Biomeisje Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Hoi, Na een lange zoektocht op internet plaatst ik mijn vraag toch maar hier, want ik kon geen antwoord vinden. Ik heb zowel komkommerplanten als augurkenplanten in mijn tuin geplant. Beide rassen zijn van de ah moestuintjes. Omdat we de tuin nog verder aan moeten leggen, maar de planten te groot werden en er te veel in de vensterbank stonden, heb ik ze toch alvast uitgeplant. Nu twijfel ik echter welke plant nou een komkommer is en welke een augurk. (Oeps ) Ze staan al in bloei inmiddels. Ik heb begrepen dat de komkommerplanten van de ah moestuin-actie parthenocarp zijn. Klopt dat? En hoe zit het met de augurken van de ah moestuin-actie? Is bij de augurken wel bevruchting nodig? Voor zaadloze komkommers dien ik de bloemen te verwijderen, heb ik gelezen, maar als er augurken met mannelijke bloemen in de buurt staan kan er (lijkt mij) alsnog bestuiving en bevruchting plaats vinden. Of heb ik dit mis? Dus in het kort: Zijn de komkommerplanten van de ah moestuintjes parthenocarp? Zijn de augurkenplanten van de ah moestuintjes ook parthenocarp? Of is voor de augurkenplanten van de ah moestuintjes bestuiving en bevruchting nodig? Als de komkommerplanten toch niet parthenocarp zijn, moet ik dan de mannelijke bloemen verwijderen? Hoe kan ik zien welke plant een komkommerplant is en welke een augurkenplant is? Daarnaast heb ik erwten in de tuin, maar ook deze waren eigenlijk veel te groot voor de vensterbank en een gedeelte van de planten is daardoor omgevallen en groeit nu niet goed meer in de volle grond. Komt dat doordat ik ze te laat in de volle grond gezet heb? Of kan dit ook andere oorzaken hebben? En moet ik de vergeelde planten gewoon laten staan? (Bovenin hebben ze wel nieuw groen blad of bloemen en beginnende peulen.) Ik heb nog even wat fotootjes toegevoegd van mijn provisorische moestuin. (De kolen moeten nog uitgeplant worden, maar komen op een ander stukje grond in de tuin.) Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biomeisje Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 Hoi, Nu toch iets gevonden op internet, maar het blijven tegenstrijdige berichten: Het meest lees ik dat de mannelijke bloemen weg gehaald moeten worden bij de augurk. Klopt dat? Want in dat geval moet ik er aardig wat weg halen. Groetjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts