Joep123 Posted July 25, 2017 Author Share Posted July 25, 2017 Altijd goed om te kijken hoe de professionals het doen.Alles is gemaakt van beton van beton, gewoon open en de maden kruipen uit het vlees, iets omhoog en komen dan in een betonnen gang terecht.Misschien dat maden slecht grip hebben op beton?Helaas wordt in dergelijke films altijd weinig tijd besteed aan hoe het nu precies gaat. Dat moet je tussen de regels en beelden door zelf proberen uit te vinden.Uittesten dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn1ap Posted July 31, 2017 Share Posted July 31, 2017 Even een update van mijn pieren: Van Simon had ik in het voorjaar wormen gekregen.Het is me een paar dagen geleden opgevallen dat de compostwormen uitstekend doen en enorm geexplodeerd zijn in aantal. Had 1 vd 2 compostgaten leeggemaakt in het voorjaar (enkele maanden na het enten), op karton geschept en daar courgettes in geplant. Later tussen de planten een dikke laag cavia mest (uitzicht zoals paardemest; hooi, stro,.. zonder de grote keutels dan ) en de overige compost gemengd met deze mest. als ik nu onder mijn courgetten kijk die op het stro liggen, zitten er heel veel onder De 2 compostgaten zijn nu wel helemaal bedekt door een spaghettiepompoen die ik er heb ingeplant.Echt superwormen zijn het Had ook ergens op het forum dacht ik een foto gezet van mijn compost tonnetje (blauw). Daar had ik een maand of 2 geleden alle dikke pieren uitgehaald om te vissen (had hier een stuk of 10 grote ingezet). deze bak is ook superhard vertrokken. Ze hadden blijkbaar wel genoeg tijd gehad om zich voort te planten. Mijn composthoop is eigenlijk niets geworden. Waarschijnlijk de combinatie kippen en droogte. Dit heb ik in een compostvat geschept en op dezelfde plaats teruggezet. Na wat water komt er nu ook weer leven in.. maar nog geen wormen..Ben een beetje aant twijfelen of ik er wormen op zou zetten. Had namelijk vorig jaar andere soort compostwormen (uit de viswinkel) en zou deze ook graag terug hebben om ook te enten in mijn compostgaten. (Andere locatie) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted August 5, 2017 Author Share Posted August 5, 2017 Met het warme weer, de juiste vochtigheid en door het ontbreken van wormeneters vermeerderen de wormen erg snel. Toch als je er dagelijks een twintigtal uithaalt verminderd het aantal ook wel weer erg snel. Ik heb toch een grotere bak nodig of moet nog meer geduld hebben en een grotere populatie opbouwen.Droogte is inderdaad een groot probleem. Te nat vinden ze het niet snel maar te droog wel en dan ben je ze kwijt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn1ap Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 Heb er toch wat ingezet, had al een paar weken wat meteriaal in een grote plantpot gedaan en laten staan. Heb ik vanboven in het plastieke compostvat gedaan , was lekker vochtig en smeuïg. Daar wat in gezet en heb het gevoel dat ze lekker in die brij blijven boven paar maandjes wachten en ik kan daar ook uit oogsten misschien beter een emmertje wormen vullen van mijn compostgat. Hopelijk gaat de vertering dan wat sneller Joep regelmatig vers materiaal aanbrengen doet wonderen, als je gratis mest laat aanvoeren kan je 2 jaar verder. Eventueel uitspreiden op karton voor een nieuwe moestuinplek, paar vierkante meter doet blijkbaar ook wonderen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Vers materiaal is er genoeg.Dit is de nieuw gevulde helft van van de horizontale migratie bak. Het verse materiaal vinden ze fantastisch, het is druk. De andere helft zou nu toch wel eens klaar moeten zijn en alle pieren vertrokken naar de nieuw gevulde helft. Dat blijkt niet zo te zijn, ook daar is het nog druk dus schijnbaar zijn ze nog niet klaar. Wormencompost hebben we dus nog even niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted August 27, 2017 Author Share Posted August 27, 2017 Even terug naar de eerste post van dit topic, die over de blauwe maden emmer bij ons in de kippenwei. (8 pagina's terug op 14 mei gepost)Die heeft de hele zomer dienst gedaan en ik heb het dit jaar met meer aandacht bekeken dan de jaren ervoor. Reden hiervoor was dat al gauw bleek dat maden voornamelijk nachts aan de wandel gaan en dan zitten de kippen op stok (Bijdrage van Frans D). Dat was een verontrustende vinding. Als ik een rat in de madenemmer heb gedaan dan zie je (afhankelijk van het weer, hoe warmer hoe sneller het gaat) 3 , 4 , 5 a 6 dagen overdag het volgende beeld. Ik vermoed dat dit met overpopulatie en daardoor gebrek aan voedsel te maken heeft. Vliegen leggen duizenden eitjes op het dode dier en als die uitkomen is er bij lange na niet genoeg voedsel om alle maden te voorzien. Deze maden vallen van de emmer en worden door een kip opgevangen. Het migreren gebeurt nachts, de maden vallen van de emmer en kruipen weg in het zand om te verpoppen. Ochtends als ik het luik van het nachthok open doe rennen 2 a 3 kippen naar die plek en beginnen te krabben en te pikken. De rest van de kippen rent direct naar het hek om te wachten tot ik ze kom voeren. Ik vermoed dat het het met rangorde te maken heeft wie wel of niet maden eet en wie wel of niet op brood moet wachten.Kan natuurlijk niet uitsluiten dat er af en toe één of meerdere made tussendoor glipt, het is geen waterdicht systeem. Het is mijns inziens wel het schoonste systeem om je dode dieren om te zetten in kippenvoer. Als het straks kouder wordt keer ik de emmer een keer om en schud hem leeg, dat is de enige keer dat ik er iets mee moet doen. Stinken doet het vrijwel nooit, mocht dat toch gebeuren dan is het snel weer over en het komt omdat er dan teveel in een keer is ingegaan. (Maden kunnen het niet bijbenen) Iedere dag een beetje is beter dan alles in één keer zeg maar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted September 10, 2017 Author Share Posted September 10, 2017 Vlak na mijn vorige bericht overleed een grote kip en ving ik de ene na de andere rat dus heb even goed kunnen opletten bij de madenemmer. Hier wat foto en film wat er dan overdag gebeurt en helemaal onderaan bij schemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted July 1, 2018 Author Share Posted July 1, 2018 Een maand geleden heb ik twee blauwe tonnen gevuld met oud brood. Beide afgevuld met water en eentje ben ik steeds blijven vullen als er water verdampt was, de andere verder niks mee gedaan.De reden was een oud broodoverschot en direct ook een experiment om te kijken wat er gebeurt.Ik had verwacht dat de broodbrij allerlei organismes zou aantrekken die de brij consumeren en dat alles langzaam zou verdwijnen na vergisting en verdamping etc.Nu na een maand en toch ook aardig warm weer blijkt er niet heel veel te gebeuren. Af en toe een belletje of blubje hier en daar, en vooral de ton waar ik geen water meer toevoeg is behoorlijk ingeklonken maar dat komt door verdamping van het water.Gisteren viel me ineens op dat er meerder groene vliegen (zover ik weet zijn dat vleesvliegen) op de brij en beide tonnen zaten. Toen ik wat beter keek bleken er ook eitjes gelegd te zijn en ik zag maden lopen, zelfs al bijna volgroeide maden. Vorige jaar deze maden gekweekt (experiment met de groene tonnen iets terug in dit topic) en toen had ik alleen resultaat met rauw vlees. Behandeld vlees, brood, kaas etc heb ik ze ook gegeven maar dat werd niet gegeten.Nu blijken (volgens mij) dezelfde maden te leven op een gistende broodbrij.Als ik hierop google blijkt dat de het aantrekken van maden niet erg populair is want het gaat alleen maar over het weg krijgen van maden in groene containers. Alleen zijn dat volgens mij dan "gewone" vliegen die hun eitjes op composterende resten leggen (poep of groenafval).Iemand hier kennis van of ervaring mee? Omdat de blauwe tonnen niet geschikt zijn om maden te oogsten heb ik er een paar scheppen uit gehaald en in een emmer gedaan die weer in een ton met zand gaat zodat ik ze wel kan oogsten. De rest flink doorgeroerd zodat de maden onder water terecht kwamen en waarschijnlijk verdrinken, dit om een vliegenplaag te voorkomen. Maden kunnen oogsten uit brood vind ik wel interessant. Het grote nadeel van het kweken op rauw vlees is dat het toch wel stinkt en vies werk is. Brood spuit je met een harde waterstraal zo schoon. Ik vraag me dus af of het mogelijk is om maden te kweken op brood en zal proberen ze te oogsten.Vraag me ook af of dit nu de groene vleesvlieg of een andere groene vlieg? (gewone zwarte vliegen lijken geen interesse te hebben in de tonnen) Hieronder wat foto's (maden in de rode cirkels) De ton die steeds bijgevuld wordt met water De ton die niet bijgevuld wordt Dit in de emmer gedaan Eens kijken of ze eruit kruipen om in het zand te gaan verpoppen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted August 1, 2020 Share Posted August 1, 2020 Vorig weekend heb ik de groene kliko gevuld met gevallen peren. Vandaag vond ik de rand en deksel vol maden. De maden zo goed en kwaad als t ging in een bakje geschoven en bij de kippen gezet. Aanvankelijk vonden ze t maar gekke beesies. Maar toen ik na 10 minuten weer ging kijken was alles op. Na de eerste oogst was dit t resultaat. De tweede keer dat de kipjes maden kregen was de opperkip er als de kippen bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 Ondertussen kweken we al een tijd meelwormen voor de kippen en vissen. We moeten er nodig wat foto's van maken en wat over vertellen maar dat komt wel in de rustige maanden hoor Maden kweken we niet meer. Ja... wel in die emmers die we hebben hangen, als we toevallig een klein dood beest hebben/vinden. Zoals kuikens of muizen of vogeltjes. Grotere beesten (zoals een dode kip) zijn vaak net even te groot om snel te verwerken, voor de maden. En dan stinkt het een paar dagen naar dood beest. Maar het kweken in andere tonnen en dan moeten zeven en uitzoeken enz. doen we niet meer. Ik vond het echt TE smerig en het ging ook net even te vaak mis met dat ze dan met vochtiger weer ineens wel uit hun tonnen konden glibberen. Of dat er iets omviel. Of dat de hond er bij zat en stinkend naar binnen kwam en vrolijk onder mijn bureau ging zitten. En dat je je dan nog even hevig afvraagt waarom het ineens zo stinkt... Gatverdamme. Meelwormen (en hun voer) zijn een stuk beter te harden Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
0xygen Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 @Jorieke123 Heb die ook gekweekt, wel oppassen dat ze allemaal in leven blijven. Als ze niet blijven leven gaan ze stinken naar kaas en heel erg stinken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Hier laten de kips ze links liggen, krijgen beter voer zijn ze van mening ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Hier wat foto's van onze opstelling. We zijn begonnen met een kilootje meelwormen, gekocht bij een kweker. Die gingen langzaamaan stuk voor stuk verpoppen, en die poppen deden we dan in een apart bakje. Want de wormen willen nog wel eens aan de poppen vreten. Na weer een tijdje komen er kever uit die poppen, en zij hebben hun eigen blauwe bak in deze stapel: (het zijn 2e-hands bakken, vandaar die stickers met codes er op) Hier heb ik net alle bakken weer voorzien van wat stukken groente, waar ze hun vocht uit halen. De kevers zitten overdag graag onder die (halve) keukenrolrollen, kijk maar eens onder zo'n ding: Die kevers leggen eitjes in die bak, overal en nergens op. Dus na een tijdje verhuizen we de kevers naar een nieuwe bak, en die oude bak met al de eitjes laten we dan met rust. En daar komen dan de enorm kleine wormpjes uit, en ze vervellen meerdere keren tijdens hun groei. Je ziet soms bergjes met vervellingen liggen, en als je dan nog even beter kijkt dan zie je alles daar onder bewegen en wriemelen. De wormpjes groeien en groeien en op een gegeven moment zijn ze zo groot/oud dat ook zij weer gaan verpoppen. Net daarvoor voeren wij dan al een boel van die meelwormen aan onze kippen en vissen. En we verzamelen weer een gedeelte van de poppen en laten die weer in een apart bakje veranderen in kevers. En dan zijn we weer rond. Ja... ik weet dat het misschien wat vreemd is om bakken met meelwormen in je huis te hebben, maar dat kan ons weinig schelen 3 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 22, 2021 Share Posted January 22, 2021 Leuk om te zien Ik heb meelwormen gekweekt toen mijn man luipaardgekko's had. Vond het een leuke kweek maar het werd wat nutteloos toen de luipaardgekko's weg waren en om de eigen gekweekte meelwormen nu zelf te gaan eten leek me ook niets. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Hoe pakte jij het aan Loes? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 In het begin alles in 1 grote bak en alleen de poppen apart. Later met een plastic ladekastje waarbij ik de torren na een tijdje verplaatste naar de volgende lade dus eigenlijk precies hetzelfde wat jullie doen met de kratten. Voedsel zo te zien ook vergelijkbaar, mooie restjesverwerking In de bak van de torren had ik op de bodem een stuk gaas liggen, bij verplaatsen het gaas optillen waardoor de meeste torren meekomen en de eitjes enzo blijven liggen. Zag online dat sommige werken met een gaasbodem waardoor de eitjes naar de onderliggende lade/bak vallen, geen idee of dat beter werkt maar dan had ik het kastje moeten slopen. Voor het uitzoeken van de poppen tussen de meelwormen had ik geen handige truc, dat was gewoon met de hand uitzoeken maar dat werd een stuk makkelijker toen niet alle stadia meer in 1 bak zaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Hm, dat stukje gaas klinkt wel als een goed idee, maar leggen ze geen eitjes op het gaas zelf dan? Nu maken we een nieuwe bak, en dan kloppen we meerdere keren zo'n keukenrol-schuilplek leeg boven de nieuwe bak. Want daar gaan ze steeds onder/op/in zitten. Zo verhuis je ze vrij makkelijk, maar je moet het wel meerdere keren doen, want niet iedereen komt mee bij elke verhuisbeurt. Poppen zoeken wij er ook gewoon handmatig uit, door schommelende temperaturen in huis hebben we per bak nooit wormen/poppen van allemaal hetzelfde formaat dus zeven is sowieso lastiger. Ach ja... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Ze zullen vast wel wat eitjes op het gaas leggen maar het meeste lag in de brinta/zemelen/broodkruimels/rommel die door het gaas heen valt. Ipv keukenrolletjes gebruikte ik ook wel stukken eierdoos dat werkte ook wel prima. Zeven van poppen werkte bij mij ook niet maar als je toch aan het oogsten bent dan zie je de poppen ook snel genoeg liggen en anders zie je op een gegeven moment een tor in de verkeerde bak dan is dat ook zo verplaatst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted January 23, 2021 Share Posted January 23, 2021 Bij mijn kakkerlakkenkweek (als voeding voor de luipaardgekko's) gebruik ik gestanst karton. Dat wordt vaak gebruikt ter bescherming van de inhoud van postpakketten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joep123 Posted August 1, 2021 Author Share Posted August 1, 2021 Sinds twee dagen af en toe een rode/roze pop i.p.v. de standaard witte. Ze zijn ook niet goed, te zacht en denk al dood of aan het doodgaan. Misschien een ziekte? Kan er op internet niks over vinden. Iemand die weet wat dit is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P. Groot Posted January 6 Share Posted January 6 wauw nog nooit rode puape gezien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts