newlifestylegirl Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Hallo iedereen , Ik ben echter nog maar een beginnertje die nog erg groen achter de oren is ( hopende elders groen te zien naast onkruid dan ook ) , de afgelopen week heb ik niets anders gedaan dan de sla die nog tamelijk gespaard gebleven is van insecten die alles opaten , te redden , helaas is alles dat ik deed voor niets geweest en werden de slaplantjes smakelijk verorberd tot het allerlaatste kleine blad . Het enige dat mij van die planten dus nog rest zijn de plantjes in de grond zelf . Desondanks een vogelnet erboven gespannen te hebben zijn de boosdoeners blijkbaar hoofdzakelijk slakken maar lang niet alleen deze plaag , ook rupsen maakten zich schuldig aan diefstal . Mijn vraag is dus of het mogelijks is om sla op pot te zetten en of dit de krop niet te klein laat groeien ? Weliswaar zoek ik tevens nog een oplossing om de planten die nieuw komen dan ook te kunnen beschermen van zulke plaag , maar in een kleine volkstuin vol slakken zet ik liever geen sla , ze lokken ook steeds meer en meer slakken op andere planten naast sla . Mijn ondervinding zegt wel dat indien er geen sla staat er ook (minder) last is van insectenplagen op andere groenten ? Zou het mogelijk zijn dus om sla te zetten op pot en zoja , hoe breed dient 1 pot te zijn om de krop te kunnen laten groeien tot grote volle kroppen ? Alvast dank vooraf ! p.s. : aangaande de sla die opgevreten werd : dit waren nog maar erg jonge plantjes met nauwelijks blad aan , zowel rode krul als gewone groene krop , ik bemerk dat deze plantjes opnieuw trachten bladeren aan te maken dus bijkomend vraagje is of er hier nog een krop kan van voortkomen of niet ? Vriendelijke Groet , V. Quote vierkante meter moestuin naar volle tuin . Groentje in het groene ,meer dan 20kg framboos , meer dan 20 pompoenen en teveel aan courgettes, te weinig tomaat en gelukkig voldoende paprika kunnen oogsten en het hele jaar door sla en kruiden en een volle diepvries
koolrabi Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Om vraatschade te voorkomen verbouw ik mijn sla voor een groot deel in bakken, die ik liefst wat hoger weg zet. Afhankelijk van de soort sla moet je bak dieper en brederzijn. Veldsla kan bijvoorbeeld in een redelijk platte bak, pluksla heeft iets meer diepte nodig. Kroppen hebben meer ruimte nodig, dan denk ik meer aan tonnen. Veel slaplantjes maken nieuw blad aan als je van de buitenkant plukt. Dus als de beestjes ook nog wat in tact laten kan er nieuw blad groeien. Even afwachten misschien. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
speets Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Mijn sla staat ook in bakken, op poten, zodat de slakken er niet bij kunnen Op dit moment heb ik eikenblad-, ijsberg- en veldsla staan. Ik begin de buitenste blaadjes te oogsten als de plantjes nog klein zijn. Het hart groeit dan verder, dus zo kun je er lang van oogsten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jeroen76 Geplaatst: 21 mei 2017 Geplaatst: 21 mei 2017 Kan iemand een keer wat foto's plaatsen? Ik wil namelijk graag een 'slatafel' maken met overkapping die open en dicht kan. Zat te denken aan balkonhangbakken maar zijn die dan te ondiep. Of Batobakken? Ga de grond afdekken met grond doek om zo min mogelijk zand in de krop de krijgen, brand er gaten in voor de planten. Gr. Jeroen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.