Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Valt hier nog iets aan te doen?

Geeft nog veel appels.

Het betreft hier een zijtak die jaren geleden afgezaagd is. Zat nu vol larven, pissebedden en regenwormen. Er is volgens ook altijd wat water blijven instaan.

Heb het stuk er af gestampt.

3b079353c9cefbd3889777257f2a158f.jpga22cfd7252f7e39eabdb98a7c8491220.jpg6a9dcabc0c4108fb8dedd4b32ff27152.jpg7e189a634be3dfb6381b55a9d20315c8.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Waarschijnlijk, voor de boom is het afgelopen. Of omenten op andere boom/onderstam of, als laatste hope, afzagen en die scheut laten nieuwe boompje worden, indien hout nog min of meer levend is. Zaagwond goed met lakbalsem insmeren. Die operatie moet vanaf mei uitgevoerd worden.

3b079353c9cefbd3889777257f2a158f47481515332617.jpg

Geplaatst:

Zo te zien zit het rot (al een hele tijd) net boven de onderstam, de boom heeft de wond niet kunnen vergrendelen. De reactie van de onderstam zie je aan het vormen van diverse uitlopers, waarvan sommige al weggesnoeid zijn. Er is nog een uitloper aanwezig, maar dat is er een van de onderstam en niet van de edele, goed fruit dragende, geënte soort.

Afzagen van de stam onder de rotte plek heeft dus geen zin; opruimen. Eventueel nu enthout afnemen en opnieuw enten of laten enten, als je deze soort wilt behouden.

Geplaatst:

Voor de onderstam lijkt me is te hoog, en nog van rechtse kant het wondje van oudere tak zichtbaar. In mij mening, die dunne uitloper is wel van goede ras.

Geplaatst:

Om eerlijk te zijn, de appels zijn niet de lekkerste. Dus als er een nieuwe boom moet komen, zou ik sowieso een ander ras kiezen.

Boom zou volgens de buren 40+ jaren oud zijn. De 2 andere appelbomen ook. Eentje daarvan zag er afgelopen seizoen ook niet meer fris uit.

Het is gewoon wat pijnlijk om de enige 3 bomen in onze tuin te moeten omdoen. Dan verdwijnt er toch ineens wat geschiedenis en karakter uit je tuin...

Geplaatst:

Is gewoon laten staan geen optie ? Of gewoon nu wegdoen dan, maar dan geen nwe appel op deze plek; dat is nooit verstandig, een appel poten waar jaren lang reeds een appel gestaan heeft. Neem dan kers of pruim, dat kan daar wel. Of wat anders.

Geplaatst:

Ik ga de boom inderdaad laten staan. Maar vrees dus dat die het niet lang meer gaat trekken.

Wat kan ik nog doen om het verder rotten te vertragen?

Na regen blijft er ook water in die wonde staan...

Ik heb op andere plaatsen in de tuin enkele jaren geleden laagstam peren, kersen en pruimen gezet.

Als ik deze oude appelbomen een keer zou moeten vervangen, had ik dat graag op dezelfde plaats gedaan.

Waarom is dat een slecht idee?

Geplaatst:

Je nwe appelboom gaat het moeilijk krijgen. Zelfde gedachte eigenlijk welke achter wisselteelt ligt. Schimmels/ bacteriën en ander bodemleven maken de grond ongeschikt voor een nwe appel. Je kan bv wél een m2 grond vervangen tot behoorlijke diepte en daar je nwe boompje in poten. Of behoorlijk lang wachten. Een jaar of 7 zo uit mn hoofd gezegd, maar valt na te zoeken.

Bij nwe rozen planten bv geldt dat ook sterk of nog sterker. Druiven ook.

Die rotte plek ? Sja. Dat is al niet meer terug te draaien of te stoppen. Gewoon uitzingen. Of wat Yuras suggereerde.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...