Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb veel topics gelezen en op internet gekeken maar het is me niet geheel duidelijk wat ik moet doen.

Ik heb hier een 15 jaar oude druivenstok staan, waarschijnlijk Boskoopse Glorie. Sinds vorig jaar zit er een nieuwe stam op. Hij groeit over een pergola. Alle verticale uitlopers heb ik verwijderd.

Bovenop de pergola heeft hij veel uitlopers. Ook meerdere op dezelfde ogen. Wat doe ik hiermee?

Ik heb de rechtse rank, na twee trossen gesnoeid. Moet ik deze nu ook op het blad na de de tros snoeien? Of kan ik ze beter wat laten groeien zodat die uitlopers volgend jaar 'vaste' ranken worden?

Wat doe ik met de uitlopers bij dezelfde ogen? Hou ik gewoon op elke uitloper twee trossen? Of één uitloper per oog?

Dieven op tweede blad snoeien toch?

eind-mei-2017-snoei52511495977532.JPG

Geplaatst:

Daar waar je een verlenging wilt van de rank moet je niet toppen.

1 tros per rank laten zitten

Alleen bij uitzonderlijk sterk groeiende ranken kan je er twee laten zitten maar liever niet

Na het 2e blad na de tros toppen

Iedere volgende uitloper die aan die rank komt ook weer na 2e blad toppen.

Alles netjes naast elkaar opbinden.

Ranken zonder trossen verwijderen of toppen na 2e blad.

Verspreid het verwijderen over een langer periode om de groei erin te houden.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Beetje afhankelijk wat je wilt. Is het de bedoeling dat het om de oogst gaat ? Gaat het om 'mooie en eventueel lekkere' trossen ? Of moet de pergola eerst volgroeien ?

Op zich is er dus 1 gesteltak naar links. Die, welke nu al die uitlopers heeft. Gaat het om de oogst, dan moet je ( niks moet ) bij elke dubbele uitloper er 1 bewaren. Keuze maken en de andere wegbreken. Op elk oog mag 1 uitloper staan en die gaat over 2 weken bloeien ( de bloemtrossen zie je al zitten )

Wat ik doe, maar dat ben ik hoor, is ná elke bloemtros ongeveer 8 à 10 bladeren laten zitten. Dus niet snoeien na het 2e blad. Die 8 a 10 bladeren heb je ongeveer midden zomer, daarna neemt de groei ook wel af of kun je toppen ( dieven sowieso ) de nieuwe groei daarna in de toppen van je dan bestaande takken waar trossen in groeien en die je dus getopt hebt, kun je wederom toppen na 1 blad. etc. Best wat werk hoor zo hoog.

die takken met trossen gaan óf hangen of ver omhoog en kun je aan je pergola her en der vastmaken ( wat buigen ). Je wilt niet dat een storm alles doet breken.

Omdat de gesteltak nog jong is, zou ik 1 tros per tak aanhouden, maar nu weghalen heeft nog geen zin, vér na de bloei pas.

De struik lekker open en luchtig houden, scheelt veel kans op meeldauw later, waar de Boskoop nogal last van heeft. Met spuitzwavel spuiten kan ook, moet ik nog doen trouwens.

Misschien kun je straks ook de keuze maken nóg een gesteltak te gaan nemen voor de toekomst. Wat je wil.

edit. de vorige poster zie ik nu. Ik snap niet zo goed, wat dat met dat toppen na 2 bladeren moet.

Geplaatst:

Nou ik heb op iedere paal van de pergola een stok staan (drie soorten). Twee zijn nog erg jong en spelen dus nog geen rol. In de toekomst wil ik wel dat die drie stokken de pergola begroeien, en dan een paar trossen van ieder dan heel veel dezelfde zeg maar.

Ik kan wel wat met deze info. Thx!

Ik weet dat hij vatbaar is voor meeldauw, hij is bespoten. En anders eruit en ent ik een nieuw ras op de wortelstok. (poging tot)

Geplaatst:

edit. de vorige poster zie ik nu. Ik snap niet zo goed, wat dat met dat toppen na 2 bladeren moet.

Bij mij in de buurt woont een kweker die druiven in een kas kweekt (ook buiten trouwens) Alle ranken zaten mooi evenwijdig en op gelijke afstand. Enorm grote en volle trossen hingen eraan en al die trossen hingen op dezelfde hoogte in die rij. Een machtig mooi gezicht. Ik heb uitleg gevraagd hoe dit gedaan wordt en ben het zo ook gaan doen. Je moet even wat 'framewerk' kweken maar waarachtig het goed een stuk beter op deze manier. Het kost wat werk en wat durf om die extra rank er toch uit te breken maar uiteindelijk wordt de plant er een stuk beter op omdat het open en luchtig blijft. En de druiven rijpen beter af.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ja ok. Ik ken de denkwijze. En er zijn tig zienswijzes dit aangaand. Had ook dit antwoord verwacht.

Maar: bij mij bloeien de druiven nu nét. Misschien dat bij anderen de bloei net voorbij is, waar de vorst minder heeft toegeslagen.

Ga jij gelijk nú al zó te werk ?

Na half juli, kan ik me een dergelijke werkwijze wat bij voorstellen. ( doe ik het zelf nog niet trouwens, maar alá, wie ben ik ) maar nu ?

Geplaatst:

Als eerst, ik wil niet beweren dat wat ik zeg 'de manier' is hoor. Ik ben het ook zo gaan doen en het gaf mij een resultaat dat mij voldoening geeft.

Ik ga nu al zo te werk ja, In mijn kasje heb ik tegen de achterwand een druif staan die al veel verder is dan de buiten druiven maar bij beiden ga ik nu al zo te werk als ik beschreven heb. De groei erin houden maar vooral de energie naar de druiven laten gaan ipv veel blad. Ik heb liever grote druiven en minder trossen dan heel veel kleintjes. Zeker als er ook nog pitjes in zitten, dan blijf je spuwen..

Een enkele rank laat ik wel doorgroeien trouwens om open plekken voor volgend jaar op te vullen op een pergola . Mijn doel daarbij is een soort druiven tunnel/afdak waarbij de druiventrossen boven je hoofd hangen als je er onderdoor loopt.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Ja ok. Ik ken de denkwijze. En er zijn tig zienswijzes dit aangaand. Had ook dit antwoord verwacht.

Maar: bij mij bloeien de druiven nu nét. Misschien dat bij anderen de bloei net voorbij is, waar de vorst minder heeft toegeslagen.

Ga jij gelijk nú al zó te werk ?

Na half juli, kan ik me een dergelijke werkwijze wat bij voorstellen. ( doe ik het zelf nog niet trouwens, maar alá, wie ben ik ) maar nu ?

Volgens mij iemand die aardig veel verstand heeft van tuinieren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...