Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemorgen moestuin familie ,

Ik heb echt zoveel vragen die ik wil stellen, ik kom echt net kijken wat tuinieren betreft.. maar ik begin eerst bij het begin..

Ik heb een tuin van 144m2 die erg verwaarloosd is..ik ben begonnen om 1 kant om te spitten omdat de grond/aarde erg hobbelig, vol met gaten,wortels en onkruid zit. Dit heb ik dan met een spade gedaan maar me rug was daar niet zo blij mee dus de rest wil ik met een tuinfrees doen om het weer op een normale manier te krijgen.. mijn vraag aan jullie is wat doe ik nadat alles helemaal is omgespit? Bodemtest heb ik gedaan en de grond is goed. Ga ik het dan eerst bemesten en compost op gooien? Laat ik dat dan liggen of moet ik dat ook met een gereedschap met de aarde gaan vermengen? Wat is de eerste stap die ik moet maken om de aarde te verbeteren en klaar te maken voor het nieuwe seizoen??

Hoop dat jullie me kunnen helpen

Groetjes

Geplaatst:

Spitten is idd zwaar voor de rug!

Op dit forum zal je zowel voorstanders als 'tegenstanders' van het spitten vinden.

Ik bvb ben geen voorstander ervan (tegenstander klinkt zo negatief).

Ik ben een no dig fan.

Als je pas begint op de tuin en je wil oa de structuur van de grond verbeteren dan zijn er enkele mogelijkheden.

Methode 1

- Verwijder alle onkruiden met zoveel mogelijk wortel manueel

- ga spitten en frezen > ga niet beweren dat dit verkeerd is, deed het vroeger zelf op deze manier maar heeft bepaalde nadelen

Methode 2

- Maai of zeis alle onkruiden kort af, mogen gerust indien niet houtig (zoals bvb bramen en ander struikgewas) ter plaatse blijven liggen

- Verspreid alles een beetje gelijkmatig

- Bedek de bodem met een laag karton, zorg voor voldoende overlapping

- Leg boven op dit karton een dikke laag compost (karton mag achterwege blijven maar heeft zeker ook zijn nut) van zeker 10 cm

- Laat alles de komende maanden gerust, vermijd om het stuk te belopen

- Het is niet nodig om dit onder te werken, de natuur doet dit voor jou

Beknopt, zeker niet volledig wat ik hier neerzet.

Gebruik eens de zoekfunctie, zoek op mulchen, Dowding, Permacultuur, spitten of niet ed, je zal versteld staan van wat je allemaal kan vinden.

Als je daarna nog vragen hebt stel ze gerust.

Er zijn hier enkele fervente aanhangers van de no dig methode en vanuit persoonlijke ervaring kan ik jou deze aanbevelen maar ieder zoekt zijn eigen weg.

Succes!!!

Tom

Geplaatst:

Hier heb ik geen principe's aangaande wel of niet spitten, maar kan me gewoon heel goed voorstellen dat als je met een nieuwe, nooit bewerkte tuin zit, je wel wilt weten waar je nou beginnen moet en waar moet al dat onkruid heen dat maar blijft groeien ( zeker nu na die regen na de zomer )

Toch eigenlijk eerst het onkruid verwijderen wel. Ik weet niet precies welke onkruiden je op je tuin hebt, maar er zijn er een aantal die niet in een half seizoen afdekken met karton en compost verdwijnen he ?

Met spitten verdwijnen die trouwens ook niet en met frezen zonder eerst het onkruid zorgvuldig met wortel en al te verwijderen, vererger je de verspreiding. De grond frezen met onkruid en al is trouwens niet te doen, dat gaat gewoon niet, dat trekt die frees niet, frezen doe je op gespitte grond ( en na de winter ), als je al wilt frezen überhaubt.

Mesten is nu helemaal niet aan de orde, dat komt in het vroege voorjaar om de hoek kijken en als je weet wat je waar wilt telen, niet alles heeft mest nodig en wanneer wel, ook lang niet alles even veel.

Heb je geen foto's ?

Je zegt een bodemtest te hebben gedaan ( of laten doen ? ) ..... "en de grond is goed". Wat wil dat zeggen ? Wat was de uitkomst van de bodemtest ?

Ik denk dat ik er voor zou kiezen tóch het spitten door te zetten, je hebt nog een maand of 5 voordat je wat dingen wilt gaan zaaien / poten, zat tijd voor je 144m2 waar de paden ook nog af gaan enzo. Zorgvuldig ook het onkruid weghalen en je composthoop gaan maken.

Minder spitten op 1 dag, en een dag overslaan voordat je weer een klein stukje doet.

Mijn tuinbuurvrouw begint in november met spitten, elke dag 1 rijtje ( mens is 76 ) en is in februari klaar. Tuin is wel 250m2.

Zelf spit ik niet.

Geplaatst:

tipje:

...en als je gaat spitten: kleine hapjes nemen, bij vaste grond met een spitvork en geen spade; onkruid met wortel eruit vissen

... soms is het genoeg de steek een beetje op te wippen zonder te tillen, dus vork erin, steel naar beneden duwen en weer laten gaan; onruid eruit etc.

Geplaatst:

Dank jullie voor de tips!

Ik heb wel foto’s maar op één of ander manier willen ze niet uploaden.

En over de bodemtest: ik heb 2 testen gedaan. 1 heb ik bij de intratuin gehaald en zelf getest waarin de kleur van je aarde kleurt en daar kwam de blauwe kleur uit wat betekent dat het een vruchtbaar stuk is. En de 2e test bij de welkoop waaruit kwam dat de ph waarde 5,5 en de zuurtegraad zeer laag is.. wat ik overigens heel vreemd vind. een moestuin buurvrouw en ik zijn samen geweest en we hadden allebei dezelfde uitslag, terwijl zij al lange tijd bezig is en hartstikke veel geoogst heeft.. maar goed.

Ik zal dan maar idd verder gaan spitten en alles wat ik tegenkom weghalen.

@tom waar is het karton goed voor?

Geplaatst:

Karton bovenop kortgemaaid onkruid heeft 2 belangrijke functies.

1. wegnemen van licht waardoor de onkruiden afsterven

2. als er hardnekkig onkruid bij is dan belemmert het karton het doorschieten, wat wel eens kan gebeuren als je alleen mulcht.

Hoe dikker de laag karton, nou ja spreekt voor zich hé...

Iedereen tuiniert op zijn eigen manier en er is volgens mij geen echt foute manier manier tenzij je chemicaliën ed begint te gebruiken.

Vroeger spitte ik ook en ik behaalde goede resultaten.

Vanwege mijn gezondheid zocht ik een alternatief, ik kwam toen uit bij permacultuur en ik voel me hier héél goed bij.

Zoek bvb ook eens 'Garden of Eden op' op het internet, heel leerrijk.

Spitten zoals Bit en Robo (spitvork) aanhalen heeft idd ook voordelen, je wint nl tijd al is dat open voor interpretatie.

Door de grond los te maken (niet keren, enkel losschudden) kan je onkruiden makkelijker verwijderen met wortel en al en breng je lucht in de bodem.

Karton en compost en mulch doen hetzelfde maar dan werkt de natuur voor jou, het duurt iets langer.

In het filmpje van Pipi gebruikt men houtsnippers boven op het karton, zolang je ze niet onderwerkt ook zeker goed als je daar makkelijk en goedkoop kan aangeraken.

Verder,

mocht je de niet spitten methode willen proberen werk dan in vaste bedden van +/- 1.2 m breedte, de lengte is vrij.

Deze 1.2 m is belangrijk zodat je van beide kanten je volledige bed kan bereiken zonder het nog ooit te moeten betreden met je voeten.

Stappen op de grond = verdichten, beter om dit zoveel mogelijk (altijd) te vermijden.

Geplaatst:

Wat Tom zegt, ieder zijn eigen manier, maar als je volgend voorjaar pas wil gaan zaaien en planten, en je al last van je rug hebt, lijkt me de kartonmethode toch veel handiger, of onkruid weghalen en er compost en/of een dikke laag herfstblad op gooien. Ik denk dat spitten zinloos en contraproductief is, en dat je je grond een groot plezier doet als je niet spit. Ik gooi er nog maar een linkje tegenaan:

Geplaatst:

Ik zit op erg stevige klei, en heb gemerkt dat alleen karton en compost en bladeren, een herfst+winter laten liggen, in het voorjaar prima kweekgras opleverd. Het was wel oppervlakkiger en gemakkelijk weg te halen.

Maar de klei had eigenlijk wel een zetje nodig, om er compost goed erdoor roeren of spitten daar waar ik toch de grond moest los maken om kweekgras en paardebloem wortel te verwijderen. Ben er trouwens nog steeds mee bezig

op stukken waar ik eerst de grond niet echt los had gemaakt, en alleen maar compost op had gegooit, had je een hele mooie laag compost en daaronder een weinig losse klei. Nu dat eerst echt goed los is gemaakt en dan compost erover, verbeterd de grond al een heel stuk. Eenmaal los, kan je een prima "niet-spit-methode" toepassen.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Hier ook zware klei/leemgrond, vruchtbaar ja maar de hel om te bewerken in minder gunstige omstandigheden en vraagt idd tijd.

Heb echter andere ervaringen dan RobN..., ploegen en frezen zijn echt niet nodig als je maar geduld oefent.

De moestuin tijdens mijn eerste jaar diep geploegd (50 cm) en daarna enkele jaren nog diep gefreesd (30 cm) maar dat was enkel en alleen om MASSA's compost in te brengen én vooral ook omdat ik weinig geduld had, wou alles vlugger in optimale conditie.

Het was weidegrond met gras ed welke jaren niet bewerkt was geweest dus serieus verdicht en vol met ongewenste planten.

Nu dek ik altijd de grond af (gras en compost) en moet/wil ik nooit meer spitten/ploegen/frezen.

Geen brokken droge harde klei meer maar wel rulle grond. De bedden worden nooit belopen (+/- 5.2 * 1.2 m) en zelfs wortelgewassen groeien zonder vervormingen mooi 'recht' in de grond.

Ik ben wel sinds enkele jaren een no-dig fan, ik ben verkocht en de moestuin bewijst me telkens opnieuw dat deze methode werkt én mijn rug is me héél dankbaar.

MAAR - andere ervaring dan RobN dus...

een aantal stroken (waar ik dan achteraf bessenstruiken heb aangeplant) werden noch geploegd noch gefreesd.

Ik maaide met een bosmaaier alles heel kort, dekte af met +/- 5 cm oude paardenmest, plaatste een dubbele laag karton er op die ik afdekte met 10 cm compost en tenslotte 5 cm grasmaaisel.

Toen ik 2 jaar later de bessenstruiken plantte kon ik gewoon met de hand zonder moeite +/- 15 cm diep woelen, de spade ging er zonder moeite, gewoon induwen zonder de voeten te gebruiken volledig in dus wat? +/- 35 cm? diep.

De grond was rul en los en ook vol leven.

Als ik op een onontgonnen deel de spade in de grond wil duwen dan zakt die amper 5 cm diep met mijn volle (weeg 125 kg!!) gewicht, dus beide voeten, er op.

Geplaatst:

Ik ben een voorstander van niet te spitten.

Maar moest ik moeten beginnen met een verwaarloosde tuin zou ik toch 1 malig spitten . Resente omkruidzaden ( die niet ingewerkt zijn door spitten of frezen ) bevinden zich in de bovenste centimeters .

Ik zou het omkruid afmaaien en verwijderen.

Dan een geul maken de breedte van een spade ,dan koord spannen de breedte van een spadde . Afstekken langs de koorde en bovenste cm afstekken en van onder in de geul doen onderste boven. Dan de rest spitten er boven op doen door dwars op de geul te stekken. En zo verder zo plaats je de omkruid zaden een 20 cm onder de grond . Spit je daarna niet meer blijven de zaden te diep om te ontkiemen.

Afdekken met karton en daarna compost over kan wel goed werken om planten in te planten ,maar lijkt me ompraktich voor zaailingen zoals wortels en zo waarvan het niet is aangeraden is deze eerst voor te kweken in potten.

De tuin volledig spitten vraagt wel heel wat werk . Maar door dit te doen hoe ik het hierboven beschrijft zal na het spitten heel wat werk besparen in omkruid wieden ( als er geen zaden ingewerkt zijn door spitten of frezen in het verleden) . Nu heb je nog enkele maanden tijd dat je niet heb als het omkruidzaad vollebak begint te kiemen. En terwijl kunt je ook alle omzuiverheden die eventueel in de grond zitten verwijderen.

Geplaatst:

Manier van Waaslander = het ploegen dat ik deed alleen zonder mijn rug te belasten want machinaal

Om tijd te winnen 50 cm diep geploegd = onderspitten onkruid en zaden ed

Is ook 'de oude' manier want vroeger spitte men 2 spaden diep om +/- dezelfde redenen

MAAR

zoals reeds toegelicht, no dig is beter (althans vinden wij )

Spitten/ploegen/frezen ea = kerende werking dus niet goed voor de bodem (vruchtbare grond wordt ook ondergewerkt) noch voor bodemleven

Geplaatst:
Spitten/ploegen/frezen ea = kerende werking dus niet goed voor de bodem (vruchtbare grond wordt ook ondergewerkt) noch voor bodemleven

Frezen zou ik niet vergelijken met spitten en ploegen . Deze laatste 2 keren de grond en onkruidzaden komen beneden te zitten ,de grond word gekeerd.

Met frezen ga je de grond malen en mengen werk de frees 20 cm diep dan zal deze 20 cm mengen met elkaar . Dit zou ik zeker niet doen zeker als er wortelonkruid is (bv winde) . De wortel word in stukken gemalen en elk stukje heeft kans tot een plant te worden . Frees je een plaats waar onkruid/gras sta word dit een deel ondergewerkt maar een deel komt bovenop de grond te liggen .

Geplaatst:

Klopt wat je zegt maar ik ging met de ploeg wel 50 à 60 cm diep.

Frezen deed ik 'maar' 30 cm diep na aanbrengen van 10 à 15 cm dikke laag compost.

Was hier achteraf héél tevreden over, er kwam idd terug onkruid op maar dit kon makkelijk met de hand worden uitgetrokken.

Maar zoals reeds aangehaald, deed dit enkel omdat ik vlug resultaat wou, als ik herbegin dan pak ik het anders aan.

Ook ik ben nu een echte no-dig fan dus ...

Maar nogmaals,

je hebt 100% gelijk, frezen hakt/snijdt wortels in kleine stukjes en deze maken allemaal nieuwe plantjes aan

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Hier een fan van spitten

Toen ik de tuin kreeg was het ook 1 grote wildernis. 500m2 en probeer het hele najaar en winter elke week een stukje te doen.

Eerste keer is het lastigste, het jaar erna wordt het steeds makkelijker!!

Ik ben rustig aan begonnen met eerst een geul te graven van iets dieper dan 1 spade. Vervolgens een spade ernaast een touwtje gespannen, los gestoken en vervolgens met de spade net onder de wortels door steken en ondersteboven in de geul gooien.

Daarna de blootliggende grond omkeren boven op het onkruid.

Gaat lekker verteren en is voedsel voor de planten en het bodemleven. Als er mest bij moet spreidt ik dat van te voren uit en werk ik dan op dezelfde manier onder.

Linked Image

Linked Image

Linked Image

Op de voorgrond is duidelijk het weiland te zien dat mij als moestuin is verhuurd dit heb ik allemaal op deze manier onder gewerkt.

(Touwtje is om netjes recht te blijven, anders krijg ik het gelijk te horen van de oudere generatie tuinburen )

Geplaatst:

Als er veel onkruid staat, zou ik ook eerst alles onderspitten en het kweekgras (en ander lastiger onkruid) handmatig verwijderen. Zo heb ik het ook gedaan in mijn tuin. Mijn rug is niet al te best, dus spitten doe ik liever niet, maar dit was even noodzakelijk. Nu hoef ik niet zoveel meer te spitten, ik schoffel onkruid weg en er gaat regelmatig een laag compost en mulch op de tuin. De grond in mijn tuin is echter wel heel arme zandgrond. Mest die ik bijvoorbeeld twee jaar terug heb ingegraven is totaal weg en veel bodemleven heb ik helaas ook nog niet in alle delen van de tuin. Dus ik blijf voorlopig wel mest ingraven, totdat de grond wat beter is. Heeft tijd nodig, maar komt wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...