geroma Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Ik heb me nog maar juist voorgesteld, en ik heb reeds een paar vraagjes.Ik heb er een foto bij geplaatst om beter het probleem te kunnen uitleggen. Ik zaai mijn tomaten en paprika's in potgrond, die ik dan in de woonkamer bij ong 20 °C laat kiemen, na 3 dagen kiemen de eerste plantjes reeds, maar veel plantjes raken uit het zaadje niet, zaadomhulsel blijft veelal over de bladjes zitten waarbij het jonge plantje afsterft. Welke grond gebruik ik best, wat gaat er mis bij het ontkiemen ? Ik heb hier op het forum reeds gelezen, bij het zaaien de zaadjes te bedekken met vermiculiet (heb ik nog niet gekocht) Er wordt op het forum ook gesproken over het aanmaken van zaai en stekgrond met 1/3 vermiculiet + 1/3 compost + 1/3 turf. Dit kan verschillende jaren herbruikt worden, als er ieder jaar verse compost bij gemengd wordt. Is dit een goede manier, of hou ik me beter bij gekochte potgrond ? Het is voornamelijk om tomaten en paprika in te zaaien, en (eventueel ook) in deze mengeling uit te planten in potten of isomo bakken.Ik heb ook vernomen dat turf de grond verzuurd, helpt het om korrelkalk of misschien beter poederkalk bij te voegen, of is het nog beter om ipv turf kokosvezel te gebruiken ? Bedankt voor de eventuele goede raad, Geroma, Quote
Waaslander Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Het probleem lijkt me te lage lucht vochtigheid . Hierdoor worden de zaadhulsel te hard en heeft het kiemplantje niet de kracht deze af te werpen . Oplossingen ? Onder afscheerming plaatsen dat je een vochtiged ruimte krijgt rond de kiemplantjes , aarde lijkt me meer dan nat genoeg . Nadeel je krijgt waarschijnlijk wat condens en door materiaal van kapje krijgen de planten wat minder licht dus kans om harder te filleren . geregeld nevelen op de plantjes met plantenspuit . Maar denk dat hier nadeel mee is dat grond nu al redelijk vochtig is en dat overtollig water niet weg kan . Quote
Patrijs Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Klopt helemaal wat Waaslander schrijft. Onder een glasplaatje of plastic ( eventueel met wat gaatjes voor de verluchtiging).Ook zet ik de plantjes dichter onder de lampen, dan blijven ze gedrongener en de warmte zorgt voor een broeikas effectje. Quote De moestuin van Patrijs
Frans Geplaatst: 6 februari 2019 Geplaatst: 6 februari 2019 Leg de zaadjes voldoende diep (ongeveer een halve centimeter) in potgrond waardoor je wat grof zand zoals bijvoorbeeld brekerzand hebt gemengd. Zoals je ziet komen tomatenplantjes in een 'boogje' boven de grond waarbij het de bedoeling is dat het zaaddoosje in de grond achter blijft. Door de potgrond met wat zand te vermengen ondervindt het zaaddoosje 'op weg naar boven' meer weerstand zodat het makkelijker los laat en achter blijft. Er wordt op het forum ook gesproken over het aanmaken van zaai en stekgrond met 1/3 vermiculiet + 1/3 compost + 1/3 turf. Dit kan verschillende jaren herbruikt worden, als er ieder jaar verse compost bij gemengd wordt. Is dit een goede manier, of hou ik me beter bij gekochte potgrond ?Over het nut van speciale zaai en stekgrond , al of niet zelf gemaakt ,wordt door de deelnemers aan dit forum verschillend gedacht. Zelf gebruik ik altijd standaard potgrond (gezeefd indien aan de grove kant) waaronder ik wat brekerzand meng. Gaat altijd goed. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geroma Geplaatst: 7 februari 2019 Auteur Geplaatst: 7 februari 2019 Bedankt voor de goede raad, ik zal de volgende keer de zaadjes dieper plaatsen, en probeer ook eens er rijnzand (zand dat gebruikt wordt voor chappe te leggen) Wordt daarmee brekerszand bedoeld ? Als ik in een isomo bak zaai, dek ik het altijd af met een glasplaat tot de moment dat de zaadjes kiemen en boven staan, dan verwijder ik de glasplaat. Vandaag probeer ik paprika te zaaien. Quote
Frans Geplaatst: 7 februari 2019 Geplaatst: 7 februari 2019 @geromaRijnzand is geen brekerzand. In tegenstelling tot rijnzand zijn de korrels van brekerzand scherp en hoekig waardoor indien gemengd onder potgrond de potgrond niet dichtslibt. Brekerzand ontstaat uit mechanish gebroken grind en harde natuursteen. Iedere bouwmarkt heeft wel brekerzand te koop. Gamma bijvoorbeeld verkoopt het in zakken van 25 kilo . Prijs 1,99 euro per zak. P.S.In je reactie heb je het over brekerszand (met een S) . Dat spul bestaat ook maar is heel wat anders . Brekerszand is afkomstig van het breekproces van bouw- en sloopafval en totaal ongeschikt om onder potgrond te mengen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jeanne heijmans Geplaatst: 8 februari 2019 Geplaatst: 8 februari 2019 Ik heb ze diep genoeg gezaaid maar komen ook niet boven, maar heb gelezen dat het zeven tot twintig dagen kan duren, dus nog even geduld. Quote
TheBenz Geplaatst: 12 februari 2019 Geplaatst: 12 februari 2019 Ik zaai mijn tomaten altijd in "zaai en stekgrond" in een zaai tray met een kap er boven zodat het lekker vochtig blijft. Als de zaailingen dan eenmaal verschijnen haal ik de kap er af zodat de zaailingen niet te warm staan en je ielige en lange zaailingen krijg die richting het licht gaan groeien. Altijd mooie en goede resultaten behaald op deze manier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.