Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schone van Boskoop bestuiven


Makrima

Aanbevolen berichten

Ik heb een appelboom Schone van Boskoop gekocht echter niet gedacht dat deze niet bestoven zou worden door de appelboompjes die ik reeds heb staan in de tuin (Elstar, Jonagold en Golden delicious). Kan ik wel vruchten aan deze boom verwachten of zit dat er niet meer in? Ik lees nu overal andere bestuivers voor dit soort dan de appels die ik heb.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De bestuiver hoeft er niet pal naast te staan.

Kijk eens om je geen of er bij de buren een geschikte bestuiver staat. Volgens mij werkt dat tot op honderd meter of meer. Verder kan een sierappeltje ook al behulpzaam zijn.

Maar er zijn betere fruitkenners dan ik op dit forum. Kijk de reacties even aan.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord van Veldjesgraaf deel ik helemaal. Maar misschien toch wat meer informatie en uitleg.

 

Er zijn 1000 appel-rassen. De lijsten met bestuivers noemen meestal alleen wat bekende soorten (die door kwekers voor de verkoop werden of worden geteeld) die samen in de boomgaarden werden geplant en die optimaal geschikt waren. In feite zijn er dus veel meer geschikte bestuivers dan daar genoemd.

 

Voor het gemak: je kunt dat zelf redelijk al bepalen. Er moet aan 2 voorwaarden worden voldaan.

1. De bestuiver moet gelijk bloeien. In de praktijk is er bij heel veel soorten appels wel al minstens een deel overlapping van de bloei. De beste bestuivers, die bijna alle andere appels kunnen bestuiven zoals bijvoorbeeld de James Grieve zijn zo goede bestuiver ook omdat de bloei, niet alle bloemen tegelijk, zo lang duurt. De bestuiving gebeurt vooral door insecten...dus hoe meer (solitaire vooral, maar ook honing-)bijen, hommels, sluipwesten en nog wel wat soorten er rondvliegen bij jou, hoe beter. Dat geldt ook voor de afstand...tot enkele 10-tallen meters zal het uitstekend zijn, verderweg wordt het minder.

2. Voorwaarde 2 is wat technischer. Er zijn een aantal appelrassen die slecht stuifmeel hebben. Daarvoor kunnen meerdere oorzaken zijn, maar meestal is dat omdat de chromosomen niet in paren, dus per 2, voorkomen (dat heet diploid en dat is bij de meeste soorten appels wel het geval) maar met meer.... per 3 (triploid) of zelfs nog meer. Alle rassen die niet diploid zijn, zullen heel slecht andere appels bestuiven en weinig bevruchting geven.

 

In de praktijk zijn er weinig problemen als je meerdere rassen appels samen hebt staan en vindt er wel bestuiving plaats. Het hoeft niet zo massaal als in een productieboomgaard...

 

Ik heb nog even nagezocht hoe het zit met jouw (allemaal overbekende*) rassen: Schone van Boskoop en Jonagold zijn slechte bestuivers want triploid. De Golden en Elstar zullen wel redelijk bestuiven. Let eens op in jouw tuin (dat kan per plek wat verschillen!) of die 2 tegelijk bloeien met Boskoop en Jona...dan komt het vast al goed met wat je zelf hebt staan.

 

* Ik verwonder me wat over je keuze van appelrassen. Natuurlijk mag je zetten wat je wilt...maar dit is mijn gedachte daarbij. Dit zijn wel zowat de allerbekendste die je bovendien in elke supermarkt kunt kopen. Als liefhebber wil ik juist andere kunnen proeven, want het assortiment in de winkels is heel beperkt terwijl er zo veel verschillende en heerlijke appels zijn, die bovendien vaak ook veel gezonder groeien dan de soorten die jij hebt (en in de boomgaarden flink gespoten moeten worden met gif om mooie appels te krijgen). Je kunt zowel denken aan goede oude rassen die heel sterk en gezond zijn als aan de vele nieuwe ziekteresistente (vooral schurft) rassen die de laatste decennia ontwikkeld zijn voor de ecologische fruitteelt, waarin niet meer of heel weinig met gif gespoten moet worden. Zeker de Golden Delicious, maar ook wel de Jonagold zijn in dit opzicht echt wat achterhaalde appelsoorten. Er zijn 10-tallen veel betere...je krijgt dan mooiere appels ook zonder gif, die zeker niet minder lekker smaken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor deze reacties. Ik leer hier veel van. Ik ben een beginneling in het tuinieren en moet alles nog leren (wat ik wel heel leuk vind). Ja wat betreft de keuze van appels heb ik de appels gekozen die ik ken en ook koop in de winkels. Dit omdat de andere namen mij helemaal niets zeiden en dat mij juist afschrikte (zijn die wel lekker en zijn die moeilijk te telen denk ik dan). Nu leer ik dat dit juist helemaal niet zo hoeft te zijn. Zodra 1 van mijn boompjes last krijgt van ziektes ga ik kijken naar een beter en sterker ras qua vervanging.

Ik ga de Boskoop wel houden en kijken hoe het gaat en observeren of ik gelijktijdige bloesems krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi

de schone is een lekkere appel maar je moet m afhankelijk van de onderstam van het begin af goed snoeien anders zit je na een paar jaar met weinig vruchten ; het is hier nooit gelukt m netjes model te snoeien want onze boom was een sterke groeier maar wel veel oogst

 

linkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schaduw kan niet. Dan heb je niks en mogelijk wordt je appelboom ook wat sukkelig.

 

Halfschaduw zou kunnen....nog net....niet ideaal....zal zeker minder oogst geven....maar zorg dan minstens dat er toch enkele uren direct zonlicht is per dag, de takken deels in de zon kunnen groeien en vooral dat het geen erg vochtige schaduw is en er wel wat warmte en luchtcirculatie komt. (Dus geen noordmuur!) Het wordt wat schuren tussen "het kan net" of "toch betere niet". Geloof niet alles wat op allerlei websites wordt beweerd!!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu alle fruitbomen in de zon staan (appels en peren). De kweker zei destijds dat ik ze in de zon moest zetten en alleen over de goudreinet twijfelde ik door een website. Maar die heb ik nu ook in de zon staan (alles op het zuiden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geleerd dat appels en peren juist eigenlijk liever in de halfschaduw staan dan in de volle zon. Maar dat is vanuit de voedselboswereld

 

Kun je iets zeggen over het waarom ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fruittuin17

Ik heb geleerd dat appels en peren juist eigenlijk liever in de halfschaduw staan dan in de volle zon. Maar dat is vanuit de voedselboswereld

 

Het is precies vanuit die ervaring dat ik schreef dat appels meer licht nodig hebben. De bomen die bij mij te zeer tussen andere staan in een bospark dragen niet en doen het duidelijk slechter ook wb gezondheid.

 

Ik heb toch even behoefte aan een statement. Permacultuur (Ik mag daar voor Velt les in geven ) en Voedselbos (strikt genomen heb ik dat al een aantal jaren) zijn woorden die ik vermijd en niet te pas en onpas wil gebruiken. In feite is het niets anders dan vormen van ecologisch tuinieren dat zich verder ontwikkelt en niet iets heel nieuws...tenzij je er een geloof van maakt. Een nieuwe mode om dan te roepen dat je permacultuur doet en/of een voedselbos hebt..en wat ik lees en tegenkom is vaak onzin, onkunde en claims en al het zogenaamd andere wordt veroordeeld als "achterhaald" alsof je alleen van het ware geloof zou zijn als je roept dat je permacultuur doet. Goed dat we voortbouwen op ecologische traditie en die verder zetten...maar liever niet de laatste modes en trends als de enige en eeuwige waarheid prediken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dit gedegen stuk van Bit over licht en lichtbehoefte zinvol om eens door te nemen in dit verband.

licht-lichtbehoefte-t12172.html

 

Al is het maar omdat woorden half "halfschaduw" e.d. misschien niet door iedereen voor hetzelfde worden gebruikt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik zei ook niet dat je ze TE dicht tussen andere bomen moet zetten.. TE is nooit goed. Alleen wij hebben dus tijdens de cursus gezien dat wanneer een plant op de juiste plek staat, hij het beter doet. Dat betekent niet in de schaduw onder een kruinlaag van 20 meter hoge notenbomen. Maar ook niet volledig vrij.

Ook is het net afhankelijk waar je die appelboom naast hebt gezet. Als je hem naast een gewas zet die dezelfde voedingsstoffen gebruikt ben je niet slim bezig. Je moet hem bij soorten zetten die hem helpen.

Ik denk dat een appelboom niet blij wordt als hij de hele dag bijvoorbeeld in omstandigheden als afgelopen zomer moet staan. Wel een aantal uren, niet de hele dag. Hoewel dat alsnog prima te doen is, te zien aan alle boomgaarden in Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...