Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweken van pieren, meelwormen en maden om aan vissen of kippen te voeren


Joep123

Aanbevolen berichten

Dat zijn al aardig wat vliegen. Met dat systeem is het theoretisch mogelijk om meer opbrengst te krijgen dan je er aan voedsel hebt ingestopt. Stel de vissenkopen wegen 200gram dan zou het kunnen dat je 300gram vliegen en maden daarvoor terugkrijgt.

 

Over hygiëne schrijf ik inderdaad nooit, vind dat niet zo'n interessant onderwerp. Het is geen geheim, ik was mijn handen en gebruikt gereedschap en bakjes spoel ik af met koud water, laat ze vervolgens in de zon drogen. Wij hebben geen systeem waarin we van gele laarzen overgaan op blauwe laarzen bij het betreden van een ander dierenverblijf zoals in de industrie gangbaar is. Ik zou dat ook niet willen.

Over overheidsregels schrijf ik ook liever niet, gewoon omdat ik het leuk probeer te houden, dit is hobbyen , niet mijn broodwinning.

Maar als jij daar iets over kwijt wilt, ga gerust je gang Als ik me er maar niet in hoef te verdiepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft je voor mij hier ook niet in verdiepen , maar als mensen hier willen mee experimenteren omdat ze dit lezen, kunnen ze maar beter weten dat er ook risico's aan verbonden zijn. Je hoeft maar een beetje ziek of zwak te zijn, dan loop je kans om iets op te lopen als er hele dag vliegen af en aan vliegen, je weet nooit waar ze gezeten hebben op welk dood dier

Afin zoals ik zei met wat basis kom je al heel ver en hoef je je geen zorgen te maken. (Het zeven met zand lijkt mij wel goed idee omdat zand inert is, kan je ook wassen als je dat nodig vind)

 

Misschien een leuk weetje:

(Wikipedia)

Uit een toilet met een inhoud van 5 liter zijn weleens 4000 vliegen gekweekt. De entomoloog Howard berekende dat uit één enkel wijfje in nog geen vijf maanden tijd 5,6 biljoen nakomelingen (80 ton)kunnen ontstaan als alle individuen geen enkele tegenstand in hun ontwikkeling zouden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was eigenlijk iets anders aan het zoeken maar vind het niet..

Vliegen zouden ook een stof uitscheiden als ze dood zijn dat hun soortgenoten aantrekt, dit samen met compostering van het geheel zou je heel veel vliegen kunnen vangen.. maarja na compostering niets meer waard als voedsel voor dieren, wel voor planten..

 

Wat zou er eigenlijk in zo een vliegenprutje zitten?

Proteïnen waarschijnlijk wel zal misschien ook wel als sterke plantenmeststof kunnen dienen (verdunnen?)

 

Mja dit zal je wel niet kunnen verantwoorden aan het FAVV dit zo te gebruiken.. ? (industrieel)

 

Eigenlijk wil ik er zelf wel wat meer over te weten komen, hoewel als ze met details afkomen ik er ook snel genoeg van heb.. regelgeving enzo

 

Waarschijnlijk (hopelijk (niet)) zal ik er binnenkort mee geconfronteerd worden (FAVV).

Vandaar de discussie

 

Als ik aan materie begin, denk ik soms dat je een professor moet zijn anno 2017 iets op te starten (en veel geld)

 

Dusja we kijken wel

 

 

Is het niet mogelijk jouw meervallen vegetarisch te maken? Dat zou al veel problemen oplossen.. als je het echt goed wil doen zou je beide moeten testen.. ivm smaak,..

Baars is ook een roofvis en kan je makkelijk vegetarische pellets voeren..

Misschien een idee om een pelletmachine aan te schaffen? Eventueel kan je ook maden en of pieren gedroogd toevoegen samen met je kuikenmengsel en dingen zoals erwt enzo..

Katten zijn ook roofdieren en weet zeker dat jouw meervallen (alleseters) ook kattenbrokken zullen eten

(Moet het wel aanleren, je zei beweging..) (roof)

 

 

3bfec2b600fe9cb5ea6da650a0616063.jpg

 

Bekijk het aub niet als commentaar, maar als tips.

Geef je meervallen geen eenzijdig voer, daar gaan ze ziek van worden, elke dag 5 keer maden is hetzelfde als 5 keer per dag een boterham met choco eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

 

Deze emmer ook opgeruimd maar wat te doen met de overgebleven smurrie ?

Misschien daarvoor toch deze ton maken

Bij ons gaan vleesresten trouwens in een ton met een grof-gazen bodem. Die bodem zorgt er voor dat er geen ratten in kunnen en dat het vocht eruit kan. Hij is wel afgedekt maar ook van boven kan er wat vocht en lucht bij. Resten vis, vlees, vet, botten etc. gaat in die ton, afgedekt en afgewisseld met stro en/of aarde. De beestjes vermaken zich daar prima en na een paar jaar zit onderin prima compost die we dan door de gewone compost mengen.

 

Dat plaatje wat je daaronder zette ziet er niet erg fris uit, mij te nat. Net als bij de gewone composthoop wissel ik de materialen af, zodat de beestjes verschillende plekjes hebben - het afval zoals vleesrestjes of afgekloven botjes, graten e.d., maar ook aarde, stro etc. Maar zoals gezegd gaat het mij hier niet om het kweken van beestjes voor de kippen, maar om het volledig verteren van het afval.

 

Als ik pieren voor de kippen zou willen kweken denk ik dat ik verse paardenmest zou nemen en op de compostplaats zou leggen. Na verloop van tijd zit de mest dan vol met pieren. Ik denk dat als je het dan op een gaas bovenin een vat met een beetje vochtige aarde zou leggen, de pieren zich er binnen afzienbare tijd omlaag zouden laten vallen wegens het uitdrogen van de mest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu, zoveel tijd later..

De fles met de makreel leeft nog steeds! Heb er eerlijk gezegd niet meer naar omgekeken.

Er zitten nog steeds levende vliegen en maden in. Poppen zie ik niet dus ze zullen wel lopen gaan

5a6123fb2fa3c2f4e5e9a8f9b2e5933a.jpg

 

Het goedje is bijna niks meer, wat je nog ziet zijn vliegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alle maden binnen had kunnen houden dan was het een hele mooie opbrengst geweest waarschijnlijk. Op de ontbindende vliegen worden natuurlijk steeds weer nieuwe eitjes gelegd. Lusten je goudvisjes die maden niet?

Ik vind de methode zeker interessant omdat je hiermee ook vliegen vangt waardoor je een meeropbrengst hebt en bijdraagt aan het verminderen van de vliegen populatie maar het wordt wel een vies gesmeer om de vliegen en de maden van de overgebleven makreel te scheiden zodat je het ook als voer kunt gebruiken. Ik zou in mijn tonnen eenzelfde sluis bovenaan kunnen maken waardoor de vliegen er wel in kunnen om eitjes te leggen maar er niet meer uit. Komt bij het volgende ontwerp.

 

@ Tanneke. Dit is hem dan geworden. Oude oliedrum die toch al in de weg stond. Gat in bodem gezaagd en daaroverheen muizengaas en een stuk betonijzer om het aan te laten drukken door het gewicht van de inhoud van de ton. Dit om te voorkomen dat ratten het gaas omhoog drukken vanaf de onderkant. Aan de bovenkant ook muizengaas en vastgezet met een klemband. Regen kan er gewoon in, kleine grondbewoners kunnen erin vanaf de onderkant. Zal de natte smurrie die de maden achterlaten in deze ton gaan doen en afwisselen met plantaardig materiaal en paardenmest.

Hoe lang duurt het bij jullie voordat alles (ook de botten) verteerd is? Zal in ieder geval lang duren dus volgende update over een paar jaar

 

IMG052211461497776630.JPG

 

IMG052563341497776636.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens gehoord om botten in de oven te laten liggen en drogen.. na meerdere bakbeurten zou het helemaal broos zijn en makkelijk afbreken..

 

Ik ga het zelf niet proberen, dat krijg ik er niet door

 

Edit: net een val gemaakt met nieuw overschot, gaatjes in geboord van nog geen mm dik; langs daar kunnen de maden nu ontsnappen, en anders alsnog langs de hals.

Ijzerdraad geplooid en door de gaten gestoken als een hanglamp.

Hier zullen de vissen wel plezier aan beleven 5a20dbc60c969bfb1ad54dc2cd2dc1ba.jpg

Best kan je 2 flessen nemen, de eerste snij je zo hoog mogelijk af voor de hals en de andere fles gebruik je hals als trechter..

Zo krijg je meer ruimte in de fles

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Weet niet of het voor iedereen zichtbaar gaat zijn

 

https://m.facebook.com/groups/197897446890500?view=permalink&id=1713041498709413&preview_rid=1713683238645239

 

Kort uitgelegd:

Een schotel water met een lamp erboven om motten enzo te vangen.

Smorgens kan je oogsten en aan de kippen of vissen geven

 

Misschien beter wel een zuinigere lamp

 

Edit:

e9eaf0ee9ba874a713cd1b5312793e84.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is een lijk aan de varkens te voeren, legt de maffiabaas aan drie verbaasde dieven uit. Honger zestien varkens uit, scheer het hoofd van het slachtoffer, trek de tanden uit, en de klus is geklaard in één maaltijd. Want een varken eet twee pond vlees – en bot – per minuut. „Hence the expression: as greedy as a pig.”

Artikel geeft niet echt uitsluitsel of het echt gebruikt wordt. Feit of fabel, ik vraag het mij af.

https://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/31/hoe-zou-jij-hier-een-lijk-dumpen-1329922-a758890

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tanneke. Dit is hem dan geworden. Oude oliedrum die toch al in de weg stond. Gat in bodem gezaagd en daaroverheen muizengaas en een stuk betonijzer om het aan te laten drukken door het gewicht van de inhoud van de ton. Dit om te voorkomen dat ratten het gaas omhoog drukken vanaf de onderkant. Aan de bovenkant ook muizengaas en vastgezet met een klemband. Regen kan er gewoon in, kleine grondbewoners kunnen erin vanaf de onderkant. Zal de natte smurrie die de maden achterlaten in deze ton gaan doen en afwisselen met plantaardig materiaal en paardenmest.

Hoe lang duurt het bij jullie voordat alles (ook de botten) verteerd is? Zal in ieder geval lang duren dus volgende update over een paar jaar

 

Dat ziet er mooi uit! Wij hebben i.p.v. gaas bovenin gewoon de afgezaagde bodem erin liggen, daardoor loopt het water vooral langs de zijkanten naar beneden en wordt het midden bij langdurige droogte soms te droog, dan gooien we er een gieter water in leeg. Ik hoor graag of het bij jou oplossing niet soms te nat wordt.

Wij gooien eigenlijk nooit mest in het vat, wel stro of aarde om e.e.a. af te dekken. Soms gaan er ook vetresten in, of bijvoorbeeld eieren die we niet meer vertrouwen. Geen brood, aardappelen e.d., dat gaat naar de kippen.

Hoe lang het gaat duren durf ik je niet te zeggen, onze ton zat pas na een jaar of drie vol, We hebben de bovenste helft er toen uitgeschept, de onderste helft was prachtig gecomposteerd en hebben we gemengd met compost van de composthoop. Daarna uiteraard de eerste helft weer teruggedaan in het vat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tanneke. Ja misschien zal het wel wat te nat worden tijdens regen periodes. Zal het in de gaten houden. Zal bij mij ook wel heel lang gaan duren voordat hij vol is, alleen datgene wat echt nergens anders voor is te gebruiken gaat erin. Project voor de lange adem...Wordt vervolgd

 

@ Gwen en Oxygen. Ik denk dat een alleseter zijn voedsel aanpast op basis van beschikbaarheid. Honger 16 mensen uit en gooi er dan een dood varken bij in zou eenzelfde resultaat kunnen opleveren. Onze honden hebben kleine botten met merg in het midden snel op maar de harde dikke botten gaan uiteindelijk ook op. Het is gewoon een kwestie van langdurig op kauwen en met je speeksel zorgen dat het zachter wordt. Denk dat je wel meer energie verbrand bij dit werk dan je binnenkrijgt maar dat doet niks af aan het feit dat met een beetje volharding alles op zou kunnen gaan.

 

@ Glenn1app. Die lamp heb ik ook overwogen. Stond in een stuk uit de jaren 70 wat ik in het vissenkweek topic had genoemd

Dit stuk uit de jaren 70 vind ik ook erg interessant http://journeytoforever.org/farm_library/Raisingcatfishinabarrel.pdf

Lamp boven de vissen en klaar ben je. Alleen moet je dan dus de hele nacht een lamp laten branden en dat vind ik dat weer een beetje overdreven.

Hoe gaat het met je madenkweek die boven de vissen hangt? Heb je ook dat een klein deel van de maden blijft drijven? Voor de meervallen is dat lastig want die eten ze het liefst van de grond en bij mij komen de maden dan via de overloop in de naastgelegen bak terecht. Daarom is het in mijn situatie toch handiger om de maden zelf toe te voegen zodat ik alleen zinkende maden in de bak doe.

 

Verder weinig verandering in het systeem. Ik hang nu emmers met vers toe te voegen vlees eerst twee dagen op zodat de vliegen veel eitjes er op kunnen leggen en pas als de eitjes bijna uitkomen voeg ik het toe aan de madenemmers. Dit omdat het voor vliegen niet makkelijk is om eitjes te leggen in een bruisende en kolkende massa. In de natuur ligt een dood dier op de grond en wordt dan opgegeten door maden, overtollig vocht kan dan in de grond weglopen en dat lukt niet als de bodem van plastic is.

Heb dus nog wat problemen om op te lossen.

- overtollig vocht.

- zodra de lucht wat vochtiger is gaan de maden teveel klimmen en kunnen uit de bak.

- Het zeven en weer klaarmaken van het systeem is teveel werk

- De opbrengst heeft teveel pieken en dalen, soms twee dagen bijna niks en dan 1,5 kilo. Gemiddeld is een halve kilo per dag makkelijk te halen maar wil het eigenlijk zo hebben dat ik die dan dagelijks kan oogsten en binnen vijf minuten klaar ben daarmee.

Dat is te realiseren door een eenvoudige invoer van vlees en een eenvoudige uitvoer van maden, nu moet ik alles steeds ontmantelen om bij de maden te komen die in het zand zitten.

Wordt ook vervolgd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Gisteren het maden project gestopt. Veel geleerd over maden en nu moet er een schonere maar vooral ook efficiëntere manier komen om het vleesafval toe te voegen en de maden te oogsten.

Zo zag het de afgelopen tijd uit.

 

IMG087587771500794976.JPG

 

IMG087471701500794989.JPG

 

Drie tonnen van 200 liter met op de bodem een laagje droog fijn gezeefd zand van ongeveer 2centimeter. Deze ton diende als overloop, als het vochtig weer was konden de maden uit de binnenste ton klimmen.

In die groene ton stond een blauwe 120 liter ton, ook weer met 2 centimeter zand op de bodem. Op dat zand stond een open emmer met slachtafval waar de vliegen op af kwamen. Maden die klaar zijn om te verpoppen kropen uit de emmer en groeven zich in het zand onder de emmer. Dat zand zeefde ik iedere twee dagen (voornamelijk maden als oogst) of iedere drie dagen (half maden, half poppen als oogst).

 

IMG086928741500795617.JPG

 

IMG087064521500795640.JPG

 

Door de drie tonnen met allemaal een andere cycli kon de oogst redelijk stabiel zijn, gemiddeld een halve kilo maden/poppen per dag. Lang niet al het afval werd opgegeten en langzaam werden ze steeds voller. Denk dat ivm gebrek aan zuurstof de maden niet meer onderin de emmer kwamen. Probleem is dat het vocht niet weg kan, in een volgende versie moet daar een oplossing voor komen. Te droog is ook een probleem want dan komen de eitjes niet uit.

Uiteindelijk was de eerste versie emmer die in de ton hing met een deksel met gaten erin misschien nog wel de beste versie maar daar zou dan onderuit wel het overtollig vocht weg moeten kunnen.

 

Iedere twee a drie dagen haalde ik alles uit elkaar om het zand te kunnen zeven. Dat moet efficiënter en schoner kunnen. Hoe precies weet ik nog niet, suggestie uiteraard welkom.

 

De mestpieren productie is nu op gang en heb de andere kant van de horizontale migratiebak ook gevuld composteerbaar materiaal zodat ze langzaamaan die kant op kunnen trekken. De andere kant kan ik dan voor de eerste keer zeven.

Voorlopig geen maden voor de kippen en meervallen krijgen mestpieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zoiets, al is het maar een la die je met de hand uit kan schuiven of een bakje wat je weg kan nemen, als de hele stellage niet uit elkaar gehaald hoeft te worden is dat al een hele verbetering. De uitdaging is alleen om het zo te maken dat niet overal maden tussen kunnen kruipen om daar te verpoppen. Als je foto's of links hebt van soortelijke systemen dan graag posten. Zo passeren dan vanzelf alle beschikbare opties

 

Ik was nog vergeten te vertellen dat ik ook veel maden heb ingevroren. Bakje van een halve kilo in de vriezer, als die helemaal bevroren is deed ik die in een grotere bak. Het is dan nog een klomp in de vorm van het bakje maar valt eenvoudig uit elkaar tot allemaal losse maden en die blijven daarna ook los in de grote bak. Heel makkelijk te bewaren op deze manier.

 

En deze foto wil ik nog even laten zien. Dat is een emmer op topproductie (vaak ook direct overproductie dan met als gevolg veel kleine maden in het zand die er niet uit te zeven zijn). Als ik daar een dode rat bij deed was die een half uur later al niet meer te zien.

Schuimvorming kan dan ook een probleem vormen als het over de rand gaat wordt het zand nat en vormt balletjes in de zeef

 

IMG060961651500800890.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste versie madenemmer had ook een slang. Paar problemen gaf dit idee.

Maden hebben maar een hele kleine ruimte nodig om in te kruipen om te gaan verpoppen. Ze deden dat tussen de slang en wand van de emmer en in de doorgang die je moet maken in de emmer waar de buis uitkomt.

Omdat het vleesafval en buis met elkaar in aanraking komen wordt het een enorme smeerboel. Niet goed schoon te houden helaas.

Veel van dit type ontwerpen op youtube is ontworpen voor de maden zwarte soldatenvlieg. Die zijn "droger" dan de maden van de groene vleesvlieg (en die hebben we hier).

Het ontwerp is wel goed, maden kruipen graag omhoog. Liefst in het donker en daarna kun je ze eenvoudig oogsten in een fles of bakje. Het moet alleen meer één geheel worden zonder randjes en kiertjes. Vierkante bak zodat er een hard PVC buis in kan misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha,

 

En als je nou de kiertjes waar de maden in kunnen kruipen dichtsmeert met epoxy, gips, cement of iets anders dat vochtbestendig is en goed blijft zitten? Dan maak je er een 'smooth' geheel van zonder hoekjes en kun je het goed schoonhouden.

 

Of je maakt een mal en giet je de uiteindelijke 'emmer' zodat het 1 blok is precies zoals je het wil. Je hebt daar ook lichtgewicht opties voor die niet te duur zijn en bestendig tegen de elementen. Denk aan lichtgewicht gips of een kunststof.

 

Gwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...