hermandg Geplaatst: 19 maart 2019 Geplaatst: 19 maart 2019 Mensen, Ik wil zelf bakken maken. In de stijl van Makkelijke Moestuin e/of Ecotuintje. Ik denk aan het volgende formaat 1,20 x0,60 m en/of 0,60 x 0,60 m. A) dikte van de plankken van de bak. Bij de Gamma zie ik dat de dikte van de Douglasplakken daar wat dunner is dan die van de bakken van Makkelijke Moestuin en Ecotuintje. Namelijk 2,2 cm (Gamma)en bij Makkelijke Moestuin/Ecotuintje 3 cm.Heb ik echt 3 cm dikte nodig of werkt 2,2 cm dikte ook goed? B) de bakken bekleden en met wat? Ik lees dat er nog wat verschillende uitvoeringen zijn.Met worteldoek (onder maar ook zijkanten) of karton op de bodem of helemaal niets of plastic geniet aan de zijkanten?Wat is jullie ervaring wat werkt goed? Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 19 maart 2019 Geplaatst: 19 maart 2019 hoi hermandg wij hebben vorig jaar een eigen bak gemaakt en daarvoor hebben we hout gehaald bij douglas-hout.nl. daar is net even wat meer keuze in formaat en ook dikte van de planken, en we vonden het hout bij de gamma er niet goed uit zien, slecht gezaagd, soms al met scheuren er in. ik zou persoonlijk een dikkere plank wel aanbevelen. mijn vader heeft bakken gemaakt van schaaldelen, die lopen wat spits toe en zijn dus bovenin dunner. het werkt voor de tuin net zo prima, maar als je op de bak wil leunen of zelfs zitten (wat wel handig is om bij de middelste vakken te komen) dan is een bredere rand een stuk comfortabeler. wij hebben de bak niet bekleed. met name omdat je de grond ieder jaar weer om moet scheppen, en dan schep je zo door plastic of doek heen. wij hebben de bak op kale kleigrond staan en dat gaat heel prima, we hebben nog nooit onkruid hoeven wieden. als je een wat lossere grond hebt kan je er voor kiezen om er wel wat onder te leggen, een reden daarvoor zou zijn dat de moestuingrond gaat mengen met de grond die er onder zit. als je dat niet erg vindt dan zou ik het lekker achterwege laten. wij vonden het de moeite niet waard, ieder jaar ververs je toch de grond door er compost doorheen te scheppen. als je naar mijn moestuinseizoen gaat kun je wat foto's zien van onze bak Quote
hermandg Geplaatst: 21 maart 2019 Auteur Geplaatst: 21 maart 2019 Bedankt voor je uitvoerige reactie. Ik heb nu twee van die goedkope vierkantenmeter bakken van de Kwantum en zonet 1 bak (1,20 x 0,60)binnen van Ecotuintje. Mooi ding.Zelf denk ik nu dat ik een ondergrond achterwegen laat en de wat zware kleigrond wat verkruimel voordat ik de bak erop zet. De andere bakken ga ik binnenkort zelf maken. En als dat een succes is wil dat dat wellicht ook voor anderen doen. (omgeving Delft) Een deel van mijn voortuin, ik denk zo een kwart van de 21m2, staat helemaal of deels de hele dag, in de schaduw van een vier verdieping hoog gebouw.Zijn er gewassen of kruiden die ik in dat deel kan zetten? De rododendron die er nu staat doet het goed. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.