roeier Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Afgelopen zondag: Een groepje knofloken die bij elkaar stonden zag er zo uit, niet goed. Ik heb wat op het internet rondgeneusd; Fusarium? Witrot?Ik heb 10 planten gerooid, om besmetting te verminderen, en de voet van de planten te kunnen bekijken: Bij 2 planten was wat pluizig wit spul rond de voet aanwezig, maar dat zat alleen op de restanten van het gepootte teentje, de voet van de daaruit verrezen plant was nog volkomen gaaf. Ook alle wortelstelsels zagen er nog prima uit. Wat ik lees over die ziektes die ik net noemde is dat die bij de wortelplaat zouden moeten beginnen, en daar is dus geen sprake van. Ik weet het dus niet. Ik heb aan windschade zitten denken, het was opvallend rustig in Januari en Februari, maar half Maart of zo hebben we over een vrij lange periode een krachtige wind gehad, en de aangetaste planten stonden op de top van een verhoogd bed. Dit is dat bed op 16 Maart, harde wind, maar alle look ziet er dan nog prima uit: Ook windschade vind ik niet echt aannemelijk, want dit is toch niet een korenveld waar dan zo even een stuk plat gaat terwijl de rest blijft staan?Ik neem de voorzorgsmaatregelen alsof het een infectie betreft, maar jullie ideeën zijn welkom! Quote
weknow Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Nog een mogelijkheid is (prei-)mineervlieg. Zie je witte lijntjes/vraat sporen in de lengterichting? Verdraaide groeipunten?Is een aantasting die pas kort in Nederland voorkomt...sinds 4 a 5 jaar eerste meldingen....maar intussen algemeen en een van de belangrijkste allium-aantastingen in ecologische moestuinen. Op dit forum zijn er topics over. Op internet en zeker in boeken nog heel weinig over te vinden. En anders hou ik het op een schimmel (die mogelijk in je plantmateriaal is meegekomen?) en bij wat warmere dagen onlangs de kop opstak. Hoop en kan best dat de planten het overgroeien. Zou ze alleen niet opnieuw als pootmateriaal gebruiken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Flup Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Lijkt wel wat op de schade van de preimineervlieg, maar dan merk je ook dat de stelen wat "snotterig" aanvoelen en zie je bruine wurmpjes in de knoflookstelen. Mijn knoflook ziet er overigens ook zo uit in dit jaargetijde. Elk jaar eigenlijk wel en de oogst is prima. Ik denk dat het door het weer komt, maar zeker weten doe ik het niet. Quote
oscardevos Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Fusarium en witrot lijkt me niet.Heb je hagel gehad tussen 16 en 24 maart? Hagel kan de knoflookplant verzwakken en dan helpt die wind natuurlijk ook niet. Kijk, er is schade ontstaan in het rode kader, de gevolgschade zie je duidelijk bij de pijl. Het lijkt alsof de sapstroom vanaf de basis is geblokkeerd. De vergeling bij en rond de nerven volgt exact de schade bij de basis. Het verklaart weer niet die typisch ronde vlekjes bij die pijl, maar ik vind dit geen typische schimmelplekjes. Permanente harde wind heeft ook een uitdrogend effect op de bladeren. Volgens mij een combi van omgevingsfactoren. Het lijkt me dat ze erover heen gaan komen. Quote
roeier Geplaatst: 28 maart 2019 Auteur Geplaatst: 28 maart 2019 Volgens mij hebben we hier iets tussen regen en hagel in gehad. Het kletterde wel wat hard op de ruiten op een gegeven moment hier in Iens om gewoon regen te zijn. Nu ligt dit knoflookbed wel in Franeker, 12 km verderop, maar lichte vlekjes zitten wel op alle bladen. Info over die prei-mineervlieg was ik eerder wel tegengekomen, daar vond ik het ook niet echt op lijken, afgaande op foto's in een dokument als dit: https://rvpadmin.cce.cornell.edu/uploads/doc_442.pdf - blz 43 ongeveer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.