Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Deze zomer de buxus verwijdert , maar nu moet er iets anders komen in de voortuin .

Ik dacht voor volgend jaar lupine want deze heeft nogal voordelen.

-Verbeterd de grond want er heeft toch een 10 tal jaar buxus gestaan (daarom word het ook gebruik als groenbemesting).

- Waardeplant voor insecten.

- Mooi voor in de voortuin.

- Geeft een oogst van ecologische plantaardige eiwitten niet dan soja die geregeld van de andere kant van de wereld komt.

Op de site van de vegetarische slager spreekt men van 3 a 4 ton per hectare opbrengst.

Iemand hier ervaring mee ? En welke soort juist en waar zaden gehaald?

Op site nieuwe tuin 12 zaden voor 2,5 euro lijkt me toch wat prijzig zeker voor een 10m².

Vreeken zoete lupine (vermoed dat deze de eetbare zijn) 3,95 euro voor 100gr zou voor 8m² zijn.

Iemand ervaring met kweken van eetbare lupine ?

-Welke soort juist ?

-Waar zaden gehaald ?

-En hoe was de kweek en opbrengst ?

Geplaatst:

Bedank Frans voor de link had deze enkele dagen geleden ook gevonden via

http://powerpeul.nl/lupine.html

Nog een link van deze site filmpje van oogst van de lupine

https://www.npostart.nl/alain-en-de-oogst-van-de-witte-lupine/16-08-2016/WO_KN_4820687

Ga deze maandag of zo eens op mijn gemak doornemen ,nu werkend weekend en voorbereiding voor werken die ze hier komen doen maandag en donderdag maar laten weten hebben dat ze zo snel kwamen .

Gisteren ook de bestelde consumptie lupinebonen die ik enkele dagen geleden had besteld binnengekregen ,was eigenlijk verrast dat ze zo groot waren gedroogd . Had ze wel al eens gezien maar niet speciaal op formaat gelet . Verschil met de meerjarige soorten is wel erg groot.

Geplaatst:

- Geeft een oogst van ecologische plantaardige eiwitten niet dan soja die geregeld van de andere kant van de wereld komt.

Op de site van de vegetarische slager spreekt men van 3 a 4 ton per hectare opbrengst.

Iemand hier ervaring mee ? En welke soort juist en waar zaden gehaald?

Op site nieuwe tuin 12 zaden voor 2,5 euro lijkt me toch wat prijzig zeker voor een 10m².

Vreeken zoete lupine (vermoed dat deze de eetbare zijn) 3,95 euro voor 100gr zou voor 8m² zijn.

ik volg! alleen al omdat Soja een stevige, bewezen, hormoonverstoorder is. En af en toe een alternatief voor vlees kan.

[*]

Geplaatst:
ik volg! alleen al omdat Soja een stevige, bewezen, hormoonverstoorder is. En af en toe een alternatief voor vlees kan.

Ben zelf geen vegetariër , omdat ik mijn twijfels heb of dit wel degelijk zo veel beter voor de aarde is .

Soja bonen komen geregeld van de andere kant van de wereld .

- De grote zeeschippen zijn deze niet vervuilend ?

- Mag daar ook geen insecticide en pesticide gebruikt worden of spuiten ze daar maar lustig op los .

- we zijn tegen genetische manipulatie zaken maar de soja speelt ineens geen rol meer ?

Een tijdje geleden over een vleesvervanger gehoord (weet niet meer juist over wat) .Dat het problemen gaf ,Omdat door populariteit als vleesvervanger de internationale prijzen op de markt zo gestegen was .De plaatselijke bevolking het eigenlijk niet meer kon betalen en zo in de armoede gedreven word .

Volgens mij is het niet echt zo belangrijk of je vegetariër bent of niet maar hoe bewust je eet en wat . En lupine lijkt me in dit opzicht een mogelijk stukje van de oplossing .

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Blijkbaar weinig mensen ervaring mee . Dan maar dit topic gebruiken om mijn ervaringen neer te schrijven .

Vorige week woensdag per ongeluk in de rapte de lupine zaden te week gezet i.p.v. de sluimererwten en na een kleine 2 uur maar gezien . Deze dan maar in potjes geplant . Deze binnen laten staan en ja er begint beweging in te komen .

Nog eens gaan kijken in document dat ik als teelthandleiding ga gebruiken .http://edepot.wur.nl/355173 Zaaien 2de helft maart ter plaatsen , bestand tot -6°C voor de witte lupine . Vroege zaai geeft grootste opbrengst .

Vandaag de potten verhuizen naar de koude serre zou. Komende 14 dagen minumum temperatuur boven 0°C dus zeker geen probleem en de groei wat temperen tegenover binnen .

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...