Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kweken van pieren, meelwormen en maden om aan vissen of kippen te voeren

Joep123

Recommended Posts

en de volgende ochtend geen rustige zondagochtend. 90% van de 385gram heeft zich vannacht uit het bakje weten te wurmen en is zich gaan verschuilen onder alles maar dan ook echt alles wat er in onze schuur staat.

Ik had ze gisteren over gedaan in een roomijsbak omdat die breder is zodat de maden minder stijf op elkaar gepakt zijn en had kleine luchtgaatjes in het deksel gemaakt. Met hun gewurm hebben ze de deksel in het midden omhoog gewerkt en zijn er gewoon onderdoor gekropen.

IMG012960151495351459.JPG

Van de grootste chaos op het werkblad heb ik geen foto's , daar was even geen tijd voor.

maar dit is het idee..

Zooi in schuur.

IMG012470421495351479.JPG

overal maden onder.

IMG012645981495351486.JPG

Kippen hadden direct een feestmaal vanochtend en wij binnenkort een vliegenplaag want heb ze lang niet allemaal te pakken.

Weer wat geleerd, goed afsluitbare bakken gebruiken en dat ook goed controleren. Voor de zekerheid bakje in een andere emmer plaatsen met wat meel of zand op bodem zodat ze daaronder kruipen.

Er bestaat dus ook zoiets als een madenzeef. Het horrengaas wat ik gebruikte is ook erg fijn, ging geen made doorheen maar probleem is dat mijn meel aardig grof is en vooral stukjes mais en bonen gaan dan ook niet mee. Die heb ik er nu ook uitgezeefd dus verwacht dat het volgende keer wel goed gaat met het zeven. Keukenpapier zal ik ook even testen, net als droog fijn zand.

Oeps ben je lekker mee.

Een vriend van mij heeft ooit zoiets gehad in zijn auto, waar een liter bak maden in omkieperde.

Tijd erna liep hij naar zijn auto, die plots getinte ramen had gekregen.

Afijn je vat hem denk ik al; de casters (verpopte maden) waren vliegen geworden.

Hij heeft vervolgens een half uur met zijn deuren open gestaan om het meeste eruit te krijgen.

Maden zal je gekoeld moeten bewaren en dan bij voorkeur in bakken die ervoor gemaakt zijn.

Gekoeld zijn ze nagenoeg levenloos en kan je ze ook heel lang bewaren.

In viszaken bewaren ze ze zelfs gewoon in een koelkast in open metalen bakken.

Dit omdat ze in een soort rustfase bij kou gaan en niet zullen (of zelfs kunnen) ontsnappen.

Het is jammer dat we zo ver uit elkaar zitten.

Ik heb hier nog een klein koelvakje staan wat ideaal zou zijn voor het bewaren van maden.

En wellicht ook nog wat oude maden bakken.

Had je zo van me kunnen krijgen.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om het graanmengsel nog fijner te malen?

Denk dat je dan al veel makkelijker kunt zeven.

Bedankt voor het aanbod Frans

Oei in de auto...

Vandaag (twee dagen na vorige keer) weer maden geoogst en eenzelfde bakje vol dus weer ongeveer 385gram.

Schijnbaar wordt ik nerveus van ze want ditmaal liet het bakje uit mijn handen vallen met als gevolg dat de maden weer overal heen kropen. Wordt soms een beetje moe van mezelf

Ja heb nu een fijner graanmengsel dus het zeven ging heel snel nu.

Bak geurt wel. Geen vleeslucht maar denk dat het de bruine overblijvende massa (maden poep?) is die ik nu ruik. Zal volgende keer de bak eens schoonmaken. Theoretisch gezien zou ik dan dan kunnen legen bij de mestpieren want die zijn gek op poep en maken daar dan weer wormencompost van. Zo wordt slachtafval wormencompost...

vandaag een nieuwe versie gemaakt. De gaten aan de zijkant hoger geplaatst zodat er meer in de emmer kan, de maden komen overal dus die vinden de gaten wel. In de bovenkant maar 3 gaten en eronder wat stukken karton gehangen. Probleem is dat er te weinig toevoer is van nieuwe larven. Heb meerdere filmpjes gezien van mensen die datzelfde deden bij de zwarte soldatenvlieg. De vlieg kan dan eitjes leggen op/in het karton en als die uitkomen vallen de larven in de vleespulp. Nu gaat het in het begin prima, eitjes worden op het vlees gelegd, komen uit en maden gaan aan het werk maar een paar dagen later is het een vleespulp geworden en kunnen de vliegen geen eitjes meer leggen. Ze leggen dan wel onder het deksel maar die lijken dan gewoon te verdrogen.

Dat doen ze misschien ook wel op het karton.. test test...

De andere emmer laat ik nu uitwerken, kijken hoe lang het nog doorgaat en wat er uiteindelijk overblijft van het vlees.

IMG013428621495568865.JPG

IMG013578431495568873.JPG

Die madenemmer is wel fascinerend... maar voorlopig kweek ik mijn extraatje voor de kippen gewoon in een extra composthoop. Op die hoop gaan de restanten van het groen dat de kippen krijgen om te eten of naar beestjes in te zoeken. Dat is het meeste van wat niet op de moestuincomposthoop gaat: kweek, zaaddragende onkruiden, brandnetels e.d.

Dat groen gaat dus op een aparte hoop, en net als bij de gewone composthoop wissel ik de structuur van de resten zoveel mogelijk af en doe ik daar wat paardenmest, kalk e.d. bij (aarde zit er al genoeg in), zodat de beestjes het naar de zin hebben. Af en toe zet ik het om en wat er aan compost overblijft wil ik bij de fruitbomen gaan gebruiken die toch al tussen het gras staan. Intussen hebben de kippen er af en toe een leuk extraatje aan.

Het is dus vooral een kwestie van gemak dient de mens (en de kip), want we kieperen gewoon het gewiede groen bij de kippen om uit te pluizen, en daarna daar op de bult. Wel afgedekt met een zeil, anders blijft er natuurlijk niets van over door de enthousiaste krabbertjes.

Bij ons gaan vleesresten trouwens in een ton met een grof-gazen bodem. Die bodem zorgt er voor dat er geen ratten in kunnen en dat het vocht eruit kan. Hij is wel afgedekt maar ook van boven kan er wat vocht en lucht bij. Resten vis, vlees, vet, botten etc. gaat in die ton, afgedekt en afgewisseld met stro en/of aarde. De beestjes vermaken zich daar prima en na een paar jaar zit onderin prima compost die we dan door de gewone compost mengen.

Mooi systeem Tanneke. Goed als je van al je afval iets weet te maken.

Vandaag geoogst uit zand.

IMG017127981495655257.JPG

Werkt prima, eigenlijk zelfde als in meel maar het zeeft wel sneller want het zand is fijner en losser, zakt uit zichzelf door het gaas.

IMG017327131495655338.JPG

Opbrengst is laag van afgelopen twee dagen. Te weinig aanvoer van jonge maden (wat ik hoop te voorkomen met het karton in de nieuwe emmer)

IMG017482481495655422.JPG

Begin dit jaar ben ik begonnen met het verzamelen van mestpieren. Ze leven graag in de mestvaalt of in compost dus bij het opbrengen van deze materialen op de moestuin kwam ik er aardig wat tegen. Heb ze een tijdje in een emmer in onze woonkamer gehad omdat het buiten nog te koud was. Had wel gelezen dat ze nogal kruiperig zijn zijn en dus uit de emmer kunnen kruipen maar heb gemerkt dat ze dat alleen maar doen als de emmer vochtig is dus als hij is afgedekt. In een open emmer met wat droge bladderen, papiersnippers of houtsnippers als toplaag en voldoende voedsel daaronder hebben ze geen enkele reden om te vertrekken.

De wormen kunnen ons klimaat prima hebben maar zijn niet zo beweeglijk als het onder de 15 graden is dus vandaar dat ik ze binnen hield. Ze moeten groeien en zich voortplanten. Daarna zijn ze naar een grote ton in de schuur verhuisd, op een pallet gezet zodat ik ze bij mooi weer buiten in het zonnetje kon zetten.

Nu staat de ton bij de het vijver experiment.

IMG991512591495872000.JPG

onderin zit een rooster met een oud kleed erboven waar de compost (die voornamelijk bestaat uit koffiefilters van het werk (daar heb ik een speciaal koffiedik emmertje neergezet die ik wekelijks leeg) en ons eigen plantaardigekeukenafval met af en toe wat fijngemalen eierschalen)). Dat rooster is achteraf gezien niet nodig, het wordt niet snel te nat, eerder te droog.

IMG991654451495872021.JPG

Het gaat goed in de ton nu een aantal maanden later en ik zie al aardig wat hele kleine wormpjes waarvan ik hoop dat het jonge mestpieren zijn en niet iets anders wat de macht gaat overnemen.

IMG991833191495872032.JPG

“Heb ze een tijdje in een emmer in onze woonkamer gehad omdat het buiten nog te koud was. Had wel gelezen dat ze nogal kruiperig zijn en dus uit de emmer kunnen kruipen …”

Moet kunnen, toch?

Ik heb opeens wel een beeld: vele jaren geleden kookte een medebewoner (diergeneeskunde) in het studentenhuis een koeienkop uit (voor de schedel), in een grote pan, waarbij de onderkaak boven de pan uitstak. Sommige andere bewoners vonden dat geen prettig gezicht …

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Leuke emmer joep!

Ben nu ook even aan het knutselen geweest en dacht: laat ik de vliegen ook vangen, misschien krijg je dan wel meer opbrengst? (Langer) had nog een diepgevroren makreelkop liggen, altijd handig voor dit soort projectjes of om ermee te vissen weet wel niet of het vochtig gaat worden, perforeren kleine luchtgaatjes is misschien een optie, langs de andere kant hoe langer vochtig blijft hoe verder het wordt afgebroken?e2aa224ffdfdbf25d5eb9ab693537df5.jpg

Ideaal om die ambetanterikken te vangen. Sinds we enkele kippen hebben die helpen het onkruid te wieden en die hier en daar wel iets laten vallen is het met dit weer een walhalla voor de vliegende opruimers..

Elk voor heef ze nadeel

Ik had na een half uurtje al 4 vliegen dood tegen de bodem en 4 levend gisteren, ze legden wel nie veel eitjes daarom had ik de trechter afgelaten.. resultaat nu.. de weinige eitjes zijn weg, geen maden alles is rustig

Ik wou eigenlijk nog wat speculatie kwijt over maden..

Er was de vraag of maden ook snachts bewegen.. mijn antwoord is ja!

Ik speculeer dat maden de voorloper zijn van god's creaties , de ontwikkelingen van plant tot mens (?) (En wat zou de volgende ontwikkeling zijn? Iets wat zijn creaties hebben gecreëerd, digitaal, de computer?)

Oké Oké ff te ver off topic

Ik speculeer dus dat een made de voorloper is van de darm! Op de juiste temperatuur en vochtigheid gaat deze altijd bewegen, trekken,...

Met dat idee loop ik al rond als een paar jarig vissertje het eerst een made vasthield

Voor de rest geloof ik niet in dinge zoals god maar wel in een kracht van creatie en ontwikkeling tot het ultieme

Ha,

Nou vandaag was ik spontaan aardig op weg met maden kweken. Ik kwam terug van boodschappen doen en toen zag ik vliegeneitjes op de gebraden kippenpoten zitten. Toen ik ernaast stond te kijken bewoog de broth/jus..... Enkele tientallen krioelden om de poten heen. Even een plens kokend water liet alles verstijven. Ik vond het te ranzig om aan de kuikens te geven, zo in huis.

Inmiddels staat wel een compostvat met goor hooi en houtmot van de kuikens in de tuin. Heeft het zin om dat nat te sproeien nu met dit hete en droge weer? Wat ik vooral wil is stank reduceren en vertering bevorderen..

Gwen

Dat is geen verkeerde opbrengst in twee dagen Joep.

Alle vogels zijn denk ik wel gek van maden.

Met vissen heb ik meestal een extra bak maden bij me voor de mussen.

Is zo een geinig gezicht als je paps en mams mus langs krijgt om maden op te halen voor hun jongen en hun bekjes zo vol mogelijk stouwen.

En mussen kunnen behoorlijk brutaal zijn, ik leg wel eens wat maden op mijn broek en ze komen dan gewoon op m'n benen zitten om de maden te pakken.

Nieuwe bak gemaakt voor de mestpieren zodat ze uit de ton kunnen.

Het is een horizontale migratiebak, het idee is dat je eerst één helft vult (A) en als die vol is begin je aan de andere helft (B). Langzaam zullen de voedingsstoffen voor de pieren in A op raken en dan vertrekken ze naar B. Vervolgens kan ik bak A door twee verschillende zeven halen en daarmee de pieren en eitjes scheiden van de wormencompost. Die compost gaat naar de moestuin en met de eitjes kan ik een nieuwe cyclus starten.

Pieren oogsten doe ik nog niet want de opzet is nog veel te klein en pieren vermenigvuldigen en groeien veel langzamer dan maden. Voorlopig heb ik ze nog niet echt nodig.

IMG021850701496472911.JPG

IMG023341131496472973.JPG

Naast de mestpieren zitten er ook pissebedden, oorwurmen, mieren en nog wat mij onbekende beestjes in de bak. Bij het overzetten kon ik alles goed bekijken. Als iemand weet wat het zijn dan hoor ik dat graag.

Witte wormen

witte-worm30261496473305.JPG

Verpopping overblijfsel

verpopping-iets-anders86311496473335.JPG

spinnetje of grote vlo achtig beestje

spinnetje-in-bak75691496473396.JPG

Het hangen van een stuk karton direct onder het deksel van de madenemmer bleek geen succes, het wordt gewoon heel erg vies. Ik doe nu om de paar dagen bovenin een beetje vlees toevoegen waar de vliegen dan eitjes op kunnen leggen, dat lijkt goed te werken.

IMG025652451496504672.JPG

Deze emmer ook opgeruimd maar wat te doen met de overgebleven smurrie ?

Misschien daarvoor toch deze ton maken

Bij ons gaan vleesresten trouwens in een ton met een grof-gazen bodem. Die bodem zorgt er voor dat er geen ratten in kunnen en dat het vocht eruit kan. Hij is wel afgedekt maar ook van boven kan er wat vocht en lucht bij. Resten vis, vlees, vet, botten etc. gaat in die ton, afgedekt en afgewisseld met stro en/of aarde. De beestjes vermaken zich daar prima en na een paar jaar zit onderin prima compost die we dan door de gewone compost mengen.

IMG025768081496504681.JPG

Eigenlijk is het in belgie verboden om zulks materiaal te gebruiken in de moestuin ( in verband met ziektes) deze pistes zouden eigenlijk nog verder moeten uitgezocht worden denkik, maar voorlopig blijft het verboden..

Misschien is het handig om wat meer te weten te komen over dit en belangrijker; hoe je zulke dingen veilig kan doen?

Uiteraard gaan we er vanuit dat we basishygiene uitvoeren, mooi handen wassen, gereedschap en materiaal regelmatig ontsmetten (na elk gebruik), ruimtes ontsmetten,..

Ik zie jullie hier niks over vermelden