Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

sinds april heb ik een 10tal aspergeplanten geplant in onze moestuin .

Het is de eerste keer dat ik ze in de tuin zet en ben daar dus helemaal een leek in .

Het leek me fijn om zulke groenten in je tuin te hebben aangezien ze in de winkel duur zijn .

De plantjes kosten maar een 10 euro en vond het het proberen wel waard .

De eerste maand kwamen ze mooi op en heb ik er telkens weer wat zand over gedaan toen het puntje van de asperge boven stak .

Nu het volgende probleem dat nu is beginnen op te komen ( twijfel eigenlijk of het een probleem is ) is dat de top van de asperge begint te vertakken.

Ik dacht persoonlijk eerst aan aspergeloof dat zich begint te vormen maar aangezien ik niet zeker was dacht ik : ik vraag het even hier .

Sorry als de vraag hier al eens eerder gevallen is maar kon ze niet meteen terug vinden ( moest dit zo zijn ).

184239259424572358966391160484194292498777n39191494779279.jpg

Geplaatst:

Dit lijkt me normaal aspergeloof. In het eerste jaar kun je nauwelijks asperges verwachten. Dat komt volgend jaar pas. Wat nu boven de grond komt moet je rustig laten groeien. Het wordt mooi sierlijk loof wat je zo rond oktober net onder de grond afknipt.

Het loof beter niet in je compostbak stoppen, maar afvoeren. Dit in verband met het overleven van de apergevlieg in het loof.

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel voor je antwoord !

Ik ben zeer opgelucht om te weten dat dit normaal is !

Bedankt !!

Geplaatst:

Je hoeft dus ook geen grond op te brengen. Daarmee begin je pas als je asperges gaat oogsten. Ik bedoel, over twee of drie jaar zijn je planten groot genoeg om van te gaan oogsten. Dan maak je in februari of maart een rug van 30-40 cm hoog op je planten aan. Nadat je klaar bent met oogsten, meestal halverwege juni, haal je de zandrug weer weg en laat je de planten helemaal uitgroeien. De zandrug moet weg, omdat je anders te weinig vocht en lucht bij je wortels krijgt om sterke wortelstokken te houden en te kweken. Nu dus beter weghalen en je planten lekker vertroetelen met compost zodat je zo snel mogelijk sterke planten krijgt. Het zand is namelijk alleen maar bedoeld om lange witte asperges te krijgen!

Geplaatst:
  • Auteur

ow dan heb ik mij helemaal verkeerd laten informeren .

Ik had het namelijk gelezen in het boek van Wim Lybaert maar dan is het me niet helemaal duidelijk geweest .

In zijn boek staat het zo : bedek met 5 tot 7 cm grond en vul tijdens de zomer geleidelijk verder tot je weer op het niveau van je tuin zit .

tot hoe diep moet ik dan het zand er weer afhalen ?

Geplaatst:

Asperges worden in een put van ongeveer 25 cm ONDER de grond geplant. Na het planten moet er idd 5 à 7 cm opgebracht worden. In de loop van de zomer moet je geleidelijk aan (als de asperges groeien) die put terug dichtgooien tot het uiteindelijk GELIJK is met de grond.

Pas het jaar daarop moet je een berg maken uit zand(grond) van 40 à 60 cm BOVEN de grond. Dit om mooie lange witte asperges te kunnen oogsten.

Succes!

Mvg,

Lowie

Geplaatst:
  • Auteur

dankjewel lowie !

nu is alles duidelijk .

Geplaatst:

Ik heb meegelezen. Dank voor de info!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic