biobob Posted May 10, 2018 Share Posted May 10, 2018 hoi iedereen,ik zit met een vraag. ik heb nog op de valreep beslist om een moestuin aan te leggen achter in de tuin. er staat wat lang gras en de zijkanten een paar bomen maar zeker voldoende licht. na wat opzoekwerk heb ik gelezen dat ik best de graszoden ervan af steek en de grond best nu niet te veel bewerk dit om het bodemleven niet te hard te verstoren. ik leg dit voor aan men buurman (hobbyboer in hart en nieren) en hij raad me toch aan om heel de boel (ongeveer 250 meters) om te ploegen. graag had ik jullie mening hierover eens gehoord. alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 10, 2018 Share Posted May 10, 2018 Al zijn de meningen daarover verdeeld en heb ik persoonlijk daar ook wel een andere mening over, zou ik in jouw geval, als ik in jouw schoenen zou staan en nu ( toch wat laat zeg maar ) nog moest beginnen, van zijn aanbod gebruik maken. Hij ploegt het voor je om ?Bodemleven ja. klopt, maar geen drama hoor, keert ook wel weer terug en vrij vlot ook ( volgend jaar is de situatie weer behoorlijk hersteld ) , en nu kan je dan in ieder geval beginnen.De plaggen kun je stapelen en in een hoek een plaggen-composthoop mee maken ( zijn topics over ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
biobob Posted May 11, 2018 Author Share Posted May 11, 2018 Nee jammer genoeg niet, de doorgang naar achter is net 5cm te laag om met zijn tractor erdoor te rijden maar dan weet ik waar ik mee moet beginnen. Alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 Uh 5 cm dat kan een luchttank wel oplossen, gewoon wat lucht uit die banden en dan na de klus weer met de compressor oppompen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 11, 2018 Share Posted May 11, 2018 Of even de tegels er uit......Scheelt je een hoop spitten. Ook ik adviseer je de grond te gaan bewerken.Komende jaren kan je genoeg experimenter met zo veel grond.Over het bodemleven zou ik me niet te druk maken, die mollen vluchten wel weg en de rest is te klein om hinder te hebben.Lukt het niet met de ploeg dan kan je wellicht een frees of handploegje lenen of huren.Spitten kan ook maar kost wat meer tijd.Je spit dan met een voortje waar je de afgestoken plag van de volgende voor ondersteboven in gooit. Je bent dan en de plaggen kwijt en brengt organisch materiaal in je bodem. (Foto van Tuinadvies gestolen.) Als belangrijkste tip: neem niet teveel hooi op je vork, 50 of 100m2 is al veel voor een novice zo laat in het seizoen. Succes! Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts