Kibas Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Veel mensen weten niet dat je in het voorjaar rijkelijk kunt eten van koolbloemen en dat ze heerlijk zijn. Als ik in de zomer en herfst de kolen (rode kool, spitskool etc) heb geoogst, laat ik de planten in de grond staan. Meestal is het een stukje stengel met wat lelijke bladeren, maar dat maakt niet uit. Het volgende voorjaar komen er dan allemaal bloemknoppen in die heerlijk zijn om te eten. Ik eet er het hele voorjaar van. Op dit moment staan er nog een paar kolen met bloemknoppen, dus het is nu aflopend (half juni), maar ik kan er ruim 4 maanden lang rijkelijk en heerlijk van eten, juist ook wanneer er nog niet veel andere groenten zijn. Ik vind zelf de spitskoolbloemen het lekkerst, maar meestal doe ik alle bloemknoppen gewoon in 1 pan en heb er een heerlijk, gevarieerd en gezond maaltje van. Met enig geluk komen er ook nog nieuwe kleine kooltjes in de plant in het voorjaar, maar dat is niet elk jaar zo, dat ligt aan het weer. Dan heb je wel weer wat minder bloemknoppen. Ook de palmkool en boerenkool die doorschieten kun je gebruiken. Ik oogst de bladeren, op een paar lelijke na, en laat de planten staan om bloemknoppen te produceren. Nog een tip bij het oogsten van bloemknoppen: voel waar de stelen nog buigen en niet omknikken. Als je ze daar afbreekt, heb je nooit vezelige stelen. De bloemstelen zijn namelijk ook lekker, soms nog lekkerder dan de bloemen, dus oogst die mee. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Goeie tip, om die koolstronken te laten staan voor bloem(knopp)en in het voorjaar. Wij hebben dit voorjaar ook heel goed kunnen eten van de palmkoolbloemen en die van een savooiekool die nooit een krop maakte en er nog steeds stond. (kijk hoe leeg de rest van de tuin hier nog is, en hoeveel we al kunnen oogsten van die palmkool. Nádat we er al meerdere keren stamppot van hadden gegeten in de winter) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Dat zijn de enige 'kolen' die onze kinderen met plezier eten. Quote
RobN Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Klinkt goed, maar hoe maken jullie de bloemen klaar, koken of roerbakken of stoven of stamppot?Of rauw salade? Quote Onkruidmanager 1.0
Jorieke123 Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Ik knaag ze rauw van de plant Maar ook even heel kort koken, of geblancheerd door een hartige taart. En wokken natuurlijk. Even meebakken met wat woksaus en dan met noodles. Van rode kool heb ik ze nog niet geproefd, daar laat ik dit jaar dan eens een stronk of 2 van staan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ann123 Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Rauw of gewokt. Gestoomd moet ook lekker zijn maar nog nooit geprobeerd. Quote
Kibas Geplaatst: 11 juni 2017 Auteur Geplaatst: 11 juni 2017 Mooie foto van je palmkool met bloemen Jorieke! En inderdaad, de tuin is nog bijna leeg, maar de kolen geven dan volop groente in de vorm van bloemknoppen. Ik kook de bloemknoppen in een klein laagje water 5 tot 10 minuten, afhankelijk van de stelen. Het klinkt misschien vreemd, maar de dunne sprieterige stelen moeten vaak langer koken dan de dikke malse. Maar 10 minuten is wel genoeg. Vooral de rode kool heeft de neiging om later in het voorjaar alleen dunne sprieten te geven, maar ze zijn rood en dat schijnt gezond te zijn. Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Lekker zeg, dat ziet er goed uit Kibas en Jorieke. Goed idee, meestal laat ik wel koolstronken staan en verder groeien maar wat er weer uitspruit geef ik dan aan de kippen..ik zal nu aan onszelf denken! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pippi Geplaatst: 11 juni 2017 Geplaatst: 11 juni 2017 Dank voor de tip! Ik vind het een prachtig gezicht, vroeg in het voorjaar wat van die bloeiende kolen, en als het ook nog eens eetbaar is, helemaal top. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.