Nedlets Geplaatst: 30 maart 2017 Geplaatst: 30 maart 2017 Wie heeft zo een ding en wie gebruikt hem veel? Ik heb er vandaag een gekocht bij de Aveve. Je steekt hem in de grond en leest de waarde af. Het verbaasde me dat er zo een verschil zat in de peperpotten terwijl ze allemaal gelijk water krijgen. Tips en tricks? Hoe nauwkeurig zijn ze? Quote
Nedlets Geplaatst: 1 april 2017 Auteur Geplaatst: 1 april 2017 Hmm geen reacties, ik denk dat hij eerder in het subforum bodem en bemesting had gepast. Dan misschien meer reacties. Quote
Bit Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Je kunt zelf ( dat kunnen wij mods dus niet ) eventueel de topic-titel aanpassen. Bijvoorbeeld 'Hygrometer vochtigheid bodem' ?Wellicht duidelijker ? Nee, ik gebruik dus nooit een hygrometer, nooit gedaan ook. Weet wél de reden, dat het ene potje veel sneller droger wordt of het andere langer vochtig blijft, ook bij gelijke teelt/ maat zaailngen. en bij gelijkmatig water geven.Dat komt omdat je de potjes bij het oppotten van je zaailngen niet precies gelijk vult, kwa hoeveelheid potgrond bv, of vooral kwa aandrukken en luchtigheid. Die verschillen kunnen echt groot zijn. En daarmee ook de 'vocht-buffer' zeg maar. Quote
oscardevos Geplaatst: 1 april 2017 Geplaatst: 1 april 2017 Als je de potten vult met een aardemengsel dat vooraf op vocht is gebracht, kun je deze via het gewicht perfect op vochtgehalte houden.Makkelijk om gelijke potten met dezelfde hoeveelheid (gewicht) te vullen. Als je elke dag of om de dag water blijft geven en vervolgens elke week het gewicht bepaalt, kun je corrigeren met (een) volgende watergift(en). Natuurlijk gaat je plant meetellen in gewicht in de loop van de tijd, maar hiervoor kun je corrigeren. Dit is een prima alternatief om het vochtgehalte tussen potten gelijk te houden. Je kunt hiervoor zelfs potten gebruiken die aan de onderzijde dicht zijn. Quote
Nedlets Geplaatst: 2 april 2017 Auteur Geplaatst: 2 april 2017 Wat mij vooral opvalt nu ik met dat ding in mijn handen rond loop is hoe vochtig bepaalde planten nog zijn terwijl de toplaag bijna kurkdroog is. Ik heb aardbeien op stelling staan, enkele bakken die ik vorige maand gevuld heb. Deze hebben dus nog geen dicht bladerdak waardoor de grond sneller opdroogt en verdampt. De toplaag is kurkdroog, maar de meter dieper geeft duidelijk aan dat ze nog lang geen vocht hoeven. Als ik graaf wordt dit inderdaad bevestigd. Dit weet je ook wel maar toch, het is toch wel ergens een eyeopener. Meten = Weten. Bepaalde potten/ containers kan je niet in de gaten houden kwa gewicht. De kleinere potten wel, maar de containers die heel moeilijk te verplaatsen zijn, is een ander verhaal. Wel goede tips! Quote
henkg Geplaatst: 2 april 2017 Geplaatst: 2 april 2017 Wegen werkt wonderwel. Geen weegschaal nodig, alleen een beetje optillen. Na wat ervaring krijg je dan een goed idee.Zo loop ik al mijn zaailingen in P9 af: met de ene hand tillen, met de andere water geven.Wel rekening houden met de soort grond. Een pot met half zand / half potgrond is veel zwaarder dan eentje met 100% potgrond. Voor grote bakken voldoet de Hans Brinker methode: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Brinker Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.