Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik neem aan dat je met 'puur' de standaard mengverhouding bedoelt Marco maar dan toegediend zonder dat de planten tussendoor ook zuiver water krijgen. Anders hebben we een misverstand.

Ik zal de test iets wijzigen. De planten in de bruine potjes zullen nu eens per 5 dagen een oplossing van 8ml rootbooster per liter water gaan krijgen i.p.v. de standaard 4ml en tussendoor krijgen ze zuiver water.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
  • Auteur

och sorry ik las het verkeerd, ik dacht pure rootbooster zonder water;)

LMisschien is het beter om dan inderdaad continu door Rootbooster mee tegeven zonder de water gift tussendoor;)

Goed voorstel! ik zou dat aanhouden

Geplaatst:

Oké . Doe ik

Geplaatst:

Aan degenen die deze test uitvoeren, dank jullie . Ik vermoed dat er echt wel wat tijd kruipt in het testen, de foto's, het verslag.

Geplaatst:

Ik heb mijn test komkommer ook alleen water met rootbooster gegeven, geen beurt zonder. Misschien daarom wel verschil met de wortels ten opzichte van andere testers? Wel de normale verhouding aangehouden.

Geplaatst:

@ Ann123 Ja, er gaat wel veel tijd in zitten. Nou heb ik ook wel een slechte start gehad met Cellmax potgrond waarin alles niet zo goed kiemde en groeide. Bovendien zijn mijn testplanten een surplus op wat ik al gekweekt had. Dat is wat veel. Vandaar dat ik de test geleidelijk aan wat versmal en wat planten weggeef aan liefhebbers die langs komen, als de testresultaten redelijk voorspelbaar lijken.

Ik hoop dat de ervaringen van iedereen die mee doet bij elkaar genomen toch misschien enig zicht geeft op wat Rootbooster doet en of de investering in al die drankjes qua tijd, aandacht en geld de moeite loont. De courgettes en de pompoenen gekweekt in Van Egmond's potgrond met alleen water, lijken in mijn test beter te groeien dan de planten in Cellmax potgrond met Rootbooster.

Voor de pompoentjes is nu de eerste fase met Rootbooster (om de drie dagen, totaal 5x) afgelopen. Ik heb twee planten vergeleken die allebei zijn gezaaid in Van Egmonds biologische potgrond. Toen er 4 blaadjes waren heb ik de ene plant in Cellmax potgrond gezet en Rootbooster gegeven en de andere in Van Egmonds potgrond en water gegeven.

Hieronder het resultaat:

DSC0935550037461498225090.jpg

De plant in Van Egmonds potgrond (links), met alleen water, is uitdrukkelijk groter dan de plant in de Cellmax potgrond met Rootbooster.

Hieronder de vergelijking van de wortelontwikkeling: links de plant in Van Egmonds potgrond met alleen water en rechts de plant in Cellmax potgrond met Rootbooster:

DSC0935650020251498225094.jpg

Gelet op de achterstand in ontwikkeling die nu te zien is stop ik deze test. Ik verpot beide planten in nieuwe potgrond van Van Egmond en hoop dat ze nog even lekker verder groeien voor ze ergens de grond in gaan.

Ik hou nog vier planten over in de test: twee tomaten en twee pepers. Binnenkort is daarvan de eerste ronde met Rootbooster afgerond.

wordt vervolgd

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Hierbij mijn finale resultaten, planten zijn nu de volle grond in. De rootbooster en water planten hebben meerdere malen de grow mest van Cellmax gehad en zijn wel bijgetrokken maar ik zie geen duidelijk groeiverschil tussen de twee ontstaan.

Venkel: (De culterra is niet goed geweest, ze wil liever een bloem dan een knol maken)

IMAG163544101498455393.jpgIMAG163645731498455389.jpg

Mais:

IMAG163356261498455399.jpgIMAG163459481498455396.jpg

Patisson:

IMAG163171411498455406.jpgIMAG163219021498455402.jpg

Geplaatst:

Drukke periode achter de rug dus wat laat met posten.

Onderstaande foto's zijn eigenlijk 2 dagen te laat volgens de 'regels'.

Resultaten zijn voor wat mij persoonlijk betreft niet overtuigend genoeg, sorry Marco...

Ja er is meer beworteling (wortels zijn dikker en meer vertakt) door het gebruik van rootbooster maar ik ben niet overtuigd of dit de meerprijs kan verantwoorden.

Ik heb de laatste 17 dagen ook de Organic Grow van Cellmax bijgegeven.

De nieuwe potgrond in de grotere potten bevatte ook meer dan voeding genoeg voor de kleine 3 weken dus was een extra toegift die eigenlijk niet nodig was.

Het gebruik van tomatenvoeding resulteert ook in ruim voldoende 'beworteling' en vooral ook grotere en mooier ogende planten (lees groener). Als je én rootbooster én Organic Grow wil/moet gebruiken dan wordt het een dure bedoening en dan ben je eerlijk gezegd veel goedkoper af met tomatenvoeding, wie tijdig naar grotere potten kan overplanten die heeft zelfs deze laatste voeding niet nodig, ik gebruikte deze nu voor de test voor het eerst maar ik besef wel dat niet iedereen voldoende ruimte heeft om tijdig over te planten naar een grote pot.

De planten die ik tomatenvoeding gaf hebben ook al oogst opgeleverd. Ik plukte al 6 komkommers van 3 planten, totaal gewicht 1479 gr, ja ik pluk jong, hou niet van zaadlijsten, gemiddeld gewicht 246,5 gr/komkommer. Ook de watermeloenen die tomatenvoeding kregen maken al vruchten aan, 4 stuks maar uiteraard nog niet oogstbaar.

De planten met Rootbooster en Organic Grow beginnen nu pas met aanmaak vruchten.

De planten die enkel water kregen zijn zoals te verwachten stukken kleiner en van aanmaak van vruchten is er dan ook nog geen sprake.

Ter vergelijking: de 8 komkommerplanten die in de volle grond in de serre staan hebben samen al 30 vruchten opgeleverd, niet gewogen maar altijd +/- even groot als ik oogst dus ik denk dat het gemiddelde gewicht per komkommer ongeveer hetzelfde zal zijn.

De 8 watermeloenplanten die in de volle grond in de serre staan hebben samen al 20 vruchten in de maak en ze zijn ook een stuk groter.

Ik vervolg de proef omdat ik benieuwd ben naar de opbrengsten.

Misschien meer vruchten over het ganse seizoen gezien door het uitgebreidere wortelstelsel bij de rootbooster planten??

Hoe moet ik het aanpakken? Iemand een idee, een voorstel?? Vruchten plukken als ze oogstrijp zijn en wegen?? Enkel gaan voor de aantallen?? Het laatste is natuurlijk stukken makkelijker...

De planten staan nu allemaal in 20l potten in een mengeling van tuingrond, zelfgemaakte rijpe compost en goede potgrond:

- meloenen en komkommers binnen in de serre

- pompoenen en courgette buiten ingegraven in hun pot in volle grond

- tomaten in hun pot zonder in te graven zodat ik ze ifv het weer in en uit de serre kan zetten om de plaag uit te sluiten

De meloenen:

Meloen-Asian-Golden-Crispy38361498502983.jpg

Watermeloen80801498503012.jpg

Meloen-Charentais70511498502973.jpg

In 20l pot in de serre - ik kan detailfoto's leveren per plant maar is zo wel duidelijk voor iedereen denk ik

Meloenen-opstelling-serre115411498503622.jpg

De pompoenen:

Pompoen-Small-Sugar25771498503301.jpg

Pompoen-Waltham-Butternut20291498503327.jpg

in 20l pot ingegraven in volle grond, idem detailfoto per plant eventueel voorhanden

Pompoen-Butternut-Waltham-20l-62351498503368.jpg

En zo verder voor alle andere planten, van de 20l potten ga ik niet elke foto plaatsen tenzij iemand daar specifiek achter vraagt. De bovenste 2 foto's zijn volgens mij echter duidelijk genoeg om zich een beeld te kunnen vormen.

De tomaten:

Tomaat-Brandy-Wine-Black21711498504290.jpg

Tomaat-White-Currant50531498504300.jpg

Tomaat-BlackRed-Boar-24511498504274.jpg

De komkommers:

Komkommer-Telegraph-Improved-65611498504702.jpg

Komkommer-La-Diva41871498504691.jpg

Komkommer-Beth-Alpha81071498504682.jpg

De Courgette:

Courgette-All-Green-Bush99731498504737.jpg

Was tot nog toe een heel leuke proef, ook leerrijk dus zeker geen verloren moeite wat mij betreft.

Groene groeten.

Tom

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry voor mijn late reactie!

Iedereen weer erg bedankt voor de foto's, leuk dat jullie nog steeds mee doen!

Jammer dat de resultaten voor jou niet overtuigend genoeg zijn Tom. leuk dat je toch nog de proef wil vervolgen om te kijken naar de opbrengsten! Ik zou dit aan aantal vruchten tellen als ik jou was. en misschien kan je dan later de smaak ook nog beoordelen?

Hierbij wou ik zelf nog zelf een fototje mee geven van mijn eigen cocos test water en Rootbooster. Gemaakt op 20 juni. Je kan duidelijk zien dat beide planten erg licht van kleur zjin vanwege het voeding te kort die de planten hebben.

Allemaal een fijn weekend gewenst!

IMG_9034-e1498828620140.jpg

Geplaatst:

@ Marco:

Over jouw test:

Kan je verklaren waarom de paprikaplant met Rootbooster zoals jij zegt een voedingstekort kan hebben?

Wat je ziet is dat de plant met Rootbooster groter is dan de plant met alleen water. Maar dat lijkt me logisch omdat je eerder schreef dat Cellmax potgrond weinig voeding bevat.

Een test met Cellmax plus Rootbooster vergeleken met goede potgrond met water lijkt me dan zinvoller.

Ik heb mijn courgettes uit de test gehaald en daarna de plant in Cellmax potgrond net zo behandeld als de plant in Van Egmond's potgrond. De Cellmax plant ging helemaal niet goed met alleen water. Ik heb 'm maar gauw weer wat Rootbooster toegediend. Toen ging het weer wat beter.

aangepast door Gast

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Hieronder de resultaten van de test met tomaten. Ze hebben 5 maal Rootbooster gehad.

DSC0955550067931498901562.jpg

Ik zie geen grote verschillen in grootte tussen de Rootbooster plant (links) en de plant met potgrond van Van Egmond (rechts).

DSC0956150050991498901573.jpg

De beworteling lijkt bij de plant met Rootbooster wat beter. Bij Cellmax potgrond heb je een stevige kluit.

Bij de andere plant met Van Egmond's potgrond is de kluit minder stevig, valt gemakkelijk uit elkaar en de beworteling is wat meer gespreid zo te zien.

DSC0956350089781498901577.jpg

Ik heb ze nu samen in een grote pot gezet met Van Egmond's potgrond, met nog een andere overgebleven plant. Ik hoop dat ik nog wat tomaatjes krijg. Het is inmiddels wel wat laat geworden. Wie weet geef ik ze nog wat Rootbooster. En nog wat Organic Grow.

Hetzelfde verhaal geldt voor de pepers. Ze hebben ook 5 maal Rootbooster gehad.

Hieronder de foto's:

DSC0955650047341498901565.jpg

DSC0956050081791498901569.jpg

DSC0956750057381498901580.jpg

Ik heb ook de pepers samen in een pot gezet. Ik hoop dat ik nog wat pepers krijg, maar dan moeten ze nog wel even door kunnen groeien in de kas. Dus als het laat koud gaat worden lukt dat misschien. Ik geef ze waarschijnlijk nog wat Rootbooster en wat Organic Grow. Wie weet helpt dat.

Ik heb besloten de test niet te vervolgen. Het is niet echt iets voor mij deze manier van kweken. Ik vind het bewerkelijk.

Mijn conclusie is dat het gebruik van Cellmax potgrond in combinatie met het op de juiste wijze toedienen van Rootbooster tot een iets mooiere wortelkluit kan leiden bij deze tomaten (Rubin) en pepers (Five Color). Ik kan me voorstellen dat als je in een zakelijke omgeving kweekt en je automatische toediening van de voeding kan realiseren het wellicht iets oplevert.

Voor mij als huis tuin en keuken hobbyist is het teveel gedoe. Speciale potgrond gebruiken en voortdurend rekening houden met de data waarop je voeding moet geven vind ik lastig. En er zijn niet heel grote verschillen te zien. Het is voor mij teveel moeite zo.

@Marco bedankt. Het was een aparte ervaring. Ik heb met plezier meegedaan en verslagen en foto's geplaatst. Maar nu is het even genoeg. Ik ga op mijn eigen manier verder.

Ik ga misschien nog een eigen test doen als het even uitkomt. Maar dat kan wel volgend jaar worden als ik weer start met het zaaien van de pepers en paprika's. Mochten daar bijzondere dingen uitkomen dan laat ik het weten.

De resultaten met tomaten en pepers waren bij mij beter dan met de courgettes. Mijn test met de courgettes leverde geen succes op voor Rootbooster.

Ik ben belangstellend naar de resultaten en conclusies van de andere testers.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

19 dagen na hun vorige verpotting werd het weer tijd voor het fotograferen van planten en wortelstelsels van de 4 nog in pot staande paprikaplanten. Het zijn ook 19 dagen waarin de rond die tijd ontstane eerste vruchtbeginsels explosief zijn gegroeid .

Hier de planten die zuiver water kregen plus af en toe wat meststoffen.

rr115671499380026.JPG

En dit zijn de planten die om de 5 dagen een rootboosteroplossing kregen plus af en toe wat meststoffen.

rr228461499380068.JPG

Hieronder alle planten op één foto om de wortelkluit te laten zien. Links de 2 planten die opgegroeid zijn zonder rootbooster , rechts de 2 mèt rootbooster. Het aantal vruchten per plant verschilt maar met het al of niet toedienen van rootbooster zal dat niets te maken hebben. Bevruchting is voor een deel een toevalsfactor.

rr384381499380681.JPG

Worteldetails van een plant die rootbooster kreeg . Tweede foto worteldetails van een plant zonder rootbooster.

rrb113021499380725.JPG

rrzb199611499380735.JPG

De bedoeling was de planten na het nemen van de foto's in de vollegrond te zetten . Dat gaat niet meer gebeuren omdat ik een extra test voor mezelf wil uitvoeren. Dit laag blijvend ras presteert namelijk prima in de vollegrond en ik wil weten of de planten ook in relatief kleine potten nog tot een goede productie kunnen komen. Daarom zijn de planten dus toch nog , wel voor een laatste keer , overgezet in potten met deze keer een inhoud van 10 liter waarvan 9 liter effectief. ( 9 liter omdat er nog ruimte voor een gietrand over moet blijven).

rslot84431499380747.JPG

Het toedienen van rootbooster is m.i.v. vandaag beeindigd en foto's van wortelstelsels worden niet meer gemaakt. Door hun grootte zijn de planten daarvoor te lastig hanteerbaar geworden.

Volgende keer is de rootboostertest met maisplanten weer aan de beurt.

Geplaatst:

wat is je eindoordeel?

Geplaatst:

Rootboostertest met maisplanten vervolg.

De planten hebben sinds het verpotten 23 dagen kunnen groeien waarbij 3 planten geen rootboosteroplossing kregen , 3 kregen het eens per 5 dagen en 3 kregen de oplossing iedere keer als ze 'dorst' hadden.

Uiterlijk is er nauwelijks verschil tussen de planten.

IMG153470531500151302.JPG

Dat er nauwelijks verschil is geldt ook voor hun wortelkluiten. (Dat de grond van de planten rechts donkerder oogt komt omdat deze wat vochtiger is.)

IMG153627531500151312.JPG

Achtereenvolgens foto's van de wortelkluiten van de planten die alleen water kregen , de planten die om de 5 dagen een rootboosteroplossing kregen en de planten die naar behoefte altijd een rootboosteroplossing kregen.

IMG153762681500151320.JPGIMG153895491500151329.JPGIMG153938971500151338.JPG

Detailfoto's van het wortelstelsel van één plant uit iedere groep. Achtereenvolgens weer alleen water , eens per 5 dagen rootbooster , naar behoefte altijd rootbooster.

IMG154075521500151348.JPG

IMG154174191500151358.JPG

IMG154238801500151370.JPG

Er valt geen duidelijke conclusie uit te trekken lijkt me. Ik heb daarom maar eens 3 planten opgeofferd , één uit iedere groep , om te kunnen zien hoe het wortelstelsel er uit ziet als er zoveel mogelijk potgrond verwijderd is. De wortelkluiten werden voorgeweekt en daarna heel voorzichtig uitgespoeld.

IMG154528991500151380.JPG

Het wortelgestel zonder stikker is van de plant die alleen water kreeg , met één stikker van de plant die om de 5 dagen rootbooster kreeg , met 2 stikkers van de plant die iedere keer een rootboosteroplossing kreeg.

IMG154726351500151387.JPG

Nogmaals maar nu van dichtbij gefotografeerd.

IMG155011201500151395.JPGIMG155350951500151404.JPGIMG155630661500151412.JPG

De eerste twee wortelstelsels verschillen onderling wat structuur betreft nauwelijks. Dat het wortelstelsel van de plant die iedere keer een rootboosteroplossing kreeg meer dikke wortels bevat is wel duidelijk.

Geplaatst:

@Frans, wat weer een prachtig fotoverslag van jouw tests.

Ik zit lekkerbekkend te kijken naar die mooie paprikaplanten met al die vruchten.

met groene groet,

koolrabi

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik denk niet dat ik verder nog iets aan de test kan bijdragen Marco dus ik wil die nu afsluiten tenzij je nog bepaalde vragen of verzoeken hebt.

De maisplanten zijn inmiddels allemaal in de vollegrond gezet. Van de tomaten en paprika's die aan de test meededen en al een tijdje buiten in pot en vollegrond staan nog een laatste foto. Ze zijn als gelijkwaardige planten opgegroeid.

Reinde47841501067211.JPG

Ik vond het leuk en interessant om aan deze test mee te doen maar eerlijk gezegd heeft Cellmax rootbooster mij niet overtuigd.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi Frans,

Als eerste erg bedankt voor het meedoen en je prachtige foto's.

Jammer dat het product je niet overtuigd heeft. Daar was de test ook voor bedoeld.

Het enige waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of de uiteindelijke opbrengst nog gaat verschillen.

Zou je me dat nog kunnen laten weten?

Wel interessant om te zien dat wanneer je de toegift verhoogd(dosering) dat je dan wel dikkere wortels ziet. Misschien ben ik te voorzichtig geweest met de doseringen.

Ik neem dit mee intern!

Nogmaals bedankt en veel plezier met de overige spullen,

Marco

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic