot brengt.
Geplaatst: 7 juni 20178 j Auteur Ja, de filets krijgen dan een zelfde cijfer. We hebben de poten net gegeten, en ze hoefden niet eens 1,5 uur (of langer?) te pruttelen voordat ze gegeten konden worden. Wat met poten van onze veldkippen (die dan ouder zijn en dus al veel meer kilometers hebben gemaakt) altijd moet. En dan nog heb je goeie tanden nodig Deze poten van de vleeskippen waren gewoon gaar in de bereidingstijd die mijn kookboek aangaf Samen met bloemkool uit de oven, en nieuwe aardappeltjes met mayo hebben we zeer lekker gegeten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 juni 20178 j Auteur Het gaat goed met de kippen, ze vreten ons de oren van de kop. Gelukkig hebben we minder varkens, en krijgen we nog steeds evenveel (of nu juist wat meer ook) voer van verschillende adressen. En dus kan dat nu naar de kippen. En de Pekingeenden, maar dat is weer een ander topic. Ze lusten zo ongeveer alles (OK, de olijvenmix van gisteren waren ze minder blij mee. De Pekingeenden dan weer wel ) en alles is steeds in no-time op. En dan drammen ze weer om meer. Maar als ze dan even niets krijgen dan zijn ze druk in de weer in hun ren. De bossen met brandnetels en zuring staan er nog steeds, dus lekker wat beschutting en schaduw en vermaak voor ze. De vleeskippen: De Veldkippen: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 juni 20178 j Auteur We hebben er net weer 1 geslacht, wederom niet de grootste uit de groep maar gewoon 1 van de gemiddelden. De hele kip, incl. kop en veren en alles wat er maar aan of in zit, woog 2,1 kilo. Daarna zijn we gaan villen en snijden: De bouten wegen 490 gram bij elkaar, en de filets 285 gram. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 juni 20178 j Auteur Er zijn nog meerdere haantjes, al kijken ze me allemaal zo haan-fel uit de ogen Ik denk dat die van vanmorgen een hen was. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juni 20178 j Auteur We hebben net zo'n Veldkip geslacht, 1 waarvan we zeker zijn dat het een haan is. De hennetjes willen we namelijk houden. Hij woog in zijn geheel, dus met veren en poten maar zonder kop (maar dat zal niet veel verschil hebben gemaakt) 1,1 kilo. En ik heb de poten en filets niet eens gewogen omdat ze zo ontzettend klein/licht waren dat onze honden er een heerlijke maaltijd aan zullen hebben Voor ons echt veel te weinig, maar ik wou het toch even gedaan hebben op deze leeftijd. Voor het verschil met de vleeskippen. Normaal zouden we ze niet eens slachten op dit formaat. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 juli 20178 j Auteur Zo, het was weer 2 weken geleden dat we de vorige vleeskip hebben geslacht. Hoog tijd voor een volgende. Deze woog incl. alles (ook kop, maar zonder bloed ) 2,8 kilo. Na het villen en snijden hielden we 426 gram filets over (dus dik 200 gram per stuk), en 558 gram poten/dijen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 juli 20178 j Tjee wat een verschil qua gewicht zeker de moeite waard. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 9 juli 20178 j Auteur Vandaag 2 stuks geslacht, want vorige week waren de poten na bereiden voor mijn gevoel al iets steviger dan daarvoor. Nog lang niet zo stug als van onze Veldkippen van de afgelopen jaren hoor. Maar ik merkte al wel verschil. Gewoon wat spieriger, meer ren-uren. Dus we laten er nu geen 2 weken meer tussen, en ze gaan niet meer per stuk. Omdat we hiervoor steeds de middelste kippen pakten, qua formaat (op het oog dan), blijven we nu 'over' met de wat kleinere en die ene hele grote. Dus dat geeft een beetje een vertekend beeld.Deze wogen 2,8 kilo per kip, in zijn geheel. De poten wogen per kip samen 610 gram (dus dik 300 gram per poot) en de filets wogen per kip samen 370 gram (dus 185 gram per filet). Ze vreten nog steeds erg veel, hebben altijd honger. Hun ren bevat ook nog maar weinig groenvoer om te eten, al hebben ze vanmorgen een brandnetel tegen de vlakte gewerkt en stonden ze die blaadjes te eten En ik voer ze onkruid en koolbladeren. Ze hebben de vleugels een beetje van hun lijf af staan nu, alsof die niet meer tegen hun lijf passen door hun vlees. Ik probeer er een foto van te maken. Ook hebben ze wel veertjes op hun borst, dus ze zijn niet echt kaal, maar dat lijkt toch altijd wat bloot en roze. Ze rennen heel wat rond, komen echt aanstampen elke keer als ze je zien. Dus er zit heel wat pit in. Geen suffe zittende vreetmonsters. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20178 j Auteur Ja, we willen toch weten hoe groot ze nou echt kunnen worden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 9 juli 20178 j Auteur Volgend jaar weer ja. Als we er al mee gaan fokken dan wil ik ze toch liever niet kruisen met onze Veldkippen, die verder voor eieren en als gezellige kipjes heel goed bevallen. De gewone groep met legkippen hoeft niet hard te groeien en zoveel te vreten Dus dan maar liever elk jaar wat eieren uitbroeden van kippen speciaal voor vlees. Geen dubbeldoel. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 juli 20178 j Heeft er iemand wat adresjes in belgie waar ik als particulier kuikentjes kan kopen van vlees rassen ? Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
Geplaatst: 13 juli 20178 j Auteur De grootste: Hier zie je een soort van blote schoudertjes: Nog 2 die niet zo enorm zijn, maar nog steeds erg groot hoor Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.