Ga naar inhoud

Passiflora Edulis ...paar beginnersvraagjes

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren in de Floralux 2 Passiflora Edulis plantjes gekocht. Ik heb nog nooit een passiflora gehad en weet dus eigenlijk totaal niet hoe ik deze het best kan aanpakken. De zoekfunctie hier ook al geprobeerd, maar ik vind niet echt de antwoorden op mijn vragen.

Bedoeling was om deze aan weerszijde van onze tuindoorgang te planten zodat ze langs deze portiek konden groeien. Bij thuiskomst ff het internet afgestruind naar info over deze plant, met als gevolg dat ik nu nog meer vragen heb.

De meeste zeggen dat deze soort niet winterhard is en je hem best in huis laat overwinteren. Sommige zeggen dat deze plant wel kan overleven tijdens de winter. Nu vraag ik me af hoe dan wel?

Want als ik deze in potten of kuipen moet planten en zo laat klimmen langs de portiek, dan neem ik aan dat de takken daarrond genesteld zullen zitten, wat het binnenpakken niet echt gemakkelijk zal maken. Moet ik deze dan helemaal afknippen ?

Op onderstaande foto kan je zien hoe groot ze nu zijn. Momenteel staan ze in onze aanbouw, die wel heel lichtrijk is, maar niet speciaal verwarmd. Ik denk zo'n 18°C kamertemperatuur. Mogen ze daar blijven staan? En wanneer plant ik deze best buiten? (al dan niet in potten)

Iemand trouwens enig idee of ik dit jaar ook al bloemen zou krijgen, en eventueel vruchten?

passiflora-Edulis29361548057814.jpg

Hoe zit het trouwens met de watergift voor deze planten? Ik laat ze momenteel nog in hun potjes zitten, maar weet niet goed of ik deze nu vochtig moet houden of niet.

Sorry voor de vele vragen ineens, maar hoop echt dat iemand mij wat advies kan geven. Ik vind het zo'n prachtige planten en hoop echt dat ik ze kan houden.

Geplaatst:

Op zich had u wellicht beter voor de Passiflora caerulea kunnen gaan, die is een stuk winterharder en overleeft de meeste winters wél in Nederland, zeker als je hem aan de voet afdekt bij strenge vorst.

De soort die u nu aangeschaft hebt is echt niet winterhard, moet vorstvrij maar koel overgehouden worden.

Valt het bij de Passiflora edulis nog enigszins mee kwa groeikracht, maar eigenlijk alle Passiflora's zijn erg sterk groeiende klimmers.

Vruchten, bij de juiste standplaats en de juiste zomer, kunt u wel na een paar jaar verwachten. Bij teelt in pot ( deze die u heeft dus ) zal dat misschien wel wat gaan tegenvallen hoor, de plant moet echt wel massa maken wil die goed vrucht gaan dragen. De Passiflora caerulea maakt na een paar jaar staan wel wat makkelijker vrucht, maar ook lang niet elk jaar.

De planten die u nú gekocht hebt, kunt u koel, licht en vorstvrij laten staan totdat ze naar buiten gaan. Niet te vochtig houden nee; gewoon niet laten uitdrogen, meer water geven geeft slappe ongewenste groei nu. Na half april eens kijken of ze naar buiten kunnen, of anders ergens in mei.

Geplaatst:

Bedankt Bit, hier kan ik al iets mee.

Ik denk er over om 1 in grote kuip te planten en de andere gewoon in volle grond. Die laatste wil ik tegen oktober/november inpakken/beschermen/platleggen. Gewoon om de proef op de som te nemen. Sterft hij af, dan plant ik volgend jaar de vorstbestendige soort.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Passiflora kan de winters overleven, soms sterft de plant boven de grond wel af maar blijven de wortels intact. Je kunt hem het beste eind van het jaar terug snoeien en binnen overwinteren, dan heb je er volgend jaar weer opnieuw plezier van! Ze moeten volgens mij wel bestoven worden, handmatig of door insecten.

• 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...