laen Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Ja maar ik heb wat er nu staat niet zelf geplant, dat staat er al >13 jaar dus daar kan ik niet even de wortel van vervangen natuurlijk. Ik zag dat de pomologische vereniging in Limburg juist die enorme hoogstam bomen heel mooi vind.. maar ik vind kers plukken met een hoogwerker een beetje overdreven. Dit weekend ga ik de bezette en daarmee de beschikbare ruimte opnemen, en een plan maken waar de appels en pruimen komen te staan.. dat wordt nog een hele uitdaging.. maar dan kom ik terug op 't onderwerp: koop en formaat . Update: bovenstaande gaat door (bepalen lokatie en grootte per lokatie) maar bestelling zal in Oktober/November pas plaatsvinden - mede door tijdsgebrek aan beide onze kant en bij de kwekers, omdat November een betere maand is voor wortelgoed, maar ook omdat we beter eerst proeven voor het kiezen. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 Verstandig. Ik denk namelijk dat er wel lekkerdere rassen zijn, vooral bij de pruimen Quote
laen Geplaatst: 8 februari 2018 Auteur Geplaatst: 8 februari 2018 Aaah blij dat je dat zegt, want ik had echt 't idee dat we daar echt goede hadden gekozen. Opal was een veilige keuze van mijn kant, de andere 2 zijn de keuzes van m'n vriendin.. ik wilde er stiekem zelf nog een Bleue de Belgique bij zetten. Dus dan zorgen we dat we ook pruimen gaan proeven, merci! Quote
Roland Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Ik vindt dat de koninginne pruim Reine claude Verte toch wel in een hoogstam boomgaard thuis hoord. Let op dat je bij dit ras de ent onder de grond plaatst! Verder hierbij mijn wenselijstje: enthout-uitwisselen-winter-2017-2018-t23283.html#p362000 Quote
Roland Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Ken je deze site http://www.hoogstamboomgaard.nl/?choice=46 Quote
laen Geplaatst: 9 februari 2018 Auteur Geplaatst: 9 februari 2018 Ken je deze site http://www.hoogstamboomgaard.nl/?choice=46Had me iemand al op gewezen inderdaad, en super dat zulke ervaringen gewoon open en eerlijk gedeeld zijn. Ik laat de site nog even open staan, wil me wat verder inlezen daar ook. Ik kan me er ook wel in vinden, ik had al ergens anders gelezen of gezien dat klein houden van bomen en struiken meer werk betekende, dat wordt ook door appeltelers Michael Philips (V.S.) en Stefan Sobkowiak (Canada) gedeeld, zag toevallig nog twee kleine Youtube videos van Stefan daarover vandaag per toeval: Ik wilde sowieso graag een M111 of Zaailing onderstam voor een aantal als niet alle nieuwe bomen. en ik gaf eerder aan dat 5 meter geen probleem is.. ik denk dat 6 meter ook nog kan, en heeeeeel misschien 7 meter maar daar moet 't dan wel echt bij blijven - ik heb hoogtevrees en dat gaat me toch te hoog, tot 5 a 6 meter gaat nog . Op zandgrond zou dat nog kunnen meevallen en anders toppen of trimmen. Maar waarom niet een M111 of Zaailing onderstam ..laagstam, zelfde groeikracht als de hoogstam maar je wint er een meter of anderhalf mee doordat de vertakking lager begint. En het is nog mooi ook.. ik zag wat mooie Opal pruimen die zo gedaan waren hier op 't forum. Ik heb 't gevoel dat er geen kweker is die die configuratie, om het zo maar te noemen, verkoopt? Is dat iets wat je bij een kweker kunt verzoeken voor aanstaande winter bijvoorbeeld? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Roland waarom bij rc verte de ent onder de grond? Vanwege de late vruchtbaarheid? Quote
Roland Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 Een kweker ontdekt het volgende. Na een overstroming van de Rijn werden enkel Reine Claudes Vertes met zoveel grond overspoeld dat ze tot aan de kruin in het zand stonden. Toen het zand later verwijderd werd, bleek dat de takken zoveel wortels hadden geschoten dat ze als afzonderlijke bomen konden worden opgekweekt. Deze bomen bleken een grotere groeikracht te hebben en ze leverden veel meer vruchten op dan de gewoonlijk geënte Reine Claude Verte. Productieve nakomelingen van deze bomen werden uit wortelopslag gewonnen.. Deze ervaring is ook later aanbevolen om de Reine Claude Verte productiever te maken: diep planten of aanaarden tot boven de entplaats, zodat de ent eigen wortels kan gaan vormen. http://www.vriendenvanhetoudefruit.nl/wp-content/pruimen/reine_claudes.htm Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 11 februari 2018 Geplaatst: 11 februari 2018 Ahh oké nou dan heb ik weer wat geleerd. Geldt dat dieper planten bij de RC verte dan ook voor laagstam? En wat jij zegt laen is precies wat ik ook wil voor mijn nog aan te leggen boomgaard.. bijna gelijk bij de grond al vertakken maar een kruin (en productie) zo groot als bij een hoogstam. Dan heb je de voordelen van beide. Je kunt er nog redelijk goed bij en je hebt enorme opbrengst na een tijdje. Waarom doen niet meer mensen dit? Ik vind het ook nog prachtig staan. In de paardenwei zet ik een paar echte hoogstammen die ik dan bescherm. Maar in de boomgaard vind ik zo'n laag bij de grond vertakken de boom met een beste groeikracht het mooist Quote
Bit Geplaatst: 12 februari 2018 Geplaatst: 12 februari 2018 @Fruittuin Waarom doen niet meer mensen dit Omdat lang niet iedereen die ruimte heeft.Bedenk ook een heel ander dingetje. Je kan best een laagstam RC-verte dieper poten, waardoor je de ent omzeilt en de boom dus een hele grote kruin gaat maken, maar dan laag bij de grond. Oké, dat kan, maar stel dat je dat doet ( neem dat beeld gewoon in je gedachten ) , dan heb je na jaren dus als het ware een hoogstam pruimenboom-kruin in je weide staan: een hoogstam boom, waar de stam van weggelaten is dus als het ware.Hoe ga je maaien ? Dat gras en tegen die tijd vooral brandnetels, staat in juli tot zeker 1,20 / 1.50 hoog in je kruin. Gaat dat omzeilen van de groei-regulerende ent dan misschien op voor veel pruimen, misschien ook voor wat kersen, maar voor appel en peer komen er weer hele andere dingen om de hoek kijken he ? De reden voor het enten van allerlei fruitbomen ligt niet alleen maar in groeiregulatie. Ook grondsoorten , ziektebestendigheid, vruchtbaarheid, maat vrucht etc etc, zijn factoren waarom fruitbomen op ent gezet worden. Dan heb je tegenwoordig ook veel laagstam of struikvorm fruitboompjes die dubbel geënt zijn he ? Dus een worteldeel ( onderstam ) van soortje x , een tussen-ent , het stam deel, van soortje y en dáárop de geënte uiteindelijke vruchtdragende soort. Bij dat soort boompjes gaat het verhaal van Roland al niet meer op, dat je je boompje gewoon wat dieper kunt poten, om de onderstam te ontwijken.Voor appel en peer, zou ik het sowieso ontraden, maar goed, dat voert hier wat ver. Quote
laen Geplaatst: 12 februari 2018 Auteur Geplaatst: 12 februari 2018 Hm ja, maaien of kunnen werken onder de bomen moet wel blijven, maar ik denk dat beiden Fruittuin17 en ik de volgende in gedachten hadden kwa vorm: appel Zigeunerin laagstam, geschatte leeftijd 35 jaar. pruim Opal, sterkgroeiende (waarschijnlijk Brompton) onderstam, 35jr? pruim Opal, laagstam, 20jr? ..die lijken allemaal inderdaad laagstam te zijn met een kruin hier tot in de 4 meter, begint echter al vrij laag dus qua vertakking met als gevolg dat als dit hoogstam was geweest dezelfde kruin (qua omvang/formaat) op 6 meter was uitgekomen. En ja die gesteltakken zo laag voor de verdeling van de kruin ziet ook nog eens mooi uit . Maar als dit dus een zaailing onderstam was had die kruin nog een meter hoger/groter kunnen zijn, en 5 meter is ook prima te plukken tot in de 6. Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 13 februari 2018 Geplaatst: 13 februari 2018 Klopt zoiets bedoelde ik ja Quote
laen Geplaatst: 25 november 2020 Auteur Geplaatst: 25 november 2020 Hallo allemaal! Excuses dat ik hetzelfde oude topic voort gebruik, ik weet niet of 't ongewenst is, maar een nieuw topic voor een enkele vraag te openen leek me ook een beetje overbodig.. Eerst een update op voorgaande, en daarna een resterende vraag.. Zoals hiervoor te lezen is, ben ik vooral bezig geweest met de theorie, maar er is weinig van de praktijk terechtgekomen. Daarnaast zijn we ook even in de weer geweest met de poging een nieuw huis te kopen met 3ha grond erbij, maar dat is helaas mislukt, dus we blijven op de huidige locatie, reden genoeg om er wat moois van te maken.. maar ook niet te veel bomen te planten om straks niet met veel te veel oogst te zitten. Rekening houdend met de redelijk arme zandgrond (arm van voedingstoffen als ook in humus), waarop zelfs gras moeilijkheden heeft te groeien, heb ik de volgende geplant (met de wens om bij allen tot halfstam of kleine hoogstam te komen): Appelboom 'Schone van Boskoop' - Spil 1 Jr. op Bitterfeld (soort wens van wederhelft) Appelboom 'Discovery' - Spil 1 Jr. op Bitterfeld (soort op advies uit dit forum) Perenboom 'Williams Bon Chrétien' - Spil 1 Jr. op Zaailing Pruimenboom 'Opal' - Halfstam 2 Jr. Pruimenboom 'Bleue de Belgique' - Spil 1 Jr. op Zaailing (doodgegaan, wordt deze winter herplant) Vijgenboom 'Brown Turkey' En voor wat betreft struiken.. Kruisbes 'Hinonmäki Grön x 3, Gul x 3, Röd x 3 Aardbei Ostara x 33 De boom die nog mist is de wens van de wederhelft wederom, de Api Noir. Nu heb ik begrepen dat de Api Noir an sich geen sterke groeier is.. En ik vraag me dan af, wat daar voor onderstam het beste onder kan, rekening houdend met de slechte grond hier? Ik was zelf op zoek naar iets als M111 of Zaailing, ..als 't geen sterke groeier is vraag ik me af of op deze arme grond uberhaupt een onderstam nodig is? Ik begreep van fruitbomen.net dat die spil hoogstwaarschijnlijk om M9 onderstam staat, wat de Api Noir hier niet veel groter zal laten worden als een laagstam ben ik bang. Kan iemand me daar mee helpen? Mocht iemand overigens een Api Noir hebben en een winterstek willen maken, wil ik dat ook wel direct proberen ;). Quote
weknow Geplaatst: 25 november 2020 Geplaatst: 25 november 2020 (aangepast) 50 minuten geleden, laen zei: Ik begreep van fruitbomen.net dat die spil hoogstwaarschijnlijk om M9 onderstam staat, wat de Api Noir hier niet veel groter zal laten worden als een laagstam ben ik bang. Ik heb het niet allemaal tot in detail gelezen. Maar er zit een groot misverstand in je stuk (en dat wordt ook door verkopers fout in stand gehouden, let op Fruitbomennet is een verkoper en geen kweker!!!) Hoogstam en groeikracht wordt door elkaar gegooid. Groeikracht is een combinatie van hoe sterk groeit het ras, hoe veel wordt dit geremd door een onderstam en hoe zijn de groeiomstandigheden (bodem, grondsoort, verzorging, snoei enz.) Hoogstam/halfstam/laagstam is niets anders dan de hoogte waarop je de kroon laat splitsen. Het zegt eigenlijk bijna niets van hoe groot en breed die boom groeit. Een laagstam struik van een flinkgroeiend ras en een redelijke bodem die geent is op een zaailing als Bittenfeld zal een enorme kroon dicht bij de grond geven. Fruitbomennet zal je dit graag allemaal verkopen....maar beter zou je naar een echte kweker gaan en daar, binnenkort met blote wortel,aanschaffen wat je wenst en vooral je goed laten adviseren. Het scheelt je bovendien zo een bom geld, Want deze lijst gaat je erg tegenvallen, al is het maar omdat de peer geen bestuiver heeft en ook deze 2 appelsoorten elkaar niet ideaal aanvullen wat betreft bestuiving. Nog afgezien van de ruimte die je hebt en de bodem (kun je heel veel invloed op uitoefenen...en is maar deels een hard gegeven vanwege je zand) en de grootte/hoogte die bomen uiteindelijk gaan krijgen moet er ook nog gekeken worden naar geschikte bestuivers. 50 minuten geleden, laen zei: .als 't geen sterke groeier is vraag ik me af of op deze arme grond uberhaupt een onderstam nodig is? Ja wel. Anders wordt je boom niet soort-echt meer en weet je echt niet of daar nog fruit aankomt dat iets van waarde heeft. 25 november 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Yuras Geplaatst: 25 november 2020 Geplaatst: 25 november 2020 Ter aanvulling van weknow´s antwoord... Bittenfelder is zaailing, sterk groeiende onderstam. Api noir bij mij is, waarschijnlijk, op MM106 geënt, groeit echt niet hard. Stekken worden wel soortecht, groeikracht is onbekend, bovendien, duurt paar jaren voordat stek begint echt groeien. In plaats van Api noir kan je Court pendu noir aanschaffen bij, bijvoorbeeld, https://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm als half of hoogstam, in mijn mening, veel betere appels dan Api noir. Quote
laen Geplaatst: 25 november 2020 Auteur Geplaatst: 25 november 2020 Hi weknow en Yuras, dank voor jullie reactie! Dat men laagstam/halfstam/hoogstam door elkaar haalt met onderstam is me bekend inderdaad, en ik vind 't nog altijd bizar dat de meeste verkopers er niet van op de hoogte zijn. Voor wat betreft mijn keuzes van onderstam had ik in de meeste gevallen keuze bij de appels en peren tussen een onderstam met groeikracht van minder dan 40%, of dus de bijna-100% die ik in dit geval genomen heb. Ik zou het in dit geval zelfs prettig vinden als de bomen uiteindelijk allemaal verschillende hoogtes gaan bereiken, en het mag van mij nog jaren duren voor er vrucht is. De uitzondering is de "Discovery", die had ik wellicht op M7/M4 onderstam kunnen nemen, maar precies deze wil ik zo groot mogelijk hebben, dat wordt als het mee zit een beetje een pronkstuk in het midden van de tuin. Bestuiving is inderdaad niet ideaal, maar ik had al 2 peren staan.. zover me bekend is de een "Conference" en de andere een "Doyenné du Comice". Ik twijfel alleen of de afstand tot deze twee (70m met flinke bomen er tussen) gaat werken. Voor wat betreft de appelsoorten heerste mijn wederhelft als een tiran, zoals ik dat zo mooi in de handtekening van weknow lees ;). De Api Noir moet er dan ook gewoon komen, ook al zijn dat helemaal geen goede appels.. Misschien dat ik de bomen nog een keer aanvul met een ras om bestuiving te helpen, maar minder grote opbrengst is niet zo'n probleem.. die enkele halfstam Conference perenboom die we hebben staan geeft nu al meer peer dan we aankunnen. Er zijn niet veel kwekers of verkopers die de Api aanbieden (vandaar dat ik zo bij Fruitbomennet uit kwam), en de standaard M9/M26 lijkt me tot nu toe nog steeds niet optimaal. Met wat Yuras zegt zou dat 't wel bevestigen, en moet ik gewoon harder op zoek dus. Quote
Yuras Geplaatst: 25 november 2020 Geplaatst: 25 november 2020 @laen Als je de tijd nog hebt, kan ik in maart voor jouw Api noir op Bittenvelder onderstam maken. Het gaat 3 a 4 jaren duren totdat je appels van krijgt. Het probleem zou met het verzenden zijn, anders kom je naar Nijmegen dit ophalen (natuurlijk na alle gedoe met Covid... ). Toevallig heb ik 2 Bittenvelder in de potten en Api noir zelf. Of kan op zaailing van verschillende andere appels op te zetten, maar dan groeikracht is echt onbekend. Zaailing van Elstar, bijvoorbeeld, is derde jaar met appeltjes maar niet hoger dan 1,80...... 1 Quote
laen Geplaatst: 25 november 2020 Auteur Geplaatst: 25 november 2020 Hey Yuran, Met mijn 38 lentes jong en besluit om hier oud te worden is er nog tijd zat ;). De Api Noir op Bittenfelder klinkt namelijk super! En 3 a 4 jaar klinkt alsnog heel snel.. Ik kan het inderdaad prima komen ophalen in Nijmegen, dat heb ik er graag voor over, helemaal omdat 't veel persoonlijker is dan een grote kweker. Laat me via PM maar weten wat je er voor wil hebben of als er iets is wat ik kan betekenen op de een of andere manier! Heel erg bedankt alvast (en neem gerust de tijd die je er voor nodig hebt of wil nemen)! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.