Ga naar inhoud

Aardbeien kweken: gronddoek of niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit voorjaar heb ik een nieuwe moestuin opgestart, 10 keer groter dan mijn vorige.

Wegens gebrek aan plaats in mijn eerste moestuin was ik noodgedwongen om aardbeien in bloembakken te kweken (wat relatief goed ging trouwens).

Maar omdat er zoveel nieuwe grond vrijkwam heb ik de aardbeien in volle grond gezet. Toen ook direct besloten om een gronddoek aan te schaffen (ik had om en bij de 70 planten die ik op 30 cm van elkaar geplant heb.) om onkruid tegen te gaan.

Dit jaar was de aardbeienkweek echter een tegenvaller.

Het begon al vroeg toen de aardbeiplanten er maar slapjes uitzagen bij warm weer. Veel water geven ging amper omdat het doek moeilijk water doorlaat. Veel plantjes hadden het erg moeilijk maar toch overleefden ze de hitte. Enkele weken later was er dan een tweede probleem: overal in de plantgaten (zo'n 8cm diameter) dat ik in het doek had gemaakt schoot er onkruid omhoog. Dit was extreem moeilijk te verwijderen omdat het echt woekerde onder het doek. Bij het uittrekken zijn zelfs enkele aardbeiplanten gesneuveld.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik volgend jaar het doek ga laten liggen of niet. Het onkruid kan ik wel nog wegdoen, maar ik weet niet of de plantjes het tijdens het warme weer zo moeilijk hadden omdat ze nog niet lang op hun plaats stonden (te weinig wortels?), of omdat het zwarte gronddoek zoveel zon aantrekt en er weinig water doorheen kan. Eventueel kan ik kijken voor een druppelsysteem onder het doek te leggen?

Misschien mensen die al hetzelfde hebben meegemaakt en die hun verhaal willen doen?

En dan nog een klein vraagje:

Mijn aardbeiplantjes hebben ongelofelijk veel nieuwe uitlopers aangemaakt met veel jonge plantjes als gevolg. Mijn oude planten zijn nu al 3 jaar oud dus misschien best eens vernieuwen? Ik had misschien gedacht om 1/3 van al m'n plantjes te vernieuwen per jaar. Is dit een goed idee of niet?

Alvast bedankt!

Lowie

Geplaatst:

Ik ben zelf dit jaar ook begonnen met aardbeien te kweken in de volle grond. Ik heb toen ook voor worteldoek gekozen (Welkoop). Opzicht leek dit prima (Afgezien van wat gepruts om de planten in een mooi plantgaatje te krijgen terwijl het doek er al lag), het zag er netjes uit en de planten deden het prima bij mij, aardbeien netjes schoon, ook zeer weinig onkruid. Nadeel was idd dat het water er grotendeels op bleef liggen, en het water geven ietwat lastig.

Het weinige onkruid kom ik nu wel op terug. Bij de plantgaten schiet het onkruid omhoog en is daar -zoals je zelf al benoemt- lastig weg te halen. Inmiddels ook al gezien dat enkele hardnekkige onkruidjes ook door mijn doek heen groeien...

Voor volgend jaar wil ik daarom toch van het worteldoek af en in rijen gaan planten (dichter op elkaar), zodat ik meer planten kwijt kan en eventueel makkelijk onkruid kan wieden.

Maar misschien kun je eerst een klein stukje zonder worteldoek neerzetten, om eens te proberen? Kijken of er verschil is tussen de plantjes met en zonder worteldoek. En vooral om te kijken wat je zelf prettig vind werken?

Geplaatst:

Ik heb een aantal onderlagen geprobeerd en hier mijn ervaringen:

anti-worteldoek

Is water doorlatend. Meer onkruidremmend, maar wortelonkruiden schieten door het doek. Na verloop van tijd. verschijnt er toch hier en daar onkruid. Het belangrijkste nadeel is echter dat het doek zonnig weer zeer warm wordt.

stro

Op zich perfect, de laag moet wel dik genoeg zijn. Is niet helemaal vrij van korenaren en er komt dus gras op. Deze is echter wel zeer gemakkelijk handmatig te verwijderen. Een ander nadeel is dat stro als organisch materiaal snel verteerd. Dit proces onttrekt stikstof uit de grond. Op tijd bemesten dus. Voordeel = goedkoop

Houtwol.

Dat zie je eigenlijk nergens. Dit is bij de fouragehandel in balen te verkrijgen. Verteerd opvallend langzaam en ik was er zeer tevreden over. Nadeel = wat duurder materiaal.

Ik lees dat jullie de planten wat dichter op elkaar willen zetten om onkruidgroei tegen te gaan. Op zich geen verkeerde gedachte, echter: aardbeien hebben de ruimte nodig = moeten "vrij" staan. Dit alles om ze zo vitaal mogelijk te houden. Je leest er meer over in mijn aardbeien boek wat je gratis kunt downloaden http://degoedeaarde.weebly.com/50-tinten-rood-aardbeien.html

Geplaatst:

Mijn aardbeiplantjes hebben ongelofelijk veel nieuwe uitlopers aangemaakt met veel jonge plantjes als gevolg. Mijn oude planten zijn nu al 3 jaar oud dus misschien best eens vernieuwen? Ik had misschien gedacht om 1/3 van al m'n plantjes te vernieuwen per jaar. Is dit een goed idee of niet?

Waar ik dit jaar achter ben gekomen is dat vernieuwen wel eens minder werk zou kunnen zijn dan het oude perk ordelijk houden. Een bestaand perk met bossige aardbeiplantjes die almaar doorgaan met het maken van nieuwe loten, dat is veel werk, want je wilt al die nieuwe loten niet, ik niet tenminste. De eerste serie mogelijk wel, voor vermeerdering, maar dan doe ik een transplantatie-sessie zo op de grens van Juli en Augustus en wat daarna nog komt knip ik zoveel mogelijk weg. Ook bij de nieuw geplante lootjes blijf je lootjes wegknippen, maar het is toch wat overzichtelijker.

Ik geloof dus dat ik twee jaar op dezelfde plaats eigenlijk al veel vind. Ik heb het dan over een niet doordragend ras dat veel uitlopers maakt. Met doordragers ben ik niet zo bekend, maar ik schat dat die meer energie blijven steken in nieuwe vruchten inplaats van nieuwe loten, dus mogelijk wat onderhoudsvriendelijker zijn daarom.

Geplaatst:

Voor wat betreft de levensduur van de planten: dat hangt echt af van het soort. Mijn ervaring is dat doordragers na één seizoen echt op zijn. het voortdurend produceren van bloemen en vruchten put de planten uit. Op zich maken ze weinig uitlopers. Uitzondering hierop zijn aardbeien uit zaad (F1, geen bosaardbeien) Dit zijn meestal doordragers die juist veel uitlopers maken)

Twee jaar is kort voor een niet doordragende aardbei, maar het hangt sterk af van het soort. Ik heb het soort Cambridge Favourit. maakt extreem veel uitlopers, geeft grote vruchten en doet dat doorgaans 2 maal. Gaat echter moeiteloos 3 tot 4 seizoenen mee. Het soort Elsanta maximaal 2 terwijl de vruchten iets kleiner zijn, het niet al teveel uitlopers maakt en slechts 1 maal vruchten geeft.

Mijn tip is om het bed in één keer te vervangen. Als de aardbeien "kleinere" bladen gaan produceren is het meestal een indicatie dat de planten uitgeput zijn. Vaak komen ze niet of nauwelijks door de winter. En dan vallen er gaten in je bed.

• 5 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Tsja, Google brengt mij weer naar het vertrouwde forum 😉

Ik had het worteldoek al in mijn hand om te plaatsen. Het voordeel wat ik nergens lees is dat het misschien ook verdamping tegen gaat?

Ik heb ze ruim neer gezet en een druppelslang geplaatst. Gewoon maar doek erover doen? 

16826769906647097389047728165951.jpg

aangepast door hebeentuin
Geplaatst:

@hebeentuin dat is zeker een optie, hoe ik het heb gedaan in de volkstuin waar veel slakken zitten is de paden tussen de rije aardbeien met worteldoek gedaan, grof snoeihout erover gelegd en dat ziet er dan mooi uit, bij de aardbeie zelf doe ik geen worteldoek maar dat kan uiteraard wel vindt ik alleen lastiger met bemesten. En dan bij de aardbei plantjes heb ik met pvc buizen bogen gemaakt met daarover gaas tegen de vogels en slakken.

Geplaatst:

Multifunctioneel krammetje (pen tentharing):

penharing.png

Pen in potje steken, door een bestaand gat in de bodem van het potje.

En door het gronddoek prikken. Potjes vallen / waaien dan niet om.

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...